جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 15.10.2022, 10:39

دستگیری دانش‌آموزان و نگرانی‌ها درباره کودک‌کشی


کمپین حقوق بشر در ایران

جمعه ۲۲ مهرماه ۱۴۰۱ – دستگیری نوجوانان مدرسه‌ای و بازجویی از آنها به دلیل شرکت در اعتراضات سراسری در ایران و انتقال‌شان به مراکز موسوم به “مراکز روانشناسی”، نگرانی‌ها از احتمال کودک کشی را افزایش داده است. این درحالی‌ست که خیزش سراسری مردم علیه حاکمیت در واکنش به قتل مهسا امینی نزدیک به یک‌ماه است ادامه دارد و در هفته‌های اخیر، گروههای مختلف اجتماعی از جمله دانش‌آموزان به این اعتراضات پیوسته‌اند.

هادی قائمی، مدیر کمپین حقوق بشر در ایران با اشاره به بازداشت دانش‌آموزان در ایران گفت: «اسم این اقدام را بگذارید: آدم ربایی کودکان به دست حکومتی که برای سرکوب اعتراضات و ترساندن مردم ایران از هر راهی استفاده می‌کند». ‌هادی قائمی تاکید کرد که «یونیسف که در ایران دفتر دارد باید پیگیر وضعیت کودکان بی دفاع بازداشت شده باشد و تلاش کند که آنها را به خانواده‌هایشان بازگرداند.»

به گفته‌هادی قائمی «دولت‌های جهانی باید با صدای بلند از مقامات ایرانی بخواهند که از بازداشت خودسرانه کودکان و همچنین دیگر معترضان دست بردارند و همچنین خواستار پایان دادن به استفاده از نیروهای نظامی مرگبار علیه معترضان شوند.»

هادی قائمی اضافه کرد «جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده و کشورهای متعهد به دموکراسی در سازمان ملل باید فورا برگزاری یک جلسه ویژه در شورای حقوق بشر سازمان ملل را در دستور کار قرار دهند تا دولت‌ها را در مورد سرکوب خشونت‌آمیز کنونی و بحران حقوق بشر در ایران وارد بحث کنند».

در جریان اعتراضات سراسری و فراگیر در ایران دست‌کم ۲۸ کودک در میان حداقل ۲۰۱ نفری بودند که به دست نیروهای حکومتی کشته شدند.

به گفته انجمن حمایت از حقوق کودکان که در تهران مستقر است، تا روز ۱۹ مهرماه، دست‌کم ۲۸ کودک در اعتراضات سراسری ایران کشته شدند که بیشترین تعداد مربوط به کودکان در استان سیستان و بلوچستان بوده است.

روز ۱۸ مهرماه ۱۴۰۱ یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش دولت ابراهیم رئیسی در مصاحبه با روزنامه «شرق» ضمن تایید بازداشت دانش‌آموزان در ایران گفته بود: «دانش‌آموزی در زندان نداریم و مواردی هم اگر بازداشت باشند برای بحث اصلاح و تربیت است که در مرکز روان‌شناسی هستند و دوستان کارشناس کارشان را انجام می‌دهند تا بعد از اصلاح به محیط مدرسه برگردند.» یوسف نوری، گفته بود: «تعداد دانش‌آموزان زیاد نیست ولی نمی‌توانم آمار دقیقی از تعدادشان بدهم.»

رضا حاجی‌پور، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هم در رابطه با پیگیری‌های این کمیسیون پیرامون بازداشت برخی دانش‌آموزان در گفت‌وگو با خبرگزاری رکنا بدون اشاره به تعداد دانش‌آموزان بازداشتی مدعی شده بود «با مذاکراتی که از طریق کمیسیون با دادستان کشور داشتیم، متوجه شدیم که بازداشتی دانش آموزی آنچنانی نداشتیم.»

این اظهارات در حالی‌ست که برخی از مدیران مدارس در شهرهای مختلف از سوی نیروهای امنیتی تحت فشار قرار گرفتند تا در شناسایی دانش‌آموزان معترض با ماموران همکاری کنند. بنا به گزارش‌ها روز سه شنبه مورخ ۱۹ مهرماه ۱۴۰۱، خانم عقاب نشین، مدیر هنرستان دخترانه «آیت ا…خامنه ای» در شهر کرج، بعد از اعتراض دانش آموزان مدرسه، به دلیل امتناع از تحویل فیلم‌های دوربین مداربسته به ماموران و پاک کردن آن، جلوی چشم دانش آموزان بازداشت شد .

روز پنج‌شنبه ۲۱ مهرماه شورای صنفی معلمان کرج در بیانیه‌ای خطاب به مدیران مدارس در کرج نوشتند: «برای آخرین بار به مدیران نواحی کرج توصیه می‌شود دست از امنیتی کردن مدارس بردارند و ناآگاهانه دوربین‌های مدرسه را در اختیار حراست و پلیس امنیت قرار ندهند. اسامی آن همکاران معلم‌نما به کانون صنفی و اعضای فعالان رسیده است؛ بنابر احترام و نام معلمی از فاش کردن نام آنها تا این لحظه خودداری شده است. کمی به خود آیید و وجدان خفته خود را بیدار کنید و لقمه در خون نزنید. در غیر این صورت، نام و عکس مدیران معلم‌نما در سراسر رسانه‌ها پخش و نشر خواهد شد »

مقامات قضایی در جمهوری اسلامی هنوز مشخص نکرده‌اند که در جریان اعتراضات سراسری ایران چند کودک دستگیر شده‌اند و دسترسی به اینترنت و تلفن را قطع کرده‌اند تا از رسیدن اطلاعات به بیرون کشور جلوگیری کنند.

اطلاعات منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از آن است که دانش‌آموزان حداقل در سه شهر کرج، بندرعباس و سنندج دستگیر شده‌اند. شدت سرکوب مردم در شهر سنندج در روزهای گذشته بسیار زیاد بود و نیروهای حاکمیت در این سرکوب از سلاح‌های جنگی استفاده کردند.

هادی قائمی، با تاکید به مصونیت دائمی مقامات مسئول در سرکوب مردم گفت: «مقامات جمهوری اسلامی ایران از چنان مصونیتی برخوردارند که آشکارا به کودک ربایی اعتراف می‌کنند، بدون اینکه ترسی از پاسخگویی به  دلیل انجام چنین اقدامات هولناکی داشته باشند.»

هادی قائمی تاکید کرد «ما نمی‌توانیم امضای توافق هسته‌ای با ایