جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 31.10.2022, 14:45

اعتراض‌های دانشجویان در دانشگاه‌ها ادامه دارد


دانشجویان دانشگاه‌های مختلف ایران از صبح روز دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱در اعتراض به سرکوب‌های گسترده، دست به اعتراض و تحصن در محیط‌های آموزشی  زده‌اند.

این تجمعات در پی آن شکل گرفت که روزهای گذشته خبرهایی از ممنوعیت ورود یا ممنوعیت تحصیل برخی از دانشجوبان معترض ماه اخیر منتشر و از ورد برخی از آنها به محل‌های تحصیل یا خوابگاه خود توسط حراست دانشگاه‌ها جلوگیری شد.

مدیریت دانشگاه علامه‌ طباطبایی تهران که در روزهای گذشته شاهد برگزاری تجمعات مسالمت‌آمیز دانشجویان معترض بوده، با ارسال پیامک‌هایی به برخی از آنها، اعلام کرده بود به دلیل «رفتارهای خلاف مقررات»، به مدت «یکماه» از خوابگاه و دانشگاه «اخراج» می‌شوند.

بر اساس اعلام شوراهای صنفی دانشجویان کشور در کانال اطلاع‌رسامی خود، بسیاری از دانشگاه‌های کشور از جمله علامه طباطبایی، بهشتی، الزهرا، دانشگاه آزاد تهران واحدهای جنوب و غرب، صنعتی شریف، امیرکبیر و خواجه نصیر دانشجویان تحصن کرده‌اند.

شدت سرکوب و برخورد با تجمع‌های دانشجویی در روزهای گذشته تا آنجا بود که روابط عمومی دانشگاه آزاد واحد ‎تهران شمال درباره درگیری نیروهای امنیتی و گروه‌های موسوم به «لباس شخصی» با دانشجویان معترض، اعلام داشت که تجمع روز یکشنبه هشتم آبان‌ماه «یادبود کشته‌شدگان ‎شاهچراغ» بوده و تاکید کرد: برخی افراد با «چوب و چماق» به مراسم دانشجویان حمله کردند و «صحن دانشگاه بهم ریخت.»


* اعتراض‌های در داشگاه‌های تهران
در تهران دانشجویان دانشگاه بهشتی با برگزاری تجمع و راهپیمایی اعتراضی شعار «آزادی» سر دادند.
در دانشگاه امیر کبیر نیز دانشجویان مقابل ساختمان دانشکده نساجی، محل استقرار کمیته انضباطی این دانشگاه در اعتراض به «احکام صادر شده» توسط این کمیته تجمع کرده و شعارهای «قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان» و «دانشجو تعلیق بشه، دانشگاه تحریم میشه» سر دادند.
در دانشگاه علامه طباطبایی، دانشجویان در تجمع اعتراضی خود شعار «نه پادگان، نه زندان، درود بر دانشگاه» سر دادند.
دانشجویان انشگاه الزهرا نیز با برگزاری راهپیمایی و  تجمع اعتراضی شعار‌های «آزادی»، «حسین حسین شعارتون، جنایت افتخارتون» و «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.


تحصن دانشجویان دانشگاه الزهرا در اعتراض به تعلیق و منع ورود دانشجویان، ۹ آبان ۱۴۰۱


