جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 15.10.2022, 20:23

انفجار، آتش‌سوزی و شورش در زندان اوین


ایران امروز: شامگاه شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱ حدود ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران، نخستین تصاویر و گزارش‌ها درباره انفجار و آتش‌سوزی در زندان اوین و صدای تیراندازی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.
ما - ایران امروز - نمی‌دانیم در اوین چه خبر است. مانند بسیاری از ایرانیان نگران حادثه‌ای ناگوار برای جان زندانیان سیاسی هستیم و خبرهای مربوط به انفجار و آتش‌سوزی در اوین را بدون راستی‌آزمایی آنها، به نقل از شبکه‌های اجتماعی بازنشر می‌کنیم:

***

* زمان انتشار خبرها به وقت اروپای مرکزی است.


■ [23.50] سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:
گزارش‌ها از زندان اوین را به صورت اضطراری پیگیری می‌کنیم و با سوییس به عنوان حافظ منافع خود در تماسیم. ایران به طور کامل مسئول ایمنی شهروندان ما است که به غلط بازداشت شده‌اند و آنها باید فورا آزاد شوند.


■ [23.30] تجمع شبانه در برابر سفارت و کنسولگری جمهوری اسلامی
هم‌زمان با انفجار و آتش‌سوزی در زندان اوین، ایرانیان ساکن آلمان توانستند مجوز رسمی تجمع در برابر سفارت و کنسولگری جمهوری اسلامی در برلین و فرانکفورت را دریافت. از نیمه‌شب شنبه و از نخستین ساعات بامداد یکشنبه شمار زیادی از ایران در برلین و فرانکفورت در برابر سفارت و کنسولگری جمهوری اسلامی تجمع کردند.
چنین تجمعی نیز در لندن در برابر سفارت جمهوری اسلامی برگزار شده است.


■ [23.00] خبرگزاری دولتی ایرنا: مصدومیت ۸ نفر در حادثه آتش‌سوزی زندان اوین
در پی آشوبگری و درگیری شامگاه شنبه (۲۳ مهرماه) در زندان اوین تهران که توسط عده‌ای از زندانیان بند ارازل و سارقین در این زندان رخ داد و منجر به آتش زدن انبار البسه زندان شد، با ورود نیروی های انتظامات زندان و نیروهای آتش نشانی اطفای حریق به پایان رسید.
یکی از نیروهای امدادی حاضر در صحنه گفت: آتش‌سوزی هم‌اکنون مهار شده و نیروهای آتش‌نشانی در حال ایمن‌سازی محیط هستند.
وی درباره آمار فوتی و مصدومین این حادثه نیز گفت: این حادثه تاکنون هیچ فوتی نداشته و آمار مصدومین نیز تاکنون ۸ نفر است.

 


■ [22.45] آذر منصوری دبیرکل حزب اتحاد ملت
تصاویر منتشر شده از آتش سوزی زندان اوین هولناک است. خانواده های بسیاری از بازداشت شدگان اعتراضات و محکومین زندانی، نگران وضعیت عزیزان خود در این زندان هستند. مسئولان ضمن حفاظت از جان زندانیان، باید در اسرع وقت با ایجاد امکان تماس تلفنی آنها، نگرانی خانواده ها را رفع کنند.


■ [22.42] رضا پهلوی:
مسئولیت هر جانی که در زندان اوین از دست برود، با شخص علی خامنه‌ای و رژیم اهریمنی اوست. شماری از روشن‌ترین ذهن‌ها و شجاع‌ترین قلب‌های ایران به طور ناعادلانه در اوین نگهداری می‌شوند. ما خامنه‌ای و رژیمش را برای هر آسیبی که به آنها برسد، مسوول و پاسخگو خواهیم کرد.


