جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 16.10.2022, 12:23

اعتراضات در ایران همچنان ادامه دارد


تجمعات اعتراضی علیه حکومت ایران امروز هم در چند دانشگاه شهرهای مختلف این کشور برگزار شد. در تصاویر منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، تجمعات اعتراضی امروز در پردیس دانشگاه‌های بهشتی، علامه طباطبایی، سوره و علمی و فرهنگی در تهران، رازی کرمانشاه، صنعت اصفهان و آزاد رشت ادامه یافت.

از سوی دیگر دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی نیز با برگزاری تظاهرات شعار «می‌جنگیم، می‌میریم، ایران را پس می‌گیریم» سر دادند.

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان از طریق کانال تلگرام خود با استناد به شاهدان عینی از بین دانشجویان علمی و فرهنگی تهران اعلام کرد که پس از تظاهرات در این دانشگاه شمار زیادی دانشجو بازداشت شده‌اند.

در تجمع امروز / یکشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱ / دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران واقع در امیرآباد، دانشجویان با شعار: “باز سینما رکسی دیگه، مردم پاشین بسه دیگه” به حمله به زندانیان زندان اوین و سرکوب فراگیر مردم، واکنش نشان دادند. «تهران شده بازداشتگاه، اوین شده کشتارگاه» شعار دیگر دانشجویان بود.

دانشجویان دانشگاه بهشتی امروز نیز تجمعی اعتراضی برگزار کردند. به گفته دانشجویان نیروهای حراست هم‌زمان با دعوت به گفتگو، آن‌ها را محاصره کرده بودند و تهدید می‌کردند که نیروهای امنیتی را وارد دانشگاه خواهند کرد. دانشجویان در این تجمع شعار می‌دادند: «یا مرگ یا آزادی»، «از بس دروغ شنیدیم، حرفت رو گوش نمی‌دیم» و «همه‌اش می‌گن گفتگو، مرگ بر دروغگو»

دانشجویان علوم پزشکی گیلان نیز در تجمع خود شعار دادند: «هی کشتن و تیر زدن، اوین رو آتیش زدن». همچنین «بسیجی ساندیس‌خور، اخرشه خوب بخور».

هم‌چنین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در بیمارستان خمینی این شهر در اعتراض به بازداشت و کشتار گسترده مردم اعتصاب و تجمع کردند.

دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز بار دیگر تجمع کرده و به زبان ترکی شعار «آذربایجان بیدار است، حامی کردستان است» سر دادند.

روز یکشنبه همچنین دانشجویان تعداد دیگری از دانشگاه‌ها از جمله خواجه نصیر، آزاد نجف‌آباد و علم و فناوری مازندران تجمع اعتراضی برگزار کردند.

از سوی دیگر بر اساس تصاویری که در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده‌ است، شمار زیادی کسبه شهر سقز در استان کردستان در حمایت از اعتراضات مغازه‌های خود را بستند.

شب گذشته نیز گروهی از معترضین در شهر یزد با روشن کردن آتش در اتوبان، تردد خودروها را متوقف کردند. همچنین کوچه و خیابان‌های شهر لالی خوزستان نیز صحنه اعتراضات مردمی بود.

گفتنی است طی حدود چهار هفته که از زمان آغاز اعتراضات سراسری در ایران می‌گذرد، هزاران نفر، از جمله شمار زیادی دانشجو، دانش‌آموز و خبرنگار توسط نیروهای امنیتی این کشور بازداشت شده‌اند.


تصویری از تجمع روز ۲۳مهر دانشجویان دانشگاه تهران، مقابل ۱۶ آذر

گزارشی از تجمع دانشجویان دانشگاه تهران در روز ۲۳ مهرماه 
روز ۲۳مهرماه، جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران تجمع گسترده‌ای برگزار کردند. با شکل‌گیری این تجمع از دانشکده‌های مختلف و به هم پیوستن دانشجویان، جمعیت به سمت سردر دانشگاه حرکت کرد. طبق روال روزهای قبل، نیروهای بسیجی وارداتی برای جلوگیری از راه‌یابی دانشجویان به سردر دانشگاه، ورودی سردر را قرق کرده بودند. این در حالی است که حراست دانشگاه برای ورود دانشجویان به دانشگاه پروتکل‌های امنیتی سفت و محکمی دارد که در مورد نیروهای بسیجی وارداتی و لباس شخصی اعمال نمی‌شود. تعداد این نیروها به نسبت روزهای قبل بیشتر بود؛ در مواردی این نیروها در تلاش بودند  تعدادی از دانشجویان را بازداشت کنند اما با مقاومت جمعی دانشجویان مواجه شدند.
 
