جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 22.10.2022, 11:24

تجمع و تظاهرات در دانشگاه‌ها و شهرهای ایران


در شماری از دانشگاه‌های کشور، از جمله؛ اغلب دانشگاه‌های تهران، تبریز، مازندران، همدان، هنر و معماری یزد، جندی‌شاپور اهواز، روز شنبه ۳۰ مهر تجمع و تظاهرات دانشجویی برگزار شد. در تمام این تجمع‌ها، دانشجویان فریاد «مرگ بر دیکتاتور» و «آزادی آزادی آزادی» سر دادند.

در تهران دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی تهران با سر دادن شعارهایی از قبیل “آزادی حق ماست، نیکا اسم رمز ماست/ آزادی حق ماست، مهسا اسم رمز ماست/ دانشگاه امنیتی نمی‌خوایم، نمی‌خوایم/ هر یه نفر کشته شه، هزار نفر پشتشه/ ما همه مازندران، شریف اوین زاهدان” دست به تجمع اعتراضی زدند.

دانشجویان دانشگاه بهشتی تهران در محوطه این دانشگاه تجمع کرده و فریاد «مرگ بر دیکتاتور» و «آزادی آزادی آزادی» سر دادند. «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه»، «این همه سال جنایت،‌ مرگ بر این ولایت» و «دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» از دیگر شعارهای دانشجویانی است که در بهشتی تجمع اعتراضی برپا کرده‌اند.

دانشجویان معترض در دانشگاه شریف شعار «دانشجو داد بزن، حقتو فریاد بزن» سر دادند. همچنین در این دانشگاه، دانشجویان دختر و پسر با شکستن تفکیک جنسیتی همراه با یکدیگر وارد سلف‌های غذاخوری شدند.

هم‌چنین روز شنبه در تهران گروهی از دانش‌آموزان دختر در خیابان مطهری تهران راهپیمایی کرده و شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

همچنین دانشجویان دانشگاه تبریز در همبستگی با فراخوان‌های خیزش علیه جمهوری اسلامی، با تجمعی در صحن دانشگاه شعارهایی چون «‌زن زندگی آزادی» سردادند. دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم دست به تجمع اعتراضی زدند.

برخی گزارش‌ها حاکی است که دانشجویان دانشگاه تبریز از محوطه دانشگاه خارج شد و در خیابان‌ها راه‌پیمایی کرد و شماری از مردم نیز به آنها پیوستند.

در تبریز هم‌چنین کارگران شرکت داداش برادر (آیدین) در همبستگی با اعتراضات مردم ایران دست به اعتصاب زدند.

دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان تجمع اعتراضی برگزار کردند و با دخالت نیروهای یگان ویژه مواجه شدند.

دانشجویان دانشگاه هنر و معماری یزد نیز تجمع کرده و شعار «زن، زندگی، آزادی» سر دادند.

همچنین از صبح شنبه، دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور اهواز تجمع اعتراضی برگزار کرده و شعار «زن، زندگی، آزادی» سر دادند

در اصفهان نیز دانشجویان دانشکده فنی دختران تجمع اعتراضی برگزار کردند.

ویدئوهایی از تجمع امروز دانشجویان دانشگاه مازندران در شرایط امنیتی و حضور لباس‌شخصی‌ها به همراه حراست و نیروهای بسیج و انجمن اسلامی جهت شناسایی و سرکوب دانشجویان معترض.  به‌رغم جو امنیتی در محوطه این دانشگاه تجمع کرده و شعارهای ضد حکومتی سر دادند.

کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشور گزارش داد دانشجویان دانشگاه مازندران با وجود برخوردهای امنیتی تجمع کردند.

تجمع‌های اعتراضی در چند نقطه تهران

در تهران تجمعاتی در مناطق مرکزی شهر از جمله باغ سپهسالار، لاله‌زار تهران  و بازار چراغ برق تهران برگزار شد. در ویدیویی از بازار چراغ برق تهران نشان می‌دهد که معترضان شعار  «مرگ بر دیکتاتور» می‌دهند. بنابر گزارش‌ها در لاله‌زار ماموران با شلیک گاز اشک‌آور به معترضان حمله کرده‌اند.

در یکی از ویدئوها از لاله‌زار، صدای معترضان شنیده می‌شود که شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر می‌دهند و در بخشی از خیابان هم آتش برپاست. معمولا بعد از شلیک گاز اشک‌آور معترضان تلاش می‌کنند با روشن کردن آتش دودزا با آثار دردرآور گاز اشک‌آور مقابله کنند.

در ویدئویی که از تظاهرات خیابانی در مشهد منتشر شده، تعدادی از معترضان دیده می‌شوند که شعار می‌دهند: «نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم». خودروها نیز با بوق زدن از معترضان حمایت می‌کنند.

در یکی دیگر از ویدئوهای مشهد نیز دیده می‌شود که ماموران با خشونت به تظاهرات معترضان واکنش نشان می‌دهند و به قصد پراکنده‌کردن آنها به سویشان حمله می‌کنند.

در بخشی دیگر از شهر مشهد نیز تعدادی از دختران دانش‌آموز در خیابان شعار دادند: «مرگ بر دیکتاتور». همچنین گروهی از دانش‌آموزان دختر نیز با برداشتن روسری‌هایشان دسته جمعی شعار دادند: «ما از ایران نمی‌ریم، ایران رو پس می‌گیریم».

از مشهد عکسی هم منتشر شده که در آن پرده‌ای از پل عابر پیاد در یکی از بزرگراه‌ها نصب شده و بر روی پرده نوشته شده است: «دیکتاتور رفتنی است، آبان ادامه دارد...»



این گزارش تکمیل می‌شود



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024