جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 09.11.2022, 18:00

«موج قرمز» جمهوریخواهان به وقوع نپیوست


رادیو فردا: جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات متحده پیروزی‌های نسبتا اندکی به دست آورده‌اند، اما دمکرات‌ها بهتر از آن‌چه انتظار می‌رفت ظاهر شده‌اند به‌طوری که فشردگی رقابت‌ها در بسیاری از حوزه‌ها باعث شده است که تا صبح چهارشنبه ۱۸ آبان هنوز مشخص نباشد کدام حزب اکثریت کنگره را به دست می‌آورد.

نتایج انتخابات تا این لحظه نشان می‌دهد که رای‌دهندگان از مدیریت اقتصادی دولت جو بایدن به خاطر تورم شدید ناراضی‌اند، اما در عین حال اقدام جمهوری‌خواهان در ممنوع ساختن سقط جنین نیز خشم آنان را برانگیخته است. جمهوری‌خواهان اذعان داشته‌اند نتایج انتخابات با این تصور اولیه‌شان همخوانی نداشته که موج قرمز (رنگ جمهوری‌خواهان) به سادگی ایالت‌ها را فرامی‌گیرد.

نمایش ضعیف برخی کاندیداهای متحد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، نیز گویای خستگی رای‌دهندگان از هرج و مرجی است که در دوره حکمرانی او به وجود آمد و همین امر امکان حضور دوباره آقای ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ را زیر سئوال می‌برد.

از سویی دمکرات‌ها با این که فراتر از انتظارات ظاهر شده‌اند، اما همچنان این احتمال وجود دارد که اکثریت ضعیف خود در مجلس نمایندگان ایالات متحده و همچنین سنا را از دست بدهند و به این ترتیب دولت جو بایدن به مخاطره بیفتد.

جمهوری‌خواهان به‌ویژه در مجلس نمایندگان به نظر می‌رسد که بتوانند با فاصله اندکی اکثریت را به‌دست بیاورند، امری که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا مانع طرح‌های جو بایدن بشوند و تحقیقاتی را پیرامون مسائل دولت و خانواده آقای بایدن آغاز کنند.

آخرین آمار نشان می‌دهد که دمکرات‌ها تاکنون ۴۸ کرسی سنا را به‌طور قطعی در اختیار گرفته‌اند در حالی که این آمار در جبهه جمهوری‌خواهان ۴۷ کرسی است. سنای آمریکا متشکل از ۱۰۰ نفر است و در صورتی که هر دو حزب در تعداد ۵۰ کرسی برابر شوند، رای کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده، کفه ترازو را به نفع دمکرات‌ها تغییر خواهد داد.

اما در انتخابات مجلس نمایندگان ایالات متحده تاکنون جمهوری‌خواهان به طور قطعی ۱۹۶ کرسی در برابر ۱۷۱ کرسی دمکرات‌ها به دست آورده‌اند. هر حزبی که بتواند بیش از ۲۱۸ کرسی به دست بیاورد، اکثریت این مجلس را تصاحب خواهد کرد.

بر اساس آمار موسسه تحقیقاتی ادیسون، جمهوری‌خواهان تا صبح چهارشنبه شش کرسی مجلس نمایندگان را از دمکرات‌ها پس گرفته‌اند در حالی که آن‌ها با بازپس گرفتن پنج کرسی نیز می‌توانستند اکثریت مجلس نمایندگان را به‌دست بیاورند. این آمار البته با شمارش نهایی آرا می‌تواند تغییر کند.

اما دمکرات‌ها به‌مراتب بهتر از آن‌چه انتظار می‌رفت ظاهر شدند و به نظر می‌رسد که توانسته‌اند از شکست سنگین در انتخابات میان‌دوره‌ای که معمولا گریبان حزب روسای ‌جمهوری را می‌گیرد، اجتناب کنند.

یکی از پیروزی‌های مهم برای دمکرات‌ها را جان فترمن با غلبه بر مهمت اوز، رقیب جمهوری‌خواه خود در پنسیلوانیا به دست آورد و این کرسی سنا را از جمهوری‌خواهان پس گرفت. این پیروزی شانس دمکرات‌ها را افزایش داد که بتوانند اکثریت سنا را همچنان در اختیار داشته باشند.

با این حال کنترل سنا بستگی به رقابت‌های تناتنگ در آریزونا، جورجیا و نوادا نیز دارد که هنوز آرا در آنجا به طور کامل شمارش نشده است. این میان رقابت در ایالت جورجیا به نظر می‌رسد که به دور دوم بکشد چرا که هیچ یک از دو کاندیدای دمکرات‌ها و جمهوری‌خواهان نتوانسته‌اند ۵۰ درصد آرا را کسب کنند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024