■ [22.40] شواهد زیادی حاکی از تحریک عامدانه زندانیان و در پی آن فاجعه کنونی #زندان_اوین است و با دو هدف احتمالی؛ اول ایجاد رعب و وحشت در مردم، دوم تسویه حساب و حذف برخی چهره‌ها در زندان، از روزهای گذشته نسبت به عملیات خرابکارانه عامدانه و کشتار شهروندان توسط حکومت هشدار داده شد. / مسعود کاظمی


■ [22.35] تصاویری در کانال تلگرامی وحید آنلاین منتشر شده واضح‌تر نشان می‌دهد که قبل از انفجار در زندان اوین ۲ شی نورانی از خارج زندان به داخل شلیک می‌شود. گزارش‌ها حاکی است امشب صدای ۳ انفجار از زندان اوین شنیده شده است. کاربران دیگری در شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند صدای انفجار در ویدیو، مربوط به نارنجک‌انداز  ۳۷میلیمتری است ماموران امنیتی از بیرون به داخل زندان شلیک می‌کنند.


■ [22.30]  مهدی هاشمی‌رفسنجانی ساکن واحد جهاد بند ۷ زندان اوین است، مدتی با هم در آن بند بودیم، اغلب چهارشنبه‌ها به مرخصی می‌رود و شنبه شب باز می‌گردد. اگر برادرش یاسر گفته به او گفته‌اند این هفته برنگرد، تردیدی در عامدانه بودن اتفاق امشب زندان اوین باقی نمی‌ماند. / مسعود کاظمی
توضیح: «یاسر هاشمی»، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی امشب (شامگاه شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱) در گفتگوی زنده خود در «کلاب هاوس»، در پاسخ به سوالی که از او درباره وضعیت خواهر و برادرش، «مهدی» و «فائزه هاشمی» که در زندان اوین محبوس هستند، پرسیده‌اند، گفته است که مهدی که در بند ۷ و ۸ زندان اوین در حبس بوده، هر هفته چهارشنبه به مرخصی می‌آمده و جمعه‌ها دوباره به زندان بازمی‌گشته، اما این هفته دو روز جلوتر او را به مرخصی فرستاده‌اند و وقتی روز جمعه به زندان مراجعه کرده، به او گفته‌اند فعلا نیاید.
مهدی می‌گوید چه شده که به من زودتر مرخصی می‌دهند برای مادرم اتفاقی افتاده؟ که آنها میگویند پاشو برو؛ مهدی ما در در بند هفت است که برای سرقتی ها است.بنظرم می‌آید جریان زندان مطلع بودند که قرار است اتفاقی بیفتد.


■ [22.20] کانال تلگرام «شبکه یک» صداوسیما:
«در پی آتش سوزی‌ گسترده در زندان اوین،‌ آشوب‌گران از سراسر تهران به‌سمت اوین راه افتاده‌اند. هم اکنون جمعیتی عظیم در خیابان‌ها به‌سمت اوین می‌روند و شعارهای ساختارشکنانه سر می‌دهند.
آنها بهانه کرده‌اند که گویا خود حکومت زندان را آتش زده تا زندانیان را بسوزاند.
آخرین گزارش‌ها حاکیست زندانبانان برج‌های نگهبانی را ترک کرده‌اند.
احتمال برپایی توفانی از آشوب در تهران به این بهانه هست. آنهم در شرایطی که در دهها شهر دیگر مانند مشهد،‌ سقز، رشت،‌ یزد،‌ جزیره کیش،‌ ساری، خرم آ‌باد،‌ سنندج و... آشوب و درگیری و پرتاب کوکتل مولوتف جریان دارد.
این وضعیت در حالیست که سردار سلامی شب گذشته مدعی شد آشوب‌ها تنها در فضای مجازی است. سیاستی اشتباه که تا این لحظه هیچ خدمتی به‌بقای نظام نکرده است.»


■ [22.10] اینترنت موبایل تهران هم امشب زودتر از روال معمول شب‌های قبلی وصل و بعد از حدود یکساعت قطع شد.


■ [22.00] خیابان‌های منتهی به زندان اوین مملو از جمعیت و خودروهاست. مردم فریاد مرگ بر دیکتاتور سر می‌دهند و خودروها بوق ممتد می‌زنند.


