جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 17.10.2022, 18:49

درخواست تشکیل جلسه شورای حقوق بشر درباره ایران


ده‌ها سازمان حقوق بشری روز دوشنبه با امضای بیانیه‌ای مشترک خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد درباره ایران شدند. ۴۳ نهاد حقوق‌بشری از جمله عفو بین‌الملل، دیدبان حقوق بشر و بنیاد عبدالرحمن برومند این بیانیه را امضا کرده‌اند.

به گفته عفو بین‌الملل و دیگر سازمان‌های امضاکننده این بیانیه، در این جلسه باید سازوکار مستقلی با وظایف تحقیقی، گزارش‌دهی، و پاسخگویی برای رسیدگی به «جدی‌ترین جنایات» حکومت ایران در جریان سرکوب اعتراضات ضدحکومتی ایجاد شود.

به گزارش صدای آمریکا، امضاکنندگان بیانیه ضمن ابراز نگرانی نسبت به بسیج دستگاه سرکوب توسط مقامات جمهوری اسلامی برای سرکوب بی‌رحمانه اعتراضات سراسری ایرانیان به دنبال کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی گفته‌اند شواهد حاکی از الگوی نگران‌کننده شلیک عامدانه گلوله‌های فلزی توسط نیروهای امنیتی به سوی معترضان و نیز تماشاچیان اعتراضات از جمله کودکان است.

در بخش دیگری از بیانیه به کشته‌شدن بیش از ٢٠٠ معترض از جمله دست‌کم ٢٣ کودک به‌ویژه در کردستان و سیستان و بلوچستان و همچنین دستگیری خودسرانه بیش از هزار معترض، مدافع حقوق بشر، فعال جامعه مدنی، روزنامه‌نگار، دانشجو، و دانش‌آموز اشاره شده است.

به گفته امضاکنندگان، چنانچه جامعه بین‌المللی اقدامی فراتر از انتشار بیانیه‌های محکومیت انجام ندهد، مردان، زنان، و کودکان پرشماری در معرض کشته شدن، نقص عضو، شکنجه، تعرض فیزیکی، و زندانی شدن قرار خواهند داشت.

این بیانیه می‌افزاید مقامات ایران بارها درخواست‌های دبیرکل سازمان ملل متحد، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، کشورهای عضو سازمان ملل متحد و مجمع عمومی سازمان ملل برای توقف استفاده غیرقانونی از زور علیه معترضان را نادیده گرفته‌اند.

دیدبان حقوق بشر، بنیاد عبدالرحمن برومند برای حقوق بشر در ایران، سازمان ماده ١٨، انجمن دفاع از حقوق بشر آذربایجانی‌ها در ایران، سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، شبکه حقوق بشر کردستان، سازمان شش رنگ (شبکه لزبین‌ها و ترنسجندرهای ایرانی)، اتحادیه بین‌المللی زنان برای صلح و آزادی، شبکه حقوق بشر بلوچستان، و کمپین فعالین بلوچ از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024