جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 19.10.2022, 14:08

آغاز تخلیه گسترده خرسون از بیم حمله اوکراین


یک مقام روس: برای ساکنان این منطقه «نامطلوب» است که در شهری که با حمله نظامی مواجه است، باقی بمانند.

رهبر منصوب دولت روسیه در منطقه «خرسون» می‌گوید ده‌ها هزار غیرنظامی و مقامات منصوب شده توسط روسیه در آستانه حمله اوکراین به منطقه خرسون جنوبی به اوکراین منتقل می‌شوند.

به گزارش بی‌‌بی‌‌سی، ولادیمیر سالدو گفت ۵۰ تا ۶۰ هزار غیرنظامی، چهار شهر در کرانه باختری رود دنیپر را در یک «جابه جایی سازمان یافته و تدریجی» ترک خواهند کرد.

ساکنان تمام مناطقی که توسط روسیه در همه‌پرسی اخیر به خاک این کشور الحاق شده‌اند و همچنین مقامات منصوب شده توسط روسیه در شهر خرسون نیز از رودخانه عبور می‌کنند.

تصاویر تلویزیون روسیه تعدادی از مردم را نشان می‌دهد که در نزدیکی «دنیپر» جمع شده‌اند.

‌ وقتی برای قایق‌ها صف می‌کشیدند، مشخص نبود چند نفر در حال حرکت بودند. براساس حقوق بین‌الملل، انتقال یا اخراج غیرنظامیان توسط یک قدرت اشغالگر از سرزمین‌های اشغالی، جنایت جنگی محسوب می‌شود.

میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس‌جمهور اوکراین، با اشاره به این نکته که کمتر از یک ماه از برگزاری مراسم الحاق خرسون توسط روسیه می‌گذرد، افزود: «اگر در یک دنیای خیالی زندگی کنید، واقعیت می‌تواند صدمه بزند.»

اواخر روز دوشنبه، ژنرال سرگئی سوروویکین، فرمانده نظامی جدید روسیه در اوکراین، وضعیت شهر خرسون، پایتخت منطقه، را دشوار توصیف کرد.

کریل استرموسوف، یک مقام مستقر در روسیه، به ساکنان خرسون هشدار داد که نیروهای اوکراینی «در آینده‌ای بسیار نزدیک» به این شهر حمله خواهند کرد. او افزود: «هیچ کس عقب‌نشینی نمی‌کند، اما ما می‌خواهیم جان شما را نجات دهیم. لطفاً هر چه سریع‌تر به سمت ساحل چپ حرکت کنید.»

سالدو که از سوی مسکو به فرمانداری منطقه منصوب شد، به تلویزیون روسیه گفت که هیچ کس در آستانه تسلیم شدن نیست، اما برای ساکنان این منطقه «نامطلوب» است که در شهری که با حمله نظامی مواجه است، باقی بمانند. وی گفت: «در دو روز گذشته بیش از ۵۰۰۰ نفر خرسون را ترک کرده‌اند.»

اوایل این ماه، معاون شهردار تبعیدی خرسون گفت که تنها صدهزار نفر از جمعیت ۳۲۰ هزار نفری پیش از جنگ، در شهر خرسون باقی مانده‌اند و بسیاری از آنها از پس از اشغال روسیه گریخته‌اند.

ایوان فدوروف، شهردار ملیتوپل، منطقه‌ای که تحت اشغال روسیه است، هشدار داد که غیرنظامیان خرسون با اخراج اجباری و محرومیت از خانه‌های خود مواجه هستند تا روسیه بتواند شهر را با «سربازان و خائنان» پر کند. ماه گذشته، اوکراین اعلام کرد که ۲.۵ میلیون نفر به اجبار از اوکراین به روسیه اخراج شده‌اند.

فرماندار منصوب شده از سوی روسیه اوکراین را متهم کرد که برای یک حمله گسترده در مقیاس بزرگ آماده شده و قصد دارد سد کاخوفکا در رودخانه دنیپر را تخریب و این منطقه را دچار سیل کند.

خرسون اولین شهر بزرگی بود که در ماه فوریه به دست نیروهای روسیه افتاد. با این حال، تنها در عرض چند هفته، ارتش اوکراین قلمرویی را در شمال منطقه بازپس گرفت و تا ۳۰ کیلومتری (۱۹ مایلی) به سمت جنوب در امتداد دنیپر پیشروی و تهدید کرد که نیروهای روسی را به دام خواهد انداخت.

کرملین علاوه بر الحاق خرسون، ماه گذشته نیز اعلام کرد که سه منطقه دیگر اوکراین بخشی از خاک روسیه هستند - ادعایی که در سطح بین المللی رد شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024