جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 17.10.2022, 18:15

نگرانی از وضعیت روزنامه‌نگاران زندانی در اوین


پس از انتشار تصاویر تیراندازی، انفجار و آتش‌سوزی گسترده در زندان اوین در شمال تهران، نگرانی از وضعیت زندانیان افزایش یافته است.

برخی از روزنامه‌نگارانی که همزمان با شروع اعتراضات سراسری به قتل مهسا امینی در ایران بازداشت شده بودند هم در این زندان نگهداری می‌‌شوند که براساس برآوردهای اولیه حداقل ۱۰ نفر می‌باشند.

با وجود اعلام مسئولین مبنی بر اینکه ۸ زندانی در این حادثه کشته شده‌اند و بیش از ۶۰ نفر هم مجروح شده‌اند، اما عدم پاسخگویی مسئولان زندان به وکلا و لغو ملاقات‌ زندانیان طی دو روز پس از حادثه باعث افزایش نگرانی‌ها از وضعیت زندانیان شده است.

الهه محمدی خبرنگار روزنامه هم‌میهن و نیلوفر حامدی، عکاس خبرنگار روزنامه شرق از جمله روزنامه‌نگارانی بودند که در بند ۲۰۹ #زندان_اوین محبوس بوده‌اند.

این دو روزنامه‌نگار یک روز پس از حادثه در تماسی کوتاه با همسرانشان گفته‌اند آسیبی در این حادثه ندیده‌اند و حالشان خوب است.

عالیه مطلب‌زاده دیگر روزنامه‌نگار زندانی که در بند زنان زندان اوین محبوس است، در تماس کوتاهی با خانواده‌اش گفته آسیبی ندیده ولی ماموران برای کنترل زندانیان داخل بند زنان هم گاز اشک‌آور شلیک کرده‌اند.

فاطمه رجبی، روزنامه‌نگار روزنامه هفت صبح و  ویدا ربانی هم در تماسی کوتاه با همسرانشان از سلامت خود پس از این حادثه خبر داده‌اند.

علیرضا خوشبخت نیز با خانواده خود تماس گرفته و از سلامت خود خبر داده است.

با وجود این هنوز تعدادی از روزنامه‌نگاران محبوس در این زندان پس از حادثه آتش‌سوزی تماسی نداشته‌اند و خبری از ایشان در دست نیست.

روح الله نخعی، علیرضا جباری دارستانی ، احمدرضا حلبی‌ساز و فرشید قربان‌پور چهار روزنامه‌نگاری هستند که در اوین نگهداری می‌شوند و پس از آتش‌سوزی هنوز تماسی با خانواده خود نداشته‌اند.


دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران:
مسئولیت جان روزنامه‌نگاران زندانی برعهده حکومت ایران است

با وجود گذشت دو روز پس از حوادث زندان اوین تهران، هنوز از وضعیت چهار روزنامه‌نگار محبوس در این زندان اطلاعی در دست نیست.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ) نگرانی شدید خود را نسبت به سرنوشت این چهار نفر ابراز کرده و از مقامات ایران خواسته است تا سریعا نسبت به وضعیت آنها اطلاع‌رسانی کنند.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در این رابطه گفت: «ما بسیار نگران سرنوشت همکاران خود در اوین هستیم و به مقامات ایرانی یادآوری می‌کنیم که آنها مسئول جان خبرنگاران در زندان هستند.»

آقای بلانگر افزود: «ما بار دیگر خواستار آزادی فوری تمامی خبرنگارانی هستیم که به ناحق در اوین و سایر زندان‌های ایران به دلیل انجام وظایف خبرنگاری خود بازداشت شده‌اند.»

طبق آمار رسمی حکومت، هشت زندانی در پی این آتش سوزی جان خود را از دست داده و بیش از ۶۰ نفر زخمی شده‌اند. در حالی که برخی از روزنامه‌نگاران بازداشت شده در تماس با خانواده از سلامتی خود اطلاع داده‌اند، اما چهار نفر از آنان هنوز به از سلامتی خود خبر نداده‌اند.

براساس برآوردهای فدراسیون حداقل ۱۰ روزنامه‌نگار در در زمان بروز حادثه در اوین بوده‌اند.

در حالی که الهه محمدی، نیلوفر حامدی، علی مطلب زاده، علیرضا خوشبخت، ویدا ربانی و فاطمه رجبی با خانواده خود تماس گرفته و از سلامتی خود خبر داده‌اند، چهار خبرنگار به نام‌های روح الله نخعی، علیرضا جباری دارستانی، احمدرضا حلبی ساز و فرشید قربانپور هنوز تماسی با خانواده خود نداشته‌اند که این مسئله نگرانی در مورد سرنوشت آنها را افزایش می‌دهد.

تمامی ملاقات‌های زندان اوین در حال حاضر متوقف شده و مسئولین زندان به خانواده بسیاری از زندانیان پاسخگو نیستند.
بر اساس آمار فدراسیون از آغاز اعتراضات در ایران، ۲۴ روزنامه‌نگار بازداشت شده‌اند و تاکنون تنها ۶ نفر از آنها آزاد شده‌ و ۱۸ نفر همچنان در زندان هستند.

چهار روزنامه‌نگار هم پیش از آغاز اعتراضات در زندان بودند که در مجموع تعداد روزنامه‌نگاران زندانی در ایران را به ۲۲ نفر می‌رساند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024