جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 02.11.2022, 18:34

سخنرانی شیرین عبادی و نازنین بنیادی در جلسه شورای امنیت

نشست شورای امنیت درباره سرکوب‌ها در ایران


نماینده آمریکا: دنیا وظیفه دارد شعار زن زندگی آزادی را تحقق ببخشد
نماینده آمریکا در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت:
- ما باید کسانی که در این سرکوب ها نقش دارند تحریم کنیم. می‌خواهیم که گزارشگر ویژه بخواهد که افراد مسئولیت این اتفاق‌ها را بپذیرند.
- همانطور که کامالا هریس (معاون رئیس جمهور آمریکا) گفت می‌خواهیم که نماینده ایران در کمیسیون زنان در سازمان ملل اخراج شود چون این کمیسیون برای قدرت دادن به زنان است و زنان ایرانی شایسته این هستند که از آنها پشتیبانی شود. حضور ایران در این کمیسیون با چنین فعالیت‌های تهدیدآمیزی پذیرفتنی نیست.
- ستایش می‌کنیم زنان ایرانی را که با این همه ستمی که به آنها می‌شود می‌جنگند. تغییر در ایران یک شبه به وجود نمی‌آید. در هفته‌های آینده می‌خواهیم دست به دست هم بدهیم و قدرت و یکپارچگی این کمیسیون را نشان دهیم و فروم‌های سازمان ملل را در همه جا تقویت کنیم.
- می‌خواهم که بیش از همه معترضان جسور ایرانی را تشویق کنیم و به آنها قدرت بدهیم و بگوییم که مرگ مهسا بیهوده نبوده. تغییر در ایران باید از داخل انجام شود ولی دنیا وظیفه دارد که شعار زن زندگی آزادی را تحقق ببخشد.


* نماینده آلبانی، یکی از دو میزبان جلسه شورای امنیت درباره ایران: پیام من به معترضان این است که دیکتاتورها از شما می ترسند
واقعا حیرت انگیز است آنچه در ایران اتفاق می‌افتد. در تاریخ اخیر ایران چنین واقعه‌ای ندیده بودیم. «زن زندگی آزادی» چنین همبستگی در داخل ایران ایجاد کرده است. آخوندها می‌خواستند درس عبرتی به مردم دهند اما آتشی راه انداختند که نمی‌توانند جلویش را بگیرند. همین یک مورد تنفر زیادی علیه آنها ایجاد کرد.
بعد از حمله سایبری علیه کشور خودم ثابت شد که چقدر جمهوری اسلامی حرکات خرابکارانه کرده. هزاران جوان زندانی شدند اما جسارت نسل آینده ایران واقعا قابل تقدیر است. اثبات این موضوع که چقدر حقوق بشر علنا زیر پا گذاشته شده و به جایی رسیده که دیگر بس است، دیگر تحمل نمی‌کنیم این خشونت جمهوری اسلامی را.
جلوگیری از پخش خبر و قطع اینترت در دنیای آزاد نفرت‌انگیز است. جوانان امروز ایران اکیدا بر علیه ج ا فعالیت می‌کنند. از ج ا می‌خواهیم که با دقت به حقوق بشر و در ارگان‌های سازمان ملل متحد و فعالیتی که ما داریم توجه کند و روشش را تغییر دهد.
ما کنار زنانی که برای آزادی و دموکراسی می جنگند می‌ایستیم و از آنها پشتیبانی می‌کنیم. من در دوران کمونیسم زندگی می‌کردم و دورانی بود که رژیم تمام رویاهای ما را تخریب می‌کرد و امکان تفکر نمی‌داد. سی سال پیش رژیم از بین رفت و جوانان جلوی صف بودند.
ما زندگی دوباره پیدا کردیم. پیام من به معترضان این است که امیدتان را از دست ندهید. دیکتاتورها از شما می ترسند.


