جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 29.10.2022, 10:08

واکنش منفی روزنامه‌نگاران به بیانیه اطلاعات و سپاه


هم‌میهن آن‌لاین: اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات شب گذشته درباره حوادث اخیر بیانیه‌ای صادر کردند و در بخشی از بیانیه دو خبرنگار مطبوعات ایران، الهه محمدی و نیلوفر حامدی را آموزش‌‌دیده‌ دوره‌‌های رژیم مافیایی آمریکا در کشورهای خارجی معرفی کردند.

پس از انتشار این بیانیه تعداد بی‌شماری از خبرنگاران در توییتر، اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی به این بیانیه واکنش نشان دادند و این بیانیه را رد کردند. برخی از واکنش‌های روزنامه‌نگاران درباره الهه محمدی و نیلوفر حامدی در پی می‌آید:

افشین امیرشاهی: این وصله‌ها به الهه محمدی و نیلوفر حامدی نمی‌چسبد. هر دو جزو روزنامه‌نگاران با تجربه، متعهد، شریف و خوشنام هستند که فقط کار حرفه‌ای‌شان را انجام داده‌اند. انتشار عکس مهسا امینی در بیمارستان و پوشش مراسم چهلم او جرم نیست. بدیهیات روزنامه‌نگاری است. بیانیه شما نخ نماست و وارونه.

کامبیز نوروزی: وقتی هنوز دادگاهی تشکیل نشده و حکمی صادر نشده است، هیچ مرجع غیرقضایی مجاز نیست به کسی از جمله دو خبرنگار الهه محمدی و نیلوفر حامدی که در موضوع مهسا امینی فقط وظیفه حرفه‌ای خودشان را انجام داده‌اند، چنین اتهام سنگینی وارد کند.

صدرا محقق نوشت: انتشار خبر درباره رویدادی که در واقعیت اتفاق افتاده وظیفه عادی خبرنگاران است. الهه محمدی و نیلوفر حامدی وظیفه خودشان را به درست‌ترین شکل ممکن انجام داده‌اند.

علی ورامینی: به عنوان همکار الهه محمدی از ثانیه به ثانیه روز اول اتفاق تا بدبختی به سقز رفتنش را شاهد بودم. جز همدلی با مظلوم و حقیقت‌طلبی هیچ انگیزه و قصدی در او نبود. از صدر تا ذیل روزنامه هم‌میهن شهادت می‌دهند او هر چه کرده در راستای رسالت خبرنگاریش کرد.

الهام نداف: خبرنگار برای اینا یعنی کارمند پشت میز نشین بله قربان گو. اینا دارن خاک می‌ریزن رو روزنامه‌نگاری.

سارا معصومی: حق نیرومندترین پشتیبان است. برای الهه محمدی و نیلوفر حامدی که قلم هایشان در خدمت حقیقت بود نه قدرت، روایت‌سازی‌ها تاثیر بر قضاوت عمومی درباره آنها نخواهد داشت.

نسیم رحمتی: وظیفه خبرنگار اطلاع‌رسانی است و خبرنگاری جرم نیست. الهه محمدی و نیلوفر حامدی فقط خبرنگار هستند.

آزاده مختاری: وظیفه خبرنگار تهیه گزارش مکتوب، صوتی و تصویری جامع از وقایع است. نیلوفر حامدی و الهه محمدی مگر جز این کار را کردند؟ مگر با هماهنگی رسانه پیگیر نشدند؟ کارنامه حرفه ایشان نشان می‌دهد انسان‌هایی دلسوز وطن هستند نه هیچ چیز دیگر.

هدی هاشمی: برای خبرنگارانی که فقط کارشون را انجام دادند این جوری بیانیه میدی و می‌نویسی؟ آدم آموزش دیده خارج؟؟ انتشار عکس و پوشش مراسم مهسا امینی جرم نبود، کار خبری بود. نیلوفر حامدی و الهه محمدی وظیفه حرفه‌ای شان را انجام دادند.

سوفیا نصراللهی: نه فقط مدیران مسئول و سردبیران روزنامه‌های هم‌میهن و شرق که خانه الهه محمدی و نیلوفر حامدی بودند که تک تک روزنامه‌نگاران در هر نشریه‌ای، عمومی یا تخصصی  وظیفه انسانی و حرفه‌ای شان هست که واکنش نشان دهند. حتی نشریات اصولگرا. حرمت رسانه شکسته شده با هتک حرمت دو روزنامه‌نگار متعهد.

فریبا خانی: فقط با محدودیت رسانه‌های خارجی و دستگیری روزنامه‌نگاران مرجعیت خبر را به رسانه‌های خارجی می‌دهید. روزنامه‌نگاران را آزاد کنید.

علی حق: الهه محمدی و نیلوفر حامدی واقعیت را منتشر کردند. ولی امان از ایدئولوژی که چنان واقعیت‌ستیز و زایل کننده عقل و تفکر است که انسانیت شما را نابود کرده و جز به دنبال خفقان، تهمت و حذف نیستید.

عباس عبدی: آنچه در اطلاعیه رسمی درباره عملکرد همکاران‌مان الهه محمدی و نیلوفر حامدی آمده به هیچ آموزشی در خارج نیاز ندارد. هر دانشجوی روزنامه‌نگاری می‌داند که ارزش خبری چیست و سرعت انتشار آن چه اهمیتی دارد؟ کدام کشور نرمالی پول خود را برای آموزش این بدیهیات هزینه می‌کند؟

واکنش مدیر مسئول روزنامه شرق به بیانیه مشترک نهادهای امنیتی
مدیر مسئول روزنامه شرق در گفت‌وگو با دیدارنیوز گفت: اتهام آموزش خبرنگار شرق در خارج از کشور برای انتشار عکس و گزارش مرگ مهسا امینی کذب است، خانم حامدی در همه مراحل با من هماهنگ بود.
وی در پاسخ به این پرسش که نیلوفر حامدی برای انتشار خبر و گزارش با شما هماهنگ بوده است، اظهار کرد: هر چه درباره او می‌گویند دروغ است. ایشان اولین بار عکس مهسا امینی را منتشر نکرده و قبل از او عکس‌هایی منتشر شده بود.
نیلوفر از ابتدا تا انتهای این موضوع با من هماهنگ بود. انتشار عکس و خبر توسط خبرنگار و نشریه ما کار درستی بوده و رسالت خبری خود را انجام داده‌ایم. مگر برای آموختن کار خبر حتما باید به خارج بروند؟ در همین کشور هم امکانات آموزشی فراوان است.

واکنش غلامحسین کرباسچی، مدیرمسئول روزنامه هم‌میهن:
کاری که خانم الهه محمدی انجام دادند این بود که رفتند گزارشی برای روزنامه تهیه کردند و مشابه آن گزارش نیز در خبرگزاری‌های فارس و دیگر خبرگزاری‌ها به تفصیل و با جزئیات بیشتر تهیه شده است.
خبر و حوادث در دنیای امروز مخفی نمی‌ماند هر اتفاقی در هر گوشه‌ای با تاخیر چند دقیقه‌ای یا حتی چند ثانیه‌ای بیفتد در همه جای دنیا پخش می‌شود. اگر فضای رسانه‌ای در داخل کشور به گونه‌ای باشد که خبرنگاران بتوانند خبر صحیح و درست را منتشر کنند، این بیشتر به نفع امنیت کشور خواهد بود تا اینکه فضایی در کشور ایجاد شود که خبرنگاران نتوانند سریع و سالم خبر خود را منتشر کنند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024