* تجمع روز دوشنبه ۹ آبان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز
این تجمع ساعت ۱۲:۳۰ مقابل سلف امید شروع شد. پس از نیم ساعت دانشجویان به سمت بیمارستان امام رضا حرکت کردند و مقابل بیمارستان، به دلیل رعایت حال بیماران سکوت کرده و زنجیره‌ی انسانی تشکیل دادند.
سپس با شعارهایی چون اساتید اساتید مایه‌ی ننگ مایید، یاشاسین کردستان بژی آذربایجان و... به سمت دانشکده‌ی دندان حرکت کرده و تا ساعت ۱۴:۰۰ در حیاط این دانشکده، توقف نموده و شعار سر دادند. بعد از آن دوباره به سمت سلف امید حرکت کرده، و به صورت جمعی و تفکیک نشده وارد سلف شدند. در سلف امید دانشجویان شعارهایی سر داده و با امضای طومار به تجمع خود پایان دادند.  این طومار که متن آن در زیر منتشر می‌شود، در محکومیت برخوردهای امنیتی در دانشگاه و سرکوب پزشکان در تجمع نظام پزشکی بوده و به صراحت خواستار برکناری دکتر رییس زاده رییس کل نظام پزشکی کشور و محکومیت هر نوع سرکوب و استفاده از آمبولانس‌ها برای مقاصد امنیتی و حضور نیروهای امنیتی در دانشگاه و بیمارستان‌ها بوده است.
از شعارها:
یاشاسین کردستان بژی آذربایجان
اساتید اساتید مایه ننگ مایید
بر پا خیز برای زن زندگی آزادی

* متن طومار امضا شده در تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز:
در ۴۴ امین روز از اعتراضات سراسری ایران هستیم. اعتراضاتی که صدایش از تمام اقشار به گوش می‌رسد و به شیوه‌های متفاوت و در سطوح مختلف سرکوب می‌شود. دانشگاهیان، سرکوب را به اشکال زیادی تجربه کردند. ورود نیروهای امنیتی و لباس شخصی به دانشگاه و ضرب و شتم دانشجو، تماس‌های تهدیدآمیز با دانشجو و خانواده‌اش، احضار به کمیته انضباطی و اخراج موقت از دانشگاه، فقط گوشه‌ای از این سرکوب‌ها بوده‌است.
با کمال تاسف در روزهای اخیر شاهد حمله و تیراندازی و بازداشت دانشجویان در خوابگاه، مقابل چشمان هم‌خوابگاهیانشان بوده‌ایم که اوج دیوانگی سرکوب‌گران را آشکار می‌سازد.
اما وجهه‌ای دیگر از ظلم و ستم در اعتراضات اخیر وجود داشت که کمتر بدان پرداخته شده‌است. وجهه‌ای که به  ما دانشجویان علوم پزشکی مرتبط است. سو استفاده از نظام سلامت و کادر درمان جهت سرکوب اعتراضات. استفاده از ماشین‌های آمبولانس برای دستگیری و انتقال معترضین و حضور پرتعداد نیروهای امنیتی در بیمارستان‌ها، اقداماتی هستند که قداست و امنیت محیط درمان و اعتماد مردم به کادر درمان را هدف قرار داده و خدشه دار می‌کنند.
اما فاجعه به همین جا ختم نمی‌شود. در ۴ آبان ۱۴۰۱، اهانت و هتک حرمت به جامعه علوم پزشکی را به حد اعلی رساندند. از ضرب و شتم و تیراندازی به پزشکان معترض گرفته تا دادن فحش ناموسی به رییس نظام پزشکی تهران که باعث استعفای ایشان و قائم مقام‌شان شد. پزشکانی که بارها ایثار و از خودگذشتگی‌شان را به کشور نشان داده‌اند، پاسخ زحمات خود را از باتوم‌های یگان ویژه دریافت کردند.
با وجود تمام این خشونت‌ها و خیانت‌ها، سازمان نظام پزشکی کل کشور و در راس آن دکتر رییس زاده، با سکوت بی شرمانه و وقیحانه خود نمک بر زخم جامعه علوم پزشکی می‌پاشند. دکتر رییس زاده که چند ماه پیش هم در سخنان توهین آمیز رییس جمهور نسبت به کادر درمان، موضع گیری شفاف و قوی نداشتند، این بار هم فراموش کرده اند که کدام طرف باید بایستند. هم چنین سکوت نظام پزشکی استان آذربایجان شرقی در قبال خشونت کلامی و فیزیکی که همکارانشان در تهران متحمل شده اند، مقبول نبوده و جای سوال دارد.
ما جمعی از جامعه علوم پزشکی، با امضای این طومار، ضمن محکومیت موارد مذکور، خواستار استعفای دکتر رییس زاده، رییس نالایق نظام پزشکی کل کشور بوده و از نظام پزشکی استان اذربایجان شرقی تقاضا داریم با اعلام موضع شفاف و قاطع، ستم های رخ داده را محکوم کرده و با سکوت بی‌جا، به جایگاه و شان خود خیانت نکنند.