*شیرین عبادی: باعث امیدواری است که بالاخره صدای اعتراض مردم در عرصه بین‌المللی شنیده شد
یادآور می شوم به دادخواهی دختر جوانی که توسط مامواران حکومت کشته شد و تحقیقات درباره قتل او تاکنون بدون نتیجه مانده است.
دو دختر خبرنگاری که از مهسا امینی در بیمارستان و درباره خاکسپاری او  گزارش تهیه و متشر کردند هم اکنون به اتهام جاسوسی در زندان هستند. درباره حکومتی حرف می‌زنیم که خبرنگاری را جرم و قابل پیگیری می‌خواند.
از کشورهای غربی می‌خواهم از انعقاد هر قراردادی که به ایران امتیاز بدهد جلوگیری کنند.
کمیسیونی توسط سازمان ملل برای بررسی وضعیت حقوق بشر و سرکوب اخیر با تعیین مسئولین اصلی تشکیل شود. و یادآور می‌شوم که قبلا چنین کمیسیونی در مورد میانمار تشکلی شده بود و می‌خواهیم درباره ایران هم تشکیل شود.
دامنه خشونت به بیمارستان هم کشیده شد کسانی که زخمی شده‌اند شناسایی و بازداشت می‌کنند. در صورت مقاومت کادر درمانی آنها را دستگیر می‌کنند و حتی در موردی از گاز اشک‌آور در محوطه بیمارستان استفاده شده است.
از حکومت‌های دموکراتیک جهان خواهشمندم که سفرایشان را خارج کنند و سطح روابط را از سفیر به کاردار تقلیل دهند. خواسته من از حکومت‌های معتقد به آزادی بیان این است.
اجازه ندهید یک بار دیگر اینترنت را قطع کنند و یک بار دیگر مانند اعتراضات سال ۱۳۹۸ کسانی را که فقط به گران شدن بنزین اعتراض داشتند قتل عام کنند. کمک کنید ارتباط مردم با جهان قطع نشود.
ایران کنوانسیون های بین‌المللی را امضا کرده و عضو کمیسیون زن سازمان ملل است. تلاش مردم ایران برای تغییر به جایی نرسیده و آنها خواهان حکومتی دموکرات و سکولار هستند. خواسته مردم که غریب به دو ماه است در اعتراض‌ها ادامه دارد «زن زندگی آزادی» است.
جوانان بسیاری در ایران برای آزادی و دموکراسی کشته شدند. نگذارید بیش از این مردم را داغدار کنند. سپاسگزار خواهیم بود اگر طرف درست تاریخ بایستید.
از حکومت‌های دموکراتیک جهان خواهشمندم که سفرایشان را خارج کنند و سطح روابط را از سفیر به کاردار تقلیل دهند. خواسته من از حکومت‌های معتقد به آزادی بیان این است.
اجازه ندهید یک بار دیگر اینترنت را قطع کنند و یک بار دیگر مانند اعتراضات سال ۱۳۹۸ کسانی را که فقط به گران شدن بنزین اعتراض داشتند قتل عام کنند. کمک کنید ارتباط مردم با جهان قطع نشود.
ایران کنوانسیون های بین‌المللی را امضا کرده و عضو کمیسیون زن سازمان ملل است. تلاش مردم ایران برای تغییر به جایی نرسیده و آنها خواهان حکومتی دموکرات و سکولار هستند. خواسته مردم که غریب به دو ماه است در اعتراض‌ها ادامه دارد «زن زندگی آزادی» است.
جوانان بسیاری در ایران برای آزادی و دموکراسی کشته شدند. نگذارید بیش از این مردم را داغدار کنند. سپاسگزار خواهیم بود اگر طرف درست تاریخ بایستید.



