جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 29.10.2022, 18:11

بیانیه صدها هنرمند و نویسنده ایرانی:

بیانیه جامعه‌ هنری ایران در پشتیبانی از دانشجویان هنر


صدها عضو جامعه هنری ایران در بیانیه‌ای که روز شنبه منتشر شد ضمن آن که خواستار آزادی دانشجویان بازداشتی شدند تاکید کردند که «هیچ نهاد حکومتی صلاحیت تصمیم‌گیری درباره سرنوشت» این جوانان را ندارد.

اعضای جامعه هنری ایران در این بیانیه‌ که نسخه‌ای از آن به دست رادیوفردا رسیده حمایت خود را از اعتراض‌های دانشجویی اعلام کردند و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط دانشجویان بازداشت‌شده‌ شدند.

در این بیانیه که به امضای بیش از ۶۰۰ نفر از هنرمندان، نویسندگان، استادان دانشگاه، منتقدان، و نمایشگاه‌گردانان در داخل و خارج از ایران رسیده، از عملکرد «وزارت علوم که در کنار نهادهای امنیتی و اطلاعاتی دانشجویان را به اخراج، دستگیری، ضبط کارت دانشجویی و تعطیلی دانشگاه تهدید می‌کند» انتقاد شده است.

متن کامل بیانیه:

بیانیه‌ی جامعه‌ی هنری ایران در پشتیبانی از دانشجویان هنر

حدود چهار هفته است که دانشجویان بسیاری از دانشگاه‌های کشور با شیوه‌ای از نافرمانی مدنی یعنی اعتصاب و بست‌نشینی، با جنبش «زن‌، زندگی، آزادی» همراه بوده‌اند. هنرجویان و دانشجویان هنر ایران برای بازپس‌گیری حقوق شهروندی بنیادین‌شان و دست‌یابی به خواست روشن این جنبش پیش‌رو، اعتصاب‌هایی هم‌آهنگ را در کنار گونه‌های متنوع اعتراض به نمایش درآورده‌اند. آن‌ها در یک ماه گذشته از رفتن به کلاس سر باز زده‌اند و به‌ شکل‌هایی متفاوت، از تظاهرات گرفته تا آفرینش یادبودهای دیداری، بر حقوق انسانی خود و خواست روشن مردم پافشرده‌اند

ادامه‌ی اعتصاب‌ها در حالی رخ‌ می‌دهد که «وزارت علوم» در کنار نهادهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی برای سرکوب صدای اعتراض، دانشجویان را به اخراج، دستگیری، ضبط کارت دانشجویی، و البته تعطیلی دانشگاه تهدید می‌کند. این دانشجویان با بلوغ سیاسی درخشان خود، به‌جای درخواست از ارگان‌ها و استادهای حکومتی، در بیانیه‌های گروهی و صنفی‌شان بارها و بارها موضع خود را به‌روشنی بیان‌ کرده‌اند: «ما با مبارزه با ارتجاع، حق تصمیم‌گیری برای خودمان را باز می‌یابیم»

جامعه‌ی هنری ایران به روشنی و با صدایی رسا اعلام می‌کند که نه وزارت علوم با عملکردش در شرایط کنونی و نه هیچ فرد و نهاد حکومتی دیگری کوچک‌ترین صلاحیتی برای تصمیم‌گیری درباره‌ی سرنوشت نسل آینده‌ی ما ندارد و نخواهد داشت. تمامی دانشجویان بازداشتی باید هرچه سریع‌تر و بی‌قید و شرط آزاد شوند و نیروهای امنیتی و سایه‌ی منحوس تهدید‌های آن‌ها باید از سر دانشگاه و دانشجو کوتاه شود. ما با تمام نیروهای فرهنگی، فکری، و مردمی خود در کنار دانشجویان ایستاده‌ایم و به شدیدترین شکل ممکن بازداشت،‌ خشونت، سرکوب، و تهدیدهای حکومتی را چه از سوی حراست و نیروهای سرکوبگر و چه در جلد استاد مصالحه‌گر محکوم می‌کنیم. دانشجویان هنر، دانشگاه خود را به‌ دست خود خواهند ساخت. ما هم‌صدا با یک‌دیگر و بدون کوچک‌ترین تردید پشتیبانی بی‌چون‌وچرای خود را از دانشجویان هنر اعلام می‌کنیم

جامعه‌ی هنری ایران
آبان ۱۴۰۱

در میان امضاکنندگان این بیانیه نام شخصیت‌های هنری و فرهنگی شناخته‌شده ایرانی از جمله بابک احمدی، نایری باغرامیان، سونیا بالاسانیان، بهرام بیضایی، رویین پاکباز، میترا تبریزیان، پرستو فروهر، شادی قدیریان، هنگامه گلستان، پریوش گنجی، جواد مجابی، طلا مدنی، نصرت‌الله مسلمیان، منوچهر معتبر، نیکزاد نجومی، و شیرین نشاط به‌ چشم می‌خورد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024