جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 18.10.2022, 20:16

جوان‌ترین وزیر تاریخ سوئد، یک ایرانی‌تبار است


ایران امروز: اولف کریسترسون، نخست‌وزیر محافظه‌کار سوئد کابیته خود را معرفی کرد. در کابینه ۲۴ نفره نخست‌وزیر جدید سوئد دو تن از زنان کابینه، ایرانی‌تبار هستند. «پریسا لیلی استراند» ۳۹ ساله، از حزب مدرات به‌عنوان وزیر فرهنگ و رومینا پورمختاری ۲۶ ساله از حزب ایبرال‌ها به عنوان وزیر اقلیم و محیط زیست معرفی شده‌اند.

رومینا پورمختاری ۲۶ ساله جوانترین وزیر در تاریخ سوئد است. پدر رومینا، ابراهیم پورمختاری، یک ایرانی اهل تبریز است و به عنوان پناهنده سیاسی به سوئد مهاجرت کرده است. رومینا عضو حزب لیبرال‌هاست و پیشتر رئیس شاخه جوانان این حزب بود.

کابینه کریسترسون متشکل از ۲۳ وزیر است. ۱۲ نفر از آنها متعلق به حزب محافظه‌کار کریسترسون، ۶ نفر  از حزب دموکرات مسیحی و پنج نفر  از لیبرال‌ها هستند. توبیاس بیلستروم، سیاستمدار باتجربه محافظه‌کار، وزیر امور خارجه جدید سوئد خواهد بود. ابا بوش، رهبر حزب دموکرات مسیحی، وزیر انرژی و اقتصاد و معاون نخست‌وزیر جدید خواهد شد. یوهان پرسون رهبر لیبرال‌ها وزیر بازار کار و ادغام می‌شود.

کریسترسون روز سه‌شنبه  ۱۸ اکتبر در بیانیه آغاز به کار دولت خود در پارلمان، گفت با توجه به بحران‌های متعدد باید برای روزهای سخت آماده بود. او گفت: “اوضاع بسیار حاد است که می‌تواند بدتر هم شود.” دولت ائتلافی او متشکل از میانه‌روها، دموکرات‌های مسیحی و لیبرال‌ها، خواهان همکاری نزدیک با دموکرات‌های راست‌گرای سوئد است: «من برای همه کسانی که در اینجا زندگی می‌کنند، دولت تشکیل خواهم داد.»

یک بلوک چهار حزبی راست محافظه‌کار با مرکزیت میانه‌روها و دموکرات‌های سوئد، توانستند در انتخابات پارلمانی ۱۱ سپتامبر  ۱۷۶ کرسی از ۳۴۹ کرسی پارلمان سوئد را به دست آورند. بلوک چپ سوئد به رهبری حزب سوسیال‌دموکرات و رهبر آن ماگدالنا اندرسون،‌ نخست‌وزیر پیشین سوئد با ۱۷۳ کرسی اکثریت را از دست داد. خانم اندرسون از نوامبر سال جاری میلادی (۲۰۲۲) یک دولت اقلیت را رهبری می‌کرد؛ همانند سلف سوسیال دموکرات خود، استفان لوفون در هفت سال گذشته.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024