نازنین بنیادی: جامعه جهانی باید همان چیزی را بخواهد که مردم شجاع ایران می‌خواهند
- شعار زن زندگی آزادی شعار همه‌گیر ایران است. مردان و زنان پابه‌پای هم در این تظاهرات شرکت می‌کنند. این سمبل آزادی ایران است که لطمه به آن وارد شده... حکومتی استبدادی در ایران امروز حکمرانی می‌کنند.
- دختران مدرسه‌ای این روزها در کلاس و مدارس به خیابان‌ها آمدند ممکن است حتی تهدید به مرگ شوند. ایرانی‌ها زندگی‌شان را به خطر انداخته‌اند که دنیا این را بفهمد. ۴۳ مطالعه ایران نشان می‌دهد که رهبر ج ا تمام قدرتش را به کار برده و انتخابات در ایران هیچ وقت آزاد نبوده و همیشه نمایشی بود. رئیسی دستش به خون مردم در سال های ۱۹۸۰ آغشته است، الان رئیس جمهور است.
- هیچ کشوری نمی تواند تنهایی به آزادی برسد. جمهوری اسلامی تهدیدی برای مردم است. ج ا کارهای خلافی در سطح جهانی کرده و برای همه شناخته شده است. گروگانگیری می‌کند که به اهدافش برسد. دنیا به روی بسیاری از مسائل از جمله مسئله هسته‌ای چشمانش را بسته. ما باید مبارزه کنیم با فساد و نقض حقوق بشر.
- می‌خواهیم مکانیزمی مستقل برای بررسی نقض حقوق بشر تشکیل شود. نقض حقوق بشر در این سطح نشان می‌دهد که حکومت غیرقابل قبول است برای اداره کشور و قانونی را رعایت نمی‌کند. ۲۵۰۰ سال تمدن ایران را این حکومت نمایندگی نمی‌کند. بنی ادم اعضای یکدیگرند… و این شعر سعدی بر سر در سازمان ملل نوشته شده. جامعه جهانی باید همان چیزی را بخواهد که مردم شجاع ایران در ایران می‌خواهند. مردمی که خواهان آزادی هستند باید از آنها پشتیبانی شود.


چین: ایران باید بتواند هر طور که می‌خواهد با معترضان برخورد کند!
نماینده چین در شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیاناتی تندی، ضمن مخالفت با طرح موضوع اعتراضات سراسری ایران در شورای امنیت گفت که از نظر پکن اعتراضات ایران یک «مساله داخلی» این کشور است و «ایران باید اجازه داشته باشد که هر طور می‌خواهد با معترضان برخورد کند».
چین و روسیه که هر دو نمایندگان دایم شورای امنیت هستند و حق وتو دارند، در این جلسه با صراحت از اقدامات ایران علیه معترضان طی ۴۵ روز گذشته دفاع کردند ‌و تلاش کردند با «مساله داخلی» خواندن این موضوع، طرح آن در شورای امنیت را «غیرموجه» بخوانند.
با وجود این،‌ اکثر شرکت کنندگان در جلسه غیر رسمی شورای امنیت، ضمن حمایت از اعتراضات در ایران خواستار اقدام جامعه بین‌المللی برای مقابله با سرکوب خونین معترضان شدند و به شجاعت زنان و دختران ایرانی ادای احترام کردند.



* شعارهای ضدحکومتی در مراسم چهلم حنانه کیا
ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد روز چهارشنبه معترضان حاضر در مراسم چهلم حنانه کیا، از کشته‌شدگان اعتراضات در نوشهر، دست به راه‌پیمایی خیابانی زدند و شعارهای ضدحکومتی سر دادند.
در این ویدئوها، شعارهایی چون «می‌جنگیم می‌میریم ایران‌و پس می‌گیریم» و «هیز تویی هرزه تویی زن آزاده منم» شنیده می‌شود.
در همین حال، حساب کاربری ۱۵۰۰ تصویر گزارش داده است که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی همزمان با برگزاری مراسم چهلم در نزدیکی منزل خانوادگی حنانه کیا در نوشهر، به سمت مردم گاز اشک‌آور شلیک کردند.