از مهم‌ترین شعارهای دانشجویان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 
دانشگاه و مدرسه، آموزش زور بسه 
مرگ بر ستمگر، چه شاه باشه، چه رهبر 
از خاوران تا آبان خونین تمام ایران 
دانشجو، کارگر، اتحاد اعتصاب 
دانشجو و کارگر ایستاده ایم در سنگر 
نه روسری، نه توسری، آزادی و برابری 
۱۵۰۰ نفر کشته آبان ماست
رهایی حق ماست قدرت ما جمع ماست 
رهایی حق ماست مهسا اسم رمز ماست 
رهایی حق ماست نیکا اسم رمز ماست 
شکنجه جنایت مرگ بر این ولایت
این همه سال جنایت مرگ بر این ولایت
مرگ بر دیکتاتور
امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه 
سیدعلی ببخشید، دیگه باید بلند شید 
کشته ندادیم که سازش کنیم، رهبر قاتل رو ستایش کنیم 
این دیگه اعتراض نیست، اسمش شده انقلاب 
 
لازم به ذکر است، حراست امنیتی دانشگاه در هنگام خروج دانشجویان، با ایجاد تونل هایی از نیروهای حراست اقدام به بررسی کارت دانشجویی دانشجویان و تطبیق چهره ی آنان نمود که این فرآیند منجر به بازداشت خشونت آمیز تعدادی از دانشجویان شد. حراست دانشگاه تهران،  بازداشت دانشجویان  را به درگیری فیزیکی کشاند و عملاً به استفاده از مشت و لگد و شوکر روی آورد و در نهایت دانشجویان بازداشتی را به یکی از اتاق های حراست منتقل و تحت بازجویی های طولانی قرار داده است.   
 
بی‌شک این روزها دانشگاه تهران یکی از امنیتی‌ترین دانشگاه‌های ایران است. با این حال دانشجویان تجمع اعتراضی خود را برگزار می‌کنند و در پایان شعار می دهند: “فکر نکنید امروزه، قرار ما هر روزه”



اعتصاب و تجمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در بیمارستان خمینی


* گزارشی از تحصن امروز دانشجویان دانشگاه سوره علی‌رغم وجود جو امنیتی
بنا به گزارشات رسیده، دانشجویان دانشگاه سوره حدود از ساعت ۹:۳۰ تحصن خود را در حیاط دانشگاه آغاز کردند و پس از گذشت ده دقیقه حراست دانشگاه با تهدید اینکه نیروی انتظامی در برابر دانشگاه است، متذکر شد که “ما مسئولیتی نداریم نسبت به حفظ امنیت دانشجویان و احتمال ورود نیروها به دانشگاه وجود دارد”.
اما دانشجویان با بی‌توجهی به تحصن خود ادامه دادند. در ادامه معاون فرهنگی دانشگاه با ورود خود صحبت‌های همیشگی مسئولین از قبیل “دعوت به گفتگو و جمع کردن تجمع” را متذکر شد که با اعتراض برخی از دانشجویان به این مساله، کارت دانشجویی آن‌ها ضبط گردید. در این اثنی، مدیر دانشکده با ورود به صحنه‌ی تحصن، دانشجویان را مورد تهدید قرار داد و همزمان تلفن همراه دانشجویان بی‌حجاب ضبط و با برخوردی خشونت‌آمیز به دفتر حراست برده شدند. در نهایت حدود ساعت ۱۲ با فشار دانشگاه دانشجویان به مرور به خارج از دانشگاه راهنمایی شدند.


جوزپ بورل: جمهوری اسلامی مسئول جان همه بازداشتی‌ها در زندان اوین است
در ادامه واکنش‌های بین‌المللی به وقایع شنبه‌شب در زندان اوین، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز خواهان «شفافیت حداکثری» از سوی حکومت جمهوری اسلامی در این زمینه شد. جوزپ بورل غروب یک‌شنبه در توئیتی خطاب به حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در مورد گزارش‌های تکمیلی درباره وضعیت زندان اوین «به‌شدت ابراز نگرانی کرد».
این دیپلمات بلندپایه اروپایی، مقام‌های جمهوری اسلامی را در قبال جان همه زندانیان از جمله مدافعان حقوق بشر و اتباع اروپایی زندانی در اوین «مسئول» دانست و نوشت: «انتظار داریم شاهد شفافیت حداکثری (از سوی حکومت ایران) در رابطه با این وضعیت باشیم».
مرکز رسانه قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز یک‌شنبه اعلام کرد که در جریان آتش‌سوزی و بحران شب گذشته در زندان اوین، چهار تن کشته و ۶۱ تن نیز مجروح شدند. این پایگاه اطلاع‌رسانی بدون اشاره به نام زندانیان جان‌باخته صرفا مدعی شده است که این چهار تن از محکومان جرایم مرتبط با سرقت بودند و در پی استنشاق دود ناشی از آتش‌سوزی‌ها جان باختند.


* شهردار اردبیل: اسرا پناهی با قرص برنج خودکشی کرده است!
در حالی روز گذشته عموی اسرا پناهی در ویدئویی گفت که دختر برادرش به دلیل بیماری مادرزادی قلبی در بیمارستان فوت شده است اما شهردار اردبیل امروز گفت که این دانش‌آموز اردبیلی با قرص برنج خودکشی کرده است.
این سخنان متناقض در حالی مطرح می‌شود که شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران روز جمعه اعلام کرد که نیروهای لباس شخصی پس از آنکه دانش‌آموزان دختر دبیرستان شاهد اردبیل دست به اعتراض زدند به این مدرسه یورش برده و پس از ضرب و جرح دانش‌آموزان، شماری را بازداشت کردند.
این نهاد ابتدا گفته بود یک دانش‌آموز اردبیلی در پی این یورش جان باخته است اما بعدا این خبر از کانال تلگرامی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان حذف شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024