جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 29.10.2022, 12:06

تجمع و تظاهرات در دانشگاه‌های کشور

«بسیجی سپاهی، داعش ما شمایی»


تمام دانشگاه‌های مستقر در تهران و اکثر دانشگاه‌های کشور از صبح روز شنبه ۷ آبان شاهد تجمع و تظاهرات ضد حکومتی بود. در اکثر این تجمع‌ها، دانشجویان به حادثه تروریستی شاه‌چراغ واکنش نشان داده و آن را «نیرنگ» دانستند. دانشجویان شعار دادند: “این نقشه‌ها تکراریه، داعش خود سپاهیه”

گزارش‌های زیر از تجمع دانشجویان از کانال‌های دانشجویی برگرفته شده است:

* تهران: تجمع روز شنبه ۷ آبان دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران(امیر آباد)، علی‌رغم ممانعت ورود برخی از دانشجویان توسط حراست دانشکده با شعار: “این نقشه‌ها تکراریه، داعش خود سپاهیه” / “شاهچراغ رکس دیگست، اینم یه نیرنگ دیگست” / “خونی که در رگ ماست، خوراک رهبر ماست” / “سپاهی و ولایت، عامل هر جنایت”

* تهران: درگیری و ضرب و شتم شدید دانشجویان توسط افراد بسیجی و حراست در دانشگاه تهران
بر اساس ویدیوهای ارسالی دانشجویان معترض در مقابل دانشکده‌ی فنی در پردیس مرکزی دانشگاه تهران مورد ضرب و شتم بسیج و حراست قرار گرفته‌اند و تجمع را به خشونت کشیده‌اند.
همچنین گفته می‌شود تمامی درب‌های ورود دانشگاه به جز درب ۱۶ آذر بسته شده‌اند و نظارت شدید به عبور و مرور و ضبط کارت دانشجویی و انتقال برخی از دانشجویان به دفتر حراست در جریان است.

* تهران: دانشگاه علم و فرهنگ در جهت اقدامات سرکوبگرانه، درب اصلی دانشگاه را برای ورود دانشجویان بسته است و دانشجویان که برای باز کردن درب تلاش می‌کردند، حسینی(رئیس حراست) با مشت بر سر دانشجویان می‌کوبید. گفته می‌شود دانشجویان شناسایی شده در لیست حراست، تا تشکیل کمیته انظباطی ممنوع‌الورود شده‌اند و این شامل یک لیست سه صفحه‌ای می‌شود.

* تهران: تجمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر علی‌رغم فشارها و سرکوب‌های گسترده‌ با شعارهای:
توپ تانک مسلسل دیگر اثر ندارد، به مادرم بگویید دیگر دختر ندارد
دانشجو داد بزن، حقتو فریاد بزن
شاهچراغ زاهدان جانم فدای ایران
هر یه نفر کشته شه، هزارنفر پشتشه
بسیجی سپاهی داعش ما شمایی
حراست بسیجی پیوندتان مبارک
با خون ما نوشتین، ما مهسا رو نکشتیم
مرگ بر دیکتاتور
هیز تویی هرزه تویی زن آزاده منم

* تهران، دانشگاه امیرکبیر: شلیک گارد ویژه به دانشگاه
از دقایقی پیش نیروهای یگان ویژه مستقر در پل حافظ با شلیک گاز اشک آور به بالای ساختمان انتظامات و حراست درب حافظ سعی در متفرق کردن دانشجویان دارد، از طرف دیگر نیروهای گارد مستقر در ورودی کوچه سعید به صورت مداوم گاز اشک آور به صحن داخل دانشگاه (۱ گلوله اشک آور) و همچنین دانشکده صنایع (۴ گلوله اشک آور) شلیک کردند.

* تهران: تجمع دانشجویان پلی تکنیک زیر سر در دانشگاه و با حضور نیروهای امنیتی اطراف دانشگاه، با شعار: “تجاوز توی زندان اينم بود توی قرآن؟”

* تهران: تجمع دانشجویان دانشگاه علامه با شعار: آزادی آزادی آزادی
بر اساس گزارش دانشجویان دانشگاه علامه، امروز شنبه ۷ آبان، با خانواده‌ی تعدادی از دانشجویان دانشکده‌ی ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی تماس گرفته شده و به آنان اعلام شده که این دانشجویان به مدت یک ماه از خدمات رفاهی و آموزشی و حضور در دانشگاه محروم هستند. همچنین به خانواده‌ی یکی از دانشجویان گفته شده که این دانشجو از دانشگاه و خوابگاه اخراج است. خانواده‌ی برخی دانشجویان تهدید شده اند که اعتراضات دانشجویی ادامه پیدا نکند. این دانشجویان تا به این لحظه هیچ حکمی به صورت کتبی از کمیته‌ی انضباطی دریافت نکرده‌اند.

* تهران: تجمع دانشجویان دانشگاە معماری و هنر پارس با شعار: عدالت کجایی؟ / از زاهدان تا تهران، خونین تمام ایران

* تهران: ویدئوهایی دیگر از تجمع امروز دانشجویان دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات با شعار: “دانشجو داد بزن حقتو فریاد بزن” و “آزادی آزادی آزادی”.

* تهران: نجمع دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس با شعار “آزادی آزادی آزادی” در حضور نیروهای بسیجی و حراست

* تهران: تجمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران با شعار: از زاهدان تا شیراز مرگ بر تیرانداز / بسیجی، داعشی، پیوندتان مبارک

* تهران: تجمع دانشجویان دانشگاه علم و صنعت با شعار “بسیجی داعشی پیوندتان مبارک”.
دانشجویان در جهت مقابله با تفکیک جنسیتی سلف، غذای خود را در محوطه دانشگاه صرف کردند. سپس حراست دانشگاه اقدام به آب‌پاشی به سمت دانشجویان کرده‌ است و این باعث درگیری بین دانشجویان و نیروهای حراستی شده است. طبق گزارش دانشجویان این دانشگاه، دو نفر با لباس نظامی وارد دانشگاه شده‌اند.