* خشم عمومی از انتشار ویدئویی از توماج صالحی
انتشار ویدئویی از توماج صالحی، خواننده معترض که در بازداشت به سر می‌برد، با خشم و اعتراض گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی همراه شده است. در این ویدئو، آقای صالحی با چشم‌بند و در شرایطی نامناسب دیده می‌شود.
از وضعیت آقای صالحی پیداست که او احساس امنیت نمی‌کند. او همچنین برای لحظه‌ای دستش را به سمت گوشش می‌برد. لحن و صدای توماج صالحی نیز در ویدئو عادی نیست و او با ضعف و لرز حرف می‌زند.
این ویدئو به شکل گسترده توسط رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی بازنشر شده است. اما بسیاری از کاربران، انتشار این ویدئو را نشانه روشنی از شکنجه توماج صالحی توصیف کرده‌اند.
شرایط نامناسب آقای صالحی در ویدئو حاکی است که او به شدت تحت فشار است.
توماج صالحی که مشخص است به‌شدت تحت فشار یا شکنجه بوده، در این فیلم می‌گوید: «گفتم اشتباه کردم، گفتم دوستانه به‌تون می‌گم فرار کنید.»
صداوسیما پیشتر بارها فیلم‌هایی از «اعتراف اجباری» زندانیان سیاسی را منتشر کرده که با محکومیت گسترده داخلی و بین‌المللی مواجه شده‌اند.
انتشار فیلم «اعتراف اجباری» صالحی نیز با واکنش منفی گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شد و بسیاری نوشته‌اند که حاضر نیستند این فیلم «آزار» و «شکنجه» صالحی را منتشر کنند.
آتنا دائمی فعال حقوق بشر درباره این فیلم نوشت: «اعتراف گرفتن با رد خون و درد نمی‌تواند صورت خندان و سلام بچه‌ها گفتن توماج و ترانه‌ها و توییت‌هایش، مبارزه‌اش در کف خیابان و…که همگی قلب شما را نشانه گرفته بود پاک کند، او را محبوب‌تر کردید و خود را منفورتر!»


* تعلیق یک ماهه ۱۱۴ دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی همدان
طبق گزارش‌های رسیده از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان، حکم تعلیق یک ماهه ۱۱۴ دانشجو در تاریخ ۹ آبان به علت حضور در اعتراضات صادر شده است. حکم‌ها بدون تفهیم اتهام در کمیته انضباطی و برگزاری شورای انضباطی صادر شده و دانشجویان امکان بررسی اتهامات وارد شده و دفاع از خود را نداشتند.
مسئله دیگر این است که این حکم‌ها به صورت تلفنی و شفاهی صادر شده و مشخص نیست چه نهادی در دانشگاه یا خارج دانشگاه این تصمیم را گرفته است. دانشگاه از دادن هر گونه اطلاعات شامل اتهام، تاریخ صدور حکم، نهاد صادر کننده احکام و حتی تحویل کتبی حکم صادره به دانشجویان امتناع کرده و حتی امکان ثبت اعتراض و تجدید نظر را به دانشجویان نمی دهد.
طی روزهای گذشته هرگونه تجمع در دانشگاه علوم پزشکی همدان با سرکوب شدید نیروهای لباس شخصی و کارمندان حراست با سلاح سرد و شوکر برقی همراه بوده و حتی حضور نیروهای نظامی با سلاح گرم مشاهده شده است.
طبق گزارش‌ها مجوز ورود نیروهای نظامی و امنیتی به دانشگاه توسط دکتر مجذوبی، ریاست دانشگاه، صادر شده است.


* بحث سرکوب معترضان ایران در جلسه غیررسمی شورای امنیت
هفتمین هفته اعتراضات ایران در حالی ادامه می‌یابد که خشونت ماموران امنیتی در مقابل معترضان افزایش یافته و واکنش‌های گسترده داخلی و بین‌المللی را بدنبال داشته است.
ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده حاکی از ضرب و جرح، حمله و شلیک مستقیم به معترضان توسط ماموران امنیتی است.
همزمان امروز چهارشنبه نشست غیررسمی شورای امنیت سازمان ملل متحد به ابتکار آمریکا و آلبانی در رابطه با اعتراضات جاری ایران برگزار می‌شود که همه کشورها می‌توانند در آن شرکت کنند.
شیرین عبادی، حقوق‌دان و برنده جایزه صلح نوبل و نازنین بنیادی، بازیگر و کنشگر ایرانی در این نشست سخنرانی خواهند کرد.
اگرچه گزارش‌ها حاکی از افزایش موج بازداشت دانشجویان و دانش‌آموزان است اما دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در نقاط مختلف کشور همچنان صحنه اعتراض و تحصن آن‌ها است.
دسترسی کاربران به اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها در نقاط مختلف ایران همچنان بسیار دشوار است.



