جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 17.10.2022, 17:18

گزارشی از وقایع ۲۵ مهرماه دانشکده علوم اجتماعی


در دانشگاهی که ریاست آن در «خانه‌ی گفت‌وگو» از اساتید دعوت می‌کند تا درباره‌ی وقایع اخیر صحبت کنند، دانشجویان به جرم اظهار نظر و بیان اعتراض خود با مشت و لگد حراست مواجه می‌شوند! دو روز پس از شکنجه و ضرب و شتم ۲۲ نفر از دانشجویان دانشگاه تهران در ساختمان حراست واقع در خیابان ۱۶آذر، این بار نیروهای حراست دانشجویان دانشکده‌ی علوم اجتماعی را هدف قرار می‌دهند.

دانشجویان علوم اجتماعی در حالی که همچون روزهای گذشته در اعتراض به فجایع اخیر در دانشکده تجمع کرده بودند، متوجه حضور پرتعداد نیروهای حراست و لباس شخصی شدند؛ حدود سی تن از ایشان در دانشکده حضور یافته، نرده‌های اطراف را محاصره کرده، درب دانشکده را بسته و کارت دانشجویی افراد را حین خروج ضبط می‌کردند.

زمانی که جمعیت دانشجویان به همراه تعدادی از اساتید به درب خروج نزدیک شدند، برخوردهای خشونت‌آمیز حراست آغاز شد. فضای مقابل درب به حدی ملتهب بود که عابرین هم از آن بی‌نصیب نمانده و توسط نیروهای حراست تعقیب شده، کتک خورده و مورد فحاشی قرار گرفتند.

در همان زمان که دانشجویان در دو طرف در ورودی دانشکده تجمع کرده و تنها خواسته‌ی آن‌ها پس گرفتن کارت‌های دانشجویی ضبط شده و خروج بدون تهدید از دانشکده بود، به عینه مشاهده کردند که بیش از ده تن از نیروهای حراست به سمت یکی از اساتید که قصد وساطت داشت هجوم برده و او را نیز مورد ضرب و شتم قرار دادند.

تعدادی از دانشجویان در اتاق حراست محبوس شدند، و عده‌ای نیز با مشت و فشار حراست از درب خروج دور نگه داشته می‌شدند.

نیروهای حراست که روشن نیست از چه رو در فضای باز مقابل درب با ماسک صورت خود را پوشانده بودند، مانند یک نهاد امنیتی دانشجویان را بازداشت و تهدید می‌کردند. مکرراً به دانشجوها گوشزد شد که فیلم دوربین‌های دانشکده بازبینی خواهد شد و در صورت حضور هر یک از دانشجویان در تجمع، نه تنها به کمیته‌ی انضباطی معرفی می‌شوند، بلکه فیلم‌ها تحویل نهادهای امنیتی خارج از دانشگاه خواهد شد.

اگرچه به نظر می‌رسد همه‌ی دانشجویان محبوس در نهایت آزاد شده‌اند، به برخی از ایشان آسیب‌های جسمی مشهودی وارد شده است. تهدیدها حتا پس از خروج دانشجویان از دانشکده نیز ادامه داشت و با خانواده‌ی برخی دانشجویان تماس گرفته شده تا بلکه ارعاب خانواده‌ها صدای اعتراض دانشجویان را خاموش کند.

این‌ها همه در حالی رخ داد که تجمع اعتراضی که هیچ مطالبه‌ای فراتر از آزادی حقیقی تمام دانشجویان بازداشتی نداشت، مدت‌ها قبل پایان گرفته بود و دانشجویان تنها خواستار خروج از دانشکده بودند.

شورای صنفی دانشکده‌ علوم اجتماعی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024