■ [21.55] با توجه به کارنامه‌ی خونین مسئولان این زندان در ضرب‌وشتم زندانیان نظیر «پنج‌شنبه سیاه، ۲۸ فروردین ۱۳۹۳ و...»، مسئولیت حفظ جان و سلامت تمامی زندانیان، مستقیما بر عهده‌ی اژه‌ای رییس قوه قضاییه، سازمان امور زندان‌ها، رییس زندان اوین و‌ کلیت حاکمیت است. / بیدارزنی


■ [21.40] گزارش‌ها حاکی از آن است که مردم از سوی محله سعادت‌آباد و درکه تلاش دارند به سمت زندان اوین بروند اما نیروهای امنیتی با خشونت تمام آنها را از این کار منع می‌کنند. همچنین اتوبان یادگار امام که از برابر زندان اوین عبور می‌کند توسط نیروهای امنیتی بسته شده است. / سجاد خداکرمی


■ [21.25] یک منبع اگاه که حدود ۴۰ دقیقه پیش جلوی زندان اوین بوده به من اطلاع داد از داخل زندان صدای فریاد می‌آمد تعدادی از گارد زندان بیرون آمدند و به ما حمله کردند تا ما را متفرق کنند و همزمان چند صد یگان با ماشین و موتور به داخل زندان رفتند و دود شدیدی از داخل زندان بلند شده. / سجاد خداکرمی


■ [21.00] ایسنا: مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: آتش‌سوزی در کارگاه خیاطی زندان اوین مهار شد.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، ساعتی پیش بود که تصاویری از بروز آتش‌سوزی در زندان اوین تهران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. پیگیری‌ها از سازمان زندان‌ها نشان می‌دهد در پی درگیری بین تعدادی از  زندانی‌های محکومیت مالی و سرقت، یک کارگاه کارآفرینی زندان دچار حریق می‌شود.
بلافاصله پس از بروز درگیری و آتش گرفتن کارگاه خیاطی بند زندانیان محکومیت مالی و سرقت، انتظامات زندان برای کنترل درگیری وارد عمل شده و ایستگاه آتش‌نشانی مستقر در زندان نیز بلافاصله عملیات اطفاء حریق را آغاز کرده و هم اکنون آتش‌سوزی مهار و خاموش شده است.
این گزارش حاکی است، نیروی انتظامی هم جهت کمک به برقراری هرچه زودتر آرامش در اوین به انتظامات زندان کمک کرده است.بر اساس این گزارش، درگیری بین زندانیان نیز با ورود انتظامات زندان تحت کنترل درآمده است.
در حال حاضر شورش مهار شده و شرایط زندان در کنترل ماموران زندان قرار دارد و آتش‌سوزی زندان با تلاش نیروهای آتش‌نشانی درحال کنترل است.
یک مقام امنیتی نیز در این‌باره گفت: شرایط به‌طور کامل تحت کنترل است و آرامش در زندان برقرار شده و عوامل آتش‌نشانی در حال اطفای حریق هستند.


■ [20.55] قوه قضاییه: ساعتی پیش بود که تصاویری از بروز آتش سوزی در زندان اوین تهران در شبکه‌ های اجتماعی منتشر شد. پیگیری‌ ها از سازمان زندان‌ ها نشان می‌دهد در پی درگیری بین تعدادی از  زندانی‌های محکومیت مالی و سرقت یک کارگاه کارآفرینی زندان دچار حریق می‌شود.
بلافاصله پس از بروز درگیری و آتش گرفتن کارگاه خیاطی بند زندانیان محکومیت مالی و سرقت انتظامات زندان برای کنترل درگیری وارد عمل شده و ایستگاه آتش نشانی مستقر در زندان نیز بلافاصله عملیات اطفا حریق را آغاز کرده و هم اکنون اتش سوزی مهار و خاموش شده است.