* «ضرب و شتم» ویدا ربانی، روزنامه‌نگار در اوین و انتقال او به قرچک
علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری می‌گوید ویدار ربانی، روزنامه‌نگار، که از زندان اوین به زندان زنان قرچک منتقل شده، در تماسی تلفنی از «بدرفتاری و ضرب و شتم توسط ماموران اوین» خبر داده است.
آقای مجتهدزاده در توییتی نوشت که خانم ربانی «به دلیل تورم پا به رسیدگی پزشکی نیاز دارد و همچنین دسترسی به داروهای ضروری خواسته قانونی ایشان است».
ویدا ربانی یکی از ده‌ها روزنامه‌نگاری است که هم‌زمان با اعتراضات گسترده در ایران بازداشت شده‌اند.
خانم ربانی که در سال‌های گذشته بارها بازداشت شده، تیر ماه امسال به پنج سال حبس محکوم شد.


* «تهدید فعالان مدنی ایرانی مقیم ترکیه از سوی نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی»
گروهى از فعالان مدنى ايرانى مقيم تركيه كه از اعتراضات سراسرى در ايران حمايت مى كنند به بى‌بى‌سی فارسی گفته‌اند كه در چند روز اخير به شدت از سوى نهادهاى امنيتی جمهورى اسلامى تهديد شده‌اند.
بر اساس مداركى كه در اختيار بى‌بى‌سی گذاشته شده، تعدادی از فعالان اصلی «تهدید به مرگ» شده‌اند. این افراد در روزهای اخیر پيامک‌هاى نوشتارى و صوتى با محتواى تهديد‌آميز دریافت کرده‌اند كه در آن به آنها اخطار داده‌اند در صورت متوقف نكردن حمایت‌هایشان از اعتراضات در ايران و همچنين برگزارى تجمعات اعتراضی در تركيه عليه جمهورى اسلامى، با «عواقب وخيمى» مواجه خواهند شد.
همچنين دستكم سه فعال مدنى به بى‌بى‌سی گفته‌اند كه فشار بر خانواده‌هاى آنها در ايران در چند روز گذشته افزايش یافته و از خانواده‌ها خواسته‌ شده که جهت «ترغيب فرزندان‌شان براى بازگشت به ايران» اقدام كنند.
این در حالی است که تعدادى از اين فعالان كه به خاطر نگرانی‌های امنيتی نخواسته‌اند نامشان مطرح شود، از سوى قوه قضائيه به اتهام «اقدام براى لطمه وارد كردن به تماميت يا استقلال كشور» تحت پيگرد قرار گرفته‌اند.
در سال‌هاى اخير تركيه شاهد ترور و ربوده شدن مخالفان ايرانى مقيم اين كشور از سوى نهادهاى امنيتی ايران بوده كه بعضی از اين عمليات توسط سرويس اطلاعاتى تركيه ميت خنثی و فاش شده است.



* دعوت نازنین بنیادی و نسیم پدراد برای امضای طومار اخراج ایران از شورای حقوق بشر
نازنین بنیادی و نسیم پدراد، بازیگران ایرانی-آمریکایی در جریان مراسم اهدای جوایز زنان نشریه گلامور، «معترضان شجاع در ایران» را ستایش کردند و گفتند آنان جان خود را برای آزادی به مخاطره می‌اندازند.
نشریه گلامور هر سال با برگزاری مراسمی، از زنانی که در طول سال گذشته «مسئولیت قبول کردند، سخن گفتند، زندگی خود را به مخاطره انداختند تا تحولی ایجاد کنند» قدردانی کرده است.
در مراسم امسال، از نازنین بنیادی، بازیگر بریتانیایی و فعال حقوق بشر، و نسیم پدراد، بازیگر و نویسنده آمریکایی، قدردانی شد.
نازنین بنیادی در این مراسم گفت: «علی‌رغم سرکوب‌های وحشیانه و قطع اینترنت، معترضان در آنچه که به اولین انقلاب تحت رهبری زنان در زمان ما تبدیل شده است، عقب نشینی نکرده‌اند»
او افزود: «این اعتراضات به چیزی فراتر از اعتراض به حجاب اجباری تبدیل شده که خود نمادی از ستم سازمان‌یافته علیه زنان ایران بوده است».


