جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 31.10.2022, 11:47

دفتر عبدالحمید بیانیه شورای تأمین استان را رد کرد


دفتر امام‌جمعهٔ اهل سنت زاهدان روز یک‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای، مندرجات بیانیهٔ شورای تأمین استان سیستان‌وبلوچستان در مورد حادثه خونین زاهدان را خلاف واقع اعلام کرد.

در بیانیه مولانا عبدالحمید آمده است که «در بیانیهٔ شورای تأمین استان سیستان‌وبلوچستان سعی شده است صحنه‌های اصلی و واقعی تغییر داده شوند؛ از جمله اینکه گفته شده ۱۵۰ نفر به کلانتری حمله کرده‌اند و عده‌ای از آنان مسلح بوده‌اند که قصد تسخیر کلانتری را داشته‌اند. در حالی که شاهدان عینی و مستند زنده بیان می‌دارند تیراندازی از کلانتری در حالی شروع شده که کسی نزدیک کلانتری حضور نداشته است. این تیراندازی عده‌ای را به سوی کلانتری می‌کشاند که به شعار دادن و پرتاب سنگ اقدام می‌کنند.»

این بیانیه اضافه می‌کند که «مستند خود کلانتری یک سلاح کلت کمری و یک اسلحه ساچمه‌ای را نشان می‌دهد و وجود سلاحی دیگر در دست کسی از مردم ثابت نیست. آیا معقول است یک کلانتری را که پر از مأموران مسلح و تجهیزات نظامی است با ابزار فوق تصرف کنند؟! اگر افراد مسلح بودند چرا حتی یک نفر از مأموران مستقر در کلانتری در صحنهٔ درگیری مصلا و کلانتری کشته نشده است؟»

دفتر امام‌جمعهٔ اهل سنت زاهدان افزوده است: «در مورد اتوبوسی که به دیوار کلانتری کوبیده شده است، شاهد موجود است که یکی از مأموران کلانتری راننده اتوبوس را از پشت فرمان بیرون کرده و خودش پشت فرمان می‌نشیند تا اتوبوس را در مقابل درب کلانتری برای حفاظت آن پارک کند، اما چون رانندگی بلد نبوده یا دستپاچه شده‌است، دو بار اتوبوس را عقب و جلو می‌برد و به دیوار کلانتری می‌کوبد و نهایتاً اتوبوس را رها می‌کند و از محل می‌گریزد؛ لذا تلاش برای تسخیر کلانتری توسط افراد در هیچ عقل و منطقی نمی‌گنجد.»

این بیانیه همچنین می‌افزاید در حالی که «در این صحنه از طرف مسجد یک تیر هم شلیک نشده است؛ ... سرهنگ هاشمی با نیروهای قوی پیاده و سوار از فلکهٔ خیام به سمت مسجد حمله می‌کنند و هر کسی را می‌بینند به او شلیک می‌کنند. ساختمان مسجد، حوزه و منزل شخصی حضرت شیخ‌الاسلام زیر رگبار شدید گلوله قرار می‌گیرد.»

بیانیه دفتر مولانا عبدالحمید سپس اضافه می‌کند: «بهتر است شورای تأمین به جای تغییر دادن صحنه‌ها، اصل واقعیت و جریان را شفاف و روشن بیان کند تا تسلی خاطر بازماندگان این حادثه جان‌گداز باشد.... قدمی را که شورای تأمین در جهت عزل برخی از مسئولان انتظامی برداشته گرچه مثبت است، اما کافی نیست.»

رویدادهای جمعه خونین زاهدان با تجمع جمعی از مردم این شهر در روز جمعه هشتم مهر ماه در اعتراض به موضوع «تجاوز یک سرهنگ نیروی انتظامی به یک دختر بلوچ» در چابهار آغاز شد. اما گزارش‌ها حاکی است که این تجمع تیراندازی نیروهای امنیتی مواجه و به شدت سرکوب شد.

بر اساس برخی گزارش‌ها، نیروهای امنیتی با شلیک مستقیم بیش از ۹۰ نفر از معترضان بعد از نماز جمعه را کشته‌اند.

شورای تامین استان سیستان و بلوچستان با اشاره به درگیری‌های روی داده در هشتم مهرماه در زاهدان، «جمعه خونین»، ضمن پذیرش «قصور برخی از ماموران» از «عزل رئیس وقت کلانتری ۱۶ و فرمانده انتظامی شهرستان زاهدان» خبر داده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024