* تجمع دانشجویان دانشگاه بهشتی با شعار «مرگ بر اصل ولایت فقیه»
این تجمع با فراخوان زیر انجام شده، متن کامل فراخوان:
به نام زن زندگی آزادی
اعتراض و تحصن با توجه به شروع دوباره دستگیری های غیرقانونی دانشگاه چه به صورت مستقیم چه به صورت همکاری با سازمان های مربوطه؛ و دستگیری عده ای از دوستان بی‌گناهمان و سرکوب اساتید دانشگاه قرار ما فردا راس ساعت ۱۲ رو به روی سلف (اعتراضات) و راس ساعت۱۰صبح رو به روی درب دانشکده های خود (تحصن).
استادان و دوستانمان را تنها نمیگذاریم



* اعتصاب دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر / دوشنبه ۹ آبان
تحصن امروز دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در پی اخراج و تعلیق بیش از ۲۰ نفر از دانشجویان این دانشگاه به صورت غیرقانونی.
گفته می‌شود حدودا تمام کلاس‌ها و بخش‌های بیمارستان در اعتصاب هستند.


* استعفای دکتر علیرضا جعفری معاون آموزشی دانشکده دندانپزشکی بوشهر
کانال خبری شورای صنقی دانشجویان کشور تصویر نامه‌ای را منتشر کرده که نشان می‌دهد علیرضا جعفری، معاون آموزشی دانشکده دندانپزشکی بوشهر، استعفا کرده و دلیل آن را چنین نوشته است: «این‌جانب قدرت توانایی انجام وظایف خود را در قبال دانشجویان دانشکده که به عنوان امانت به دست ما سپرده شده‌اند، ندارم.»
هم‌زمان، از دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خبر می‌رسد که دانشجویان این دانشگاه نیز، همچون شمار دیگری از دانشگاه‌ها، در پی اخراج و تعلیق بیش از ده‌ها هم‌دانشگاهی خود اعتصاب و تحصن کرده‌اند.