* خبرگزاری تسنیم می‌گوید سه «شهروند خبرنگار» دستگیر شده‌اند
خبرگزاری تسنیم (وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) با انتشار گزارشی از بازداشت سه نفر خبر داد که به گفته این رسانه «شهروند خبرنگار» بوده‌اند.
به دلیل سانسور گسترده رسانه‌ها در ایران و ممنوعیت پوشش خبرهای اعتراض‌ها توسط خبرنگاران حرفه‌ای داخلی و خارجی، اخبار تظاهرات سراسری بیشتر بر اساس ویدئوهایی منتشر می‌شوند که توسط شهروندان حاضر در اعتراض‌ها ضبط شده‌اند.
تسنیم نوشته است که این سه نفر با برنامه «تواناتک» و شبکه خبری ایران اینترنشنال در تماس بوده‌اند.
«تواناتک» از جمله برنامه‌های حمایتی موسسه غیردولتی تواناست که برای مقابله با سانسور اینترنت فعالیت می‌کند.


* بازداشت آیت عارفی‌نیا، مدیر کانال تلگرامی «در گذر زمان»
شبکه حقوق بشر کردستان گزارش داده که آیت عارفی‌نیا، مدیر کانال تلگرامی «در گذر زمان» در روز دوشنبه دستگیر شده است.
آقای عارفی‌نیا دانش‌آموخته رشته حقوق است و اخیرا در کانال تلگرامی‌اش، اخبار دستگیری‌ها و توصیه‌های حقوقی برای دستگیرشدگان منتشر کرده بود.
وی همچنین در تلاش بود تا کمپینی «در حمایت از دستگیرشدگان» آغاز کند.
او در یکی از آخرین پیام‌هایش در کانال تلگرامی‌اش گفت که بسیاری از دستگیرشدگان «اغتشاش‌گر» نیستند و عضو هیچ گروه سیاسی نیز نبوده‌اند.
او گفت که کانال «گذر زمان» را که پیش از این «آبدانان در گذر زمان» نامیده می‌شد، به تنهایی اداره می‌کند.
آقای عارفی‌نیا در همین پیام گفت که اخیرا از سپاه پاسداران با او تماس گرفته شده و او نیز همه مشخصاتش را گفته است.
او گفت: «من تا زنده‌ام صدای مردم ایران خواهم بود.»
آبدانان از شهرهای استان ایلام است.


* مجله «حقوق ما»: دستکم هشت وکیل در شیراز دستگیر شده‌اند
مجله «حقوق ما» که توسط فعالان حقوق بشر در اروپا منتشر می‌شود، گزارش داده که تعداد وکلای بازداشت شده در شهر شیراز دستکم هشت نفر است.
این وکلا کسانی هستند که وکالت معترضان دستگیر شده را برعهده گرفته‌اند.
بر اساس گزارش مجله «حقوق ما»، بهاره صحرائیان، محمد هادی (رامین) جعفر پور، نازنین سالاری، مهدی صفری، قدسیه قدس بین، محمود طراوت روی، آستاره انصاری و علیرضا زارع، وکلایی هستند که در روزهای سه شنبه و چهارشنبه، دهم و یازدهم مهر ماه، در شیراز دستگیر شده‌اند.


