جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 21.10.2022, 20:03

آمریکا به دنبال راه‌هایی برای ارائه اینترنت به ایرانی‌ها


شبکه خبری سی‌ان‌ان در یک گزارش اختصاصی نوشته است که دولت آمریکا برای ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک با ایلان ماسک، مالک شرکت اسپیس‌ایکس وارد مذاکره شده است. این شبکه خبری نوشته است که دولت جو بایدن به دنبال راه‌هایی است تا بتواند از اعتراض‌های ایران حمایت کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، این گزارش می‌افزاید که از نظر کاخ سفید، اینترنت ماهواره‌ای استارلینک گزینه مناسبی برای مقابله با سانسور گسترده اینترنت توسط جمهوری اسلامی است.

سی‌ان‌ان به نقل از یکی از مقام‌های ارشد آمریکایی که نامش فاش نشده، نوشته است: «ما پایمان را روی پدال گاز گذاشته‌ایم تا هر کاری از دستمان بر می‌آید برای حمایت از آمال و آرزوهای مردم ایران انجام دهیم.»

این مقام آمریکایی افزود: «این سیاست قطعی ماست. همزمان، آنچه که در ایران در حال رخ دادن است، یک جنبش حقیقتا ایرانی است که دختران جوان پیشگام آن هستند و مسایل دیگر جامعه را نیز شامل می‌شود. ما به هیچ وجه نمی‌خواهیم که جنبش آنها را تحت‌الشعاع قرار دهیم.»

این دومین بار است که دولت آمریکا به همکاری با شرکت اسپیس ایکس روی می‌آورد. در ماه‌های اخیر، اقدامات مشابهی نیز برای رساندن اینترنت به اوکراین انجام شد.

اما در عین حال، این همکاری در اوکراین با انتقاداتی نیز روبه‌رو شد و ایلان ماسک متهم شد که شریک قابل‌اعتمادی برای چنین پروژه‌ای نیست.

او اخیرا اعلام کرد که از این پس دیگر اینترنت استارلینک برای اوکراینی‌ها رایگان نخواهد بود.

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک از جمله خدمات اینترنتی گران‌قیمت در کشورهایی مانند بریتانیا و آمریکا محسوب می‌شود.

از زمانی که ارتش روسیه به زیرساخت‌های اینترنت در اوکراین آسیب زد، ۲۰ هزار عدد از دیش و رسیورهای استارلینک به این کشور ارسال شده است.

یک مقام آمریکایی به سی‌ان‌ان گفته است که دولت این کشور به دنبال راهی است تا ایرانی‌ها بتوانند آزادانه و بر روی موبایل به اینترنت دسترسی داشته باشند.

او گفته است: «استارلینک تنها گزینه ما نیست.»

بعد از اینکه دولت آمریکا شرکت‌های فناوری را از تحریم‌ها معاف کرد، ایلان ماسک اعلام کرد که شرکت اسپیس‌ایکس ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای به ایران را فعال می‌کند.

او هفته پیش در توییتی نوشت که همین حالا، تعداد بسیار کمی در داخل ایران به اینترنت استارلینک دسترسی دارند.

با این حال این انتقاد از او مطرح شد که درباره موضوع به شکل شفاف اطلاع‌رسانی نمی‌کند و زمینه انتشار اطلاعات نادرست درباره استارلینک را فراهم کرده است.

یکی از بزرگترین موانع برای دسترسی به اینترنت استارلینک، لزوم نصب دیش و رسیور مخصوص شرکت اسپیس‌ایکس است.

علاوه بر این، شرکت اسپیس‌ایکس، ماهانه هزینه قابل توجهی نیز برای ارائه خدمات اینترنتی دریافت می‌کند.

این شرکت می‌گوید هزینه اینترنت ۱۲ ماه آینده برای اوکراین ۴۰۰ میلیون دلار خواهد بود.

اخیرا برخی رسانه‌های داخلی خبرهایی درباره قاچاق دیش و رسیور استارلینک به داخل ایران منتشر کردند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024