* بیانیه‌ی جمعی از دانشجویان دانشگاه چمران اهواز درباره‌ی ادامه‌ی اعتصابات
به نام «زن، زندگی، آزادی»
در دو هفته‌ای که گذشت، بسیاری از دانشجویان آزادی‌خواه چمرانی عزم راسخ خود را در اعتراض به سرکوب، تهدید، بازداشت، ربایش، پرونده‌سازی و کشتار ایرانیان و به‌خصوص دانشجویان نشان دادند. بی‌شک جمعیت عظیمی که روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، سوم و چهارم آبان، بلندتر از همیشه در وجب‌به‌وجب دانشگاه فریاد دادخواهی سر دادند را دیده‌اید. چمران با اتحاد چشم‌گیر دانشکده‌هایش ثابت کرد راهش از ایران جدا نیست. حالا هر دانشجویی که در گوشه‌وکنار کشور کوچک‌ترین قدمی در راه آزادی برداشته، بداند که مبارزانی در خوزستان دوشادوش او ایستاده‌اند؛ او تنها نیست، بی‌دفاع و بی‌یاور نیست، هم‌رزمانی تازه‌نفس دارد.
خونمان اگر برای آن دانشجوی جندی شاپور به جوش نمی‌آید که میان مشت و لگد مأموران لباس‌شخصی فریاد «بچه‌ها کمک!» سر می‌داد، سیل تعلیق‌ها، تعهدها، تهدیدها، توهین‌ها، آدم‌ربایی‌ها و بدرفتاری‌ها با چمرانی‌ها را که دیده‌ایم:
۱) مأموران اطلاعاتی که با همدستی مسئولان بر دانشگاه چنبره زده‌اند، به‌واسطهٔ بازداشت‌ها و تعهدهای کورشان، فضایی امنیتی و ارعاب‌آور در دانشگاه حاکم کرده‌اند.
۲) این تهدیدها به محیط دانشگاه محدود نمانده و خانواده‌ها نیز مورد تهدید نیروهای اطلاعاتی واقع شده‌اند.
۳) دانشجویانی خارج از محیط دانشگاه، توسط اراذل نقاب‌داری که خود را اطلاعاتی معرفی می‌کنند، با گرز و قمه و الخ، تعقیب و بازداشت شده‌اند!
۴) صدها دانشجو علاوه بر تعلیق تا مدت نامعلوم و محرومیت از هر گونه خدمات رفاهی و آموزشی، خلع خوابگاه نیز شده‌اند.
۵) بسیاری که تنها پناهشان در شهر غریب همین خوابگاه است، حتی دسترسی به تغذیه را از دست داده‌اند.
دانشجویان را یکی‌یکی می‌برند و به خون‌های ریخته بر خیابان قسم، روا نیست چشم بر مظلومیت دوستانمان ببندیم.
خواهران و برادران چمرانی، اساتید «محترم»، با جماعتی طرفیم که هم‌نشینی دوستانه‌مان را در سالن‌های غذاخوری برنمی‌تابند و دست به پرونده‌سازی می‌زنند. مقابل مدنی‌ترین و بی‌خطرترین خواسته‌هامان چوب تهدید و تعلیق بلند می‌کنند.
صدای اعتصاب دانشجویان کشور به گوشتان نرسیده؟ آیا وقت آن نرسیده که اعتراضاتمان را به اعتصابات بکشانیم؟ اعتصاب... این پدیدهٔ قدرتمند، مسالمت‌آمیز، کم‌خطر.
کم‌ترین کاری که از عهدهٔ ناچیزمان برمی‌آید، ترک کلاس‌های درس است... که صد ننگ بر کلاس و هزار لعنت بر درسی که بر بی‌تفاوتی، بر خون بی‌گناه، بر عافیت‌طلبی و بر زن‌ستیزی بنا شده باشد!
اگر آزاده‌اید، برای #مهسا_امینی؛
اگر علم‌آموزید، برای #شریف؛
اگر شرف دارید، برای همکلاسی‌هاتان؛
به اعتصابات بپیوندید!


* پرونده سازی امنیتی علیه دانشجویان در دانشگاه ارومیه
ممنوع‌الورود شدن دانشجویان، فشار به خانواده‌ها، تهدید به اخراج و بازداشت و تلاش برخی اساتید دانشگاه برای پرونده سازی امنیتی علیه دانشجویان در دانشگاه ارومیه
بر اساس خبرهای رسیده، طی روزهای گذشته حراست دانشگاه ارومیه و اداره اطلاعات این شهر با روش‌های مختلف اعم از تماس تلفنی با خانواده‌ی دانشجویان و یا احضار آنان، به ایشان اعلام کرده است که به دانشگاه ممنوع‌الورود شده‌اند و به آنان گفته شده‌است که «حکم بازداشت» ایشان صادر شده و درصورت رویت آنان در محوطه دانشگاه، بلافاصله دستگیر خواهند شد.
همچنین گفته می‌شود برخی اساتید دانشگاه ارومیه، از جمله «الهام زاده‌هاشم» استاد سم‌شناسی دامپزشکی و مدیر فرهنگی این دانشکده، در اعتصابات هفته‌های گذشته به جمع دانشجویان اعلام کرده که اسامی همه آنان را به مراجع گزارش خواهد کرد. وی همچنین دانشجویان معترض را «وابستگان به مجاهدین خلق» خوانده و خواستار برخورد شدید با آنان شده است.
«رامین نیکروز» رییس حراست این دانشگاه نیز، شخصا و در حضور مامورین اداره اطلاعات ارومیه، سروش اکبری دبیر اسبق انجمن دانشجویان ایران اسلامی را تهدید به اخراج نموده است.