* شکایت از شبکه‌های اجتماعی در دادگاه فدرال با هدف قطع فعالیت مقامات ایران
محسن پارسا، یک وکیل و کارآفرین ایرانی ساکن آمریکا، در شکواییه‌ای که به دادگاه فدرال در نیویورک ارائه کرده، از شرکت‌های فن‌آوری ارتباطاتی متا، توییتر و اینستاگرام پرسیده است در حالی که جمهوری اسلامی اینترنت مردم ایران را قطع یا به‌شدت محدود کرده، چرا مقامات و خبرگزاری‌های این حکومت کماکان می‌توانند در این پلتفرم‌ها فعالیت کنند.
آقای پارسا در شکواییه خود علیه این سه شرکت نوشته که فعالیت آزادانه مقامات و خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی در این شبکه‌ها، ترویج دروغ و خشونت است.
محسن پارسا در توضیح این شکواییه افزوده که تلاش دارد درک کند که آیا «تروریست‌ها یا دیکتاتورها» باید به پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی دسترسی داشته باشند و در این شبکه‌ها مورد میزبانی قرار گیرند؟
وی پرسیده است که ضمانت اجرایی قوانین در این پلتفرم‌ها بر عهده چه کسانی و بر چه اساسی است؟
محسن پارسا اظهار نظر کرده که محدود کردن آزادی بیان برای «تروریست‌ها و دیکتاتورها» یک اقدام خوب و درست خواهد بود و سلب دسترسی آن‌ها به این پلتفرم‌ها، مغایر متمم اول قانون اساسی آمریکا محسوب نخواهد شد.
آقای پارسا روز سه‌شنبه، دهم آبان، به برنامه اینترنتی «اپوزیت» به میزبانی افشین نریمان، خبرنگار و کنشگر ایرانی در آمریکا، گفت که این شکواییه را در راستای کمک به مردم معترض ایران تنظیم و ارائه کرد.
به گفته او، در حالی که جمهوری اسلامی ایران آمریکا را «دشمن» قلمداد می‌کند، مقامات و نهادهای این حکومت در شبکه‌های اجتماعی آمریکایی فعالیت گسترده دارند با این هدف که تبلیغات خود را بیشتر ترویج کنند.
این وکیل ایرانی تاکید کرد که با ارائه این شکواییه به دادگاه فدرال در جستجوی راهکاری قانونی است تا شاید شرکت‌های متا، اینستاگرام و توییتر وادار شوند که صفحات مقامات و نهادهای خشونت‌طلب جمهوری اسلامی ایران را حذف کنند.
وی گفت موارد مشابه این شکواییه علیه این غول‌های ارتباطاتی کمتر وجود داشته ولی آگاه است که نتیجه آن برای اثرگذاری بر مسائل داخلی آمریکا نیز حائز اهمیت خواهد بود.
با این حال، او گفت هنوز نمی‌تواند میزان موفقیت پذیرش این شکواییه را ارزیابی کند.
در حالی که کنترل جمهوری اسلامی ایران بر اینترنت در ایران بسیار قوی و گسترده است، به دستور شورای عالی امنیت جمهوری اسلامی ایران از یک ماه و نیم پیش که اعتراضات مردمی آغاز شده، اینترنت در روزهای زیادی یا قطع یا به‌شدت محدود بوده است.
اما در شرایط قطعی یا محدودیت اینترنت نیز کماکان فعالیت اینترنتی مقامات و نهادهای جمهوری اسلامی ایران، به‌ویژه در پلتفرم‌های آمریکایی ادامه یافته است.


* تجمع اعتراضی در دانشگاه علوم پزشکی تهران
بر اساس ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی گروهی از دانشجویان و استادان دانشگاه علوم پزشکی تهران، روز چهارشنبه تجمعی اعتراضی برگزار کردند.
در ویدئویی که در کانال «وحید آنلاین» منتشر شده، معترضان شعار می‌دهند: «ایران رو خون گرفته، دانشگاه جشن گرفته».


* مراسم یادبود رضا حقیقت‌نژاد در شیراز، لغو شد
خانواده رضا حقیقت‌نژاد با انتشار اطلاعیه‌ای کوتاه اعلام کرد مراسمی که قرار بود برای درگذشت این روزنامه‌نگار در روز پنج‌شنبه در شهر شیراز برگزار شود، لغو شده است.
در این اطلاعیه آمده است که در شرایط فعلی امکان برگزاری مراسمی برای آقای حقیقت‌نژاد وجود ندارد.
این روزنامه‌نگار که در سال‌های پایانی عمرش در رادیو فردا مشغول به کار بود، در روز ۲۵ مهرماه در بیمارستانی در شهر برلین به دلیل بیماری سرطان درگذشت.
پیکر او برای خاکسپاری به ایران برده شد، اما به گفته خانواده آقای حقیقت‌نژاد، نهادهای امنیتی به محض ورود پیکر او به شیراز، آن را ربودند.
بعد از چهار روز که خانواده آقای حقیقت‌نژاد از وضعیت پیکر او بی‌اطلاع بودند، ماموران به آنها اطلاع دادند که بدون حضور اعضای خانواده، رضا حقیقت‌نژاد را به خاک سپرده‌اند.
قرار بود که روز پنج‌شنبه مراسمی برای یادبود این روزنامه‌نگار برگزار شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024