* تهران: تجمع دانشجویان دانشگاه آزاد تهران واحد پونک

* کرج: تجمع و هم‌خوانی ترانه «برای» از سوی دانشجويان دانشگاه فنی و حرفه‌ای دختران ۱۷ شهریور کرج

* کرمانشاه: اعتراضات خیابانی دختران دانشجوی دانشکده فنی دختران  کرمانشاه مقابل دانشگاه در چهارراه رودکی، در شرایطی که نیروهای امنیتی  به سوی دانشجویان تیراندازی کرده و شماری مجروح شده‌اند. وضعیت جسمانی دو نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

* اهواز: دانشجویان و کارورزان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اعم از رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی امروز به طور کامل در اعتصاب هستند و در بیمارستان‌ها و کلاس‌های درس حاضر نشده‌اند.

* اهواز: دانشجویان دانشگاه چمران و دانشگاه جندی شاپور اهواز تجمع مشترک برگزار کردند.

* خرم‌آباد: دانشجویان دانشگاه لرستان در خرم‌آباد، روز شنبه در تجمع خود در محوطه این دانشگاه  شعارهای ضدحکومتی از جمله «بسیجی جیره‌خور، آخرشه خوب بخور» سر دادند.

* سنندج: بر اثر شلیک مستقیم نیروهای امنیتی به تظاهرات امروز دانشجویان علوم پزشکی کردستان، یکی از دانشجویان از ناحیه سر به شدت زخمی شده و اطلاعی از وضعیت دقیق سلامت وی در دست نیست.

* مشهد:  در تجمع امروز دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در دانشکده علوم، حراست دانشگاه اجازه ورود به نیروهای بسیجی خارج از دانشگاه را داده است. این نیروها با چماق، تعدادی از دانشجویانی که در دانشگاه تجمع کردند را کتک زده و آن‌ها را محاصره کرده‌اند. سپس دانشجویان بخاطر این اتفاق، معاونت فرهنگی دانشگاه را مورد بازخواست قرار داده‌اند.

* مشهد: جایگزینی بیماران جنسی با استادان دانشگاه در موج دوم انقلاب فرهنگی
امروز موسسه آموزش عالی فردوس مشهد شاهد اعتراضات گسترده دانشجویان خود بود.اعتراضاتی که درکنار اعتراضات سراسری به سرکوب دانشگاه، با شعارهای: استاد هرز و فاسد، اخراج باید گردد / استاد هرز و فاسد، نمیخوایم، نمیخوایم
مطالبه اخراج #ابولفضل_آژند استاد دروس اخلاق و معارف اسلامی را به دلیل توهین بی‌پرده و جنسیتی در کلاس درس به دانشجویان داشت. طبق مستندات صوتی که در ادامه ارایه میشود،  میتوانیم شاهد نظرات ایشان درباره زن، اسلام و نقش و جایگاه زنان در جامعه اسلامی باشیم.
در کمال تعجب این نظرات که به گونه‌ای وقیحانه درحال توهین به زنان و جایگاه انسانی آنها میباشد، نظرات یکی از استادان دانشگاه مورد تایید وزارت علوم است، وزارت علومی که بسیاری از استادان فرهیخته آکادمی را با دلایل واهی اخراج و یا وادار به بازنشستگی اجباری کرده است تا بتواند سیطره ایدئولوژیکش را با چنین جایگزین‌هایی بر ساحت علم و دانش حقنه کند.

* کرمان: ادامه اعمال فشار بر دانشجویان دانشگاه باهنر کرمان
مسئولین دانشگاه باهنر کرمان نیز مانند بسیاری از دانشگاه‌های دیگر تلاش دارند تا با سواستفاده از قوانین آموزشی و سرکوب هزینه اعتراضات دانشجویی را برای دانشجویان زیاد کنند

* یزد: در تجمع امروز دانشجویان دانشگاه یزد، نیروهای حراست جهت شناسایی چهره دانشجویان از هلی‌شات استفاده کردند.

* بوشهر: تجمع دانشجویان دانشگاه خلیج فارس در اعتراض به بازداشت دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه، #سجاد_هاشمی‌نژاد که بیش از یک هفته از بازداشت او در شیراز می‌گذرد. پایان نامه ایشان پیرامون کودکان کار و محرومیت و فقر در جامعه ایرانی با روش پدیدارشناسی انجام شده است و اجرای این پژوهش با روش پدیدارشناسی مستلزم حضور در جامعه و درک آن مبتنی بر تجربه زیسته پژوهشگر بوده است.

* اهواز: ربایش شبانه دانشجویان اهوازی از خوابگاه
طبق گزارشهای دریافتی، نیمه شب گذشته مامورین امنیتی با هجوم غیرقانونی به داخل خوابگاه صدف با اعمال خشونت زیاد، استفاده از شوکر و تهدید با اسلحه اقدام به ربودن تعدادی از دانشجویان کردند.
در اعتراض به این اتفاق تجمع اعتراضی توسط دانشجویان شکل گرفت که تا ساعاتی از بامداد ۷ابان ادامه داشت
طبق آخرین اخبار رسیده دانشجویان درحال حاضر همچنان در خوابگاه محبوس هستند و به دلیل وجود نیروهای سرکوب در خارج خوابگاه امکان خروج از خوابگاه را ندارند.


این گزارش تکمیل می‌شود



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024