■ [20.50] خانواده های زندانیان اوین می‌گویند تمام مسیرهای منتهی به زندان از چند صد متری توسط نیروهای امنیتی مسدود شده، آنها از وضعیت عزیزان در بندشان ابراز بی‌اطلاعی کرده و نسبت به جان آنها به شدت ابراز نگرانی می کنند. / سجاد خداکرمی


■ [20.45] خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی:
“یک مقام ارشد امنیتی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: شامگاه شنبه (۲۳ مهر ماه) بند محل نگهداری اراذل و اوباش شاهد ناآرامی و درگیری این عناصر در زندان بود که منجر به درگیری این افراد با پرسنل زندان اوین شد. به گفته این مقام امنیتی، اراذل اوباش انبار لباس زندان را به آتش کشیدند که منجر به آتش‌سوزی در زندان اوین شده است.
وی افزود: اکنون شرایط به صورت کامل تحت کنترل درآمده و آرامش در زندان برقرار است و عوامل آتش‌نشانی در حال اطفای حریق هستند. این مقام امنیتی تصریح کرد: عوامل ایجاد آشوب نیز از سایر زندانیان جدا شده و دیگر افراد تحت بازداشت نیز به بندهای خود بازگشته‌اند.”


■ [20.40] خانواده یکی از زندانیان سیاسی در زندان اوین اطلاع داد که در این زندان اتفاقاتی افتاده است. ظاهرا داخل زندان شورش شده و خانواده‌هایی که دم زندان بودند را متفرق کرده‌اند. یگان‌ویژه هم به زندان اعزام شده و دود از داخل زندان رویت شده. / فرزاد صیفی‌کاران


■ [20.42] ناآرامی در بند اراذل و اوباش زندان اوین‌
یک مقام ارشد امنیتی: شامگاه شنبه (۲۳ مهرماه) بند محل نگهداری اراذل و اوباش شاهد ناآرامی و درکیری این عناصر در زندان بود که منجر به درگیری این افراد با پرسنل زندان اوین شد. / خبرآنلاین


■ [20.40] لعنت بهتون چه بلایی سر اوین دارید میارید. نفسم داره بند میاد. از دیروز یگان ویژه در بند ۷ اوین مستقر شده بود و حیدر حیدر میگفتند… جان زندانیان اوین در خطر جدی قرار داره./ آتنا دائمی


■ [20.38]رسانه‌های امنیتی گفتند درگیری و آتش‌سوزی در بند اراذل و اوباش یعنی اندرزگاه ۷ که ۲۰ متر با بند ۸، محل استقرار اغلب زندانیان سیاسی فاصله داره. پشت همین اندرزگاه ۷ هم بند امنیتی ۲۴۰ هست که الان بسیاری از بازداشت شدگان اعتراضات در سلول‌های آنجا هستند./ مسعود کاظمی


■ [20.30] آنچه تا الان می‌دانیم: چند زندانی سیاسی در بند ۷ یا ۸ زندان اوین شعارهای ضدحکومتی سردادند. تعداد زیادی از زندانیان جرایم غیرسیاسی هم به آنها پیوستند. علاوه بر گارد زندان، از بیرون نیروی ضدشورش اعزام شده. آتش‌سوزی شدید و تیراندازی ممتد رخ داده. تمام تلفن‌های زندان قطع شده / مسعود کاظمی


■ [20.25] جان زندانیان بخصوص زندانیان سیاسی در اوین در خطر این یک هشدار جدی ست وقتی در زندانی شورش می‌شود دوربین ها را خاموش می‌کنند و به وحشیانه ترین حالت ممکن به جان زندانیان می‌افتند. / اسماعیل بخشی


■ [20.20] پیام‌های مختلفی می‌گیرم از شهروندان ساکن مناطق حوالی زندان اوین که میگن ساعتی است که صدای تیراندازی میاد و آتش‌سوزی شده و پیامی هم داشتم که نوشته بود کوکتل مولوتوف انداختند  و.... /  وحید آنلاین



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024