جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 08.11.2022, 22:29

فراخوان جوانان محلات تهران برای تظاهرات به مناسبت چهلم جانباختگان

۱۸ آبان، چهلم جمعه خونین زاهدان


کشته شدن دهها نفر از جمله ۶ کودک در روز ۸ مهر و پس از نماز جمعه مسجد مکی زاهدان، تاکنون خونین‌ترین روز اعتراضات سراسری طی دو ماه گذشته بوده است.

در چند روز گذشته و در آستانه روز چهلم کشته‌شدگان - چهارشنبه ۱۸ آبان - بسیاری از معترضان و چهره‌های سرشناس مخالف جمهوری اسلامی، خواستار توجه به این واقعه شده‌اند و این که چه طور تنها ظرف دو-سه ساعت پس از آغاز اعتراضات در مقابل کلانتری مجاور مسجد مکی زاهدان، ماموران با شلیک مستقیم بین ۸۰ تا ۱۰۰ نفر را هدف قرار داده و کشتند.

روز گذشته هم رضا پهلوی، ولیعهد سابق ایران با اشاره به نام ۶ کودک که در میان جان باختگان جمعه خونین زاهدان بودند خواستار توجه به این واقعه و اجرای عدالت درباره «آمران و عاملان» آن شده بود.

در شبکه‌های اجتماعی نیز کاربران ایرانی توجه فراوانی به فرارسیدن چهلم کشته شدگان جمعه ۸ مهر در زاهدان نشان دادند و از تلاش برای برگزاری چهلم آنها در نقاط مختلف ایران خبر دادند.

صدها کاربر در شبکه‌های اجتماعی چون توییتر و اینستاگرام با انتشار ویدیویی از رقص خدانور لجه‌ای و پوسترهایی در ارتباط با جمعه خونین زاهدان، به جان باختگان هشتم مهر پرداختند.

در جمعه ۸ مهر، صدها نفر بعد از نماز جمعه به امامت مولوی عبدالحمید در مسجد مکی زاهدان، به خیابان آمدند و در اعتراض به «تجاوز فرمانده پلیس به یک دختر نوجوان» تظاهرات کردند اما تنها ساعتی بعد از شروع اعتراضات، نیروهای امنیتی و انتظامی به سوی معترضان شلیک کردند و بین ۸۰ تا ۱۰۰ نفر را کشتند.

بنا بر گزارش نهادهای حقوق بشری و فعالان بلوچ اغلب کشته‌شدگان با شلیک مستقیم و توسط گلوله‌های جنگی کشته شده‌اند.

این در حالی است که روز سه‌شنبه - ۱۷ آبان - علی بهادری، سخنگوی دولت ابراهیم رئیسی، مدعی شده بود: «دولت می‌توانست از روز اول شروع اعتراضات اجازه دهد تا نیروی انتظامی از گلوله‌های جنگی استفاده کند».

معترضان علاوه بر رد ادعای آقای بهادری می‌گویند نادیده گرفتن کشتار زاهدان و استفاده از گلوله‌های جنگی در روز هشتم مهر در سخنان سخنگوی دولت، می‌تواند «شاهدی دیگر از تبعیض علیه اقلیت‌های مذهبی و قومی - در این مورد ایرانیان بلوچ اهل سنت» از سوی جمهوری اسلامی ارزیابی شود.

در چند جمعه گذشته دهها هزار نفر در شهرهای زاهدان، راسک، سراوان و جیرفت پس از نماز جمعه تجمعات ضدحکومتی برپا کرده‌اند و همزمان مولوی عبدالحمید، امام جمعه زاهدان بارها جمهوری اسلامی و نفر اول آن، علی خامنه‌ای را در برابر کشته شدگان ۸ مهر مسئول دانسته است.

فراخوان جوانان محلات تهران برای تظاهرات به مناسبت چهلم جانباختگان



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024