* متن بیانیه‌ی تجمع امروز دانشجویان دانشگاه بهشتی:
آی برادر و خواهر
آی همگن و هم ریشه
آی تو که هنوز انسانی
وقت جهاد است، برخیزید.
و شما که شمشیر آخته‌اید
و بیرق زشتی برافراشته‌اید
بر زیبایی و شور و زندگی می‌تازید و به حکم ناحق ضحاک زمانه مظلوم را گردن می‌زنید
هیچ فکر فردای تهی از ما را کرده‌اید؟
فردایی تهی از اندیشه و فریاد دادخواهی چگونه خواهد بود؟
گیریم پلیدی آذین بسته ظالم با نیزه عمروعاص و تیغ زنگار بسته ستم بر زندگی و زیبایی چیره گردید، با مار های دوش او چه می‌کنید؟
به خیالتان بوسه شیطان را سیری خواهد بود؟
آن روز اگر از ما کسی نمانده باشد، قرعه به نام شماست.
امروز ماییم و فردا شما.
یقین بدانید عاقبت مغز شما هم خوراک این گرسنه مدام خواهد بود.
آی هم میهن و همسایه، به راستی نمی‌بینید که زندگی را منع می‌کنند و تخم مرگ و تباهی ست که می‌پاشند؟
مگر علی خود نگفت که پروردگار خود زیباست و زیبایی را دوست می‌دارد؟ پس علی لاف می‌زد یا او منکر علیست؟
وقت جهاد است آی انسان‌ها
هنوز بعد اینهمه سینه و مرثیه، درس حریت را از بر نیستید؟
شما را قسم به خون مولایتان آزاده باشید.
آزاد از طعمه‌های حقیرانه دیو سیرتان فرشته رو.
آری. ما کفن پوشیدیم و استغاثه پیشه کردیم، اما نه به مقابله با شما، که هرقدر هم که شکاف بین ما باشد، باز هم ریشه‌ایم و سهممان از میهن و زیبایی و آزادی، درست هم اندازه است و نه مثقالی کم یا بیش.
امروز تنها جهاد به حق، علیه شر مطلق است.
هم‌رزم آن سنگر خیر باشید نه شانه به شانه شر و پلیدی.
و قسم به زیبایی و آزادگی
این درخت سایه‌اش را از کسی دریغ نخواهد کرد.
امروز تنها جهاد به حق، علیه شر مطلق است.
آری امروز ما عزاداریم. در هر کنجی می‌گرییم برای هم قبیله‌هایمان.
می‌گرییم برای همه هم‌قبیله‌هایمان، که در شریعت قبیله، هر جانی مقدس است و هیچ خونی سرخ تر از دیگری نیست. هر انسانی امروز عزادار زیبایی‌ها و زندگی‌های لگدمال است. و اگر دلی بی داد بود، یقین بدانید خانه ابلیس است. با اینهمه خون و جور و قساوت اما، خیال نکنید که گره مشت هایمان را باز کنیم و قدمی به عقب برداریم. که دیر نیست سیل اشک و خروش خشم ما، خانه ظلمتان را از بن برکند.
به شرافت و شجاعت ما درود و صد درود.
تا نفس داریم دوش به دوش هم می‌ایستیم و دست در دست هم سرود زندگی می‌خوانیم. سوگند به طهارت خون‌هایی که ریختید، زیبایی و زندگی همین نزدیکی در انتظار ماست.
۹آبان۱۴۰۱
#دانشگاه_بهشتی
#اعتراضات_دانشجویی
#ششمین_هفته_اعتراضات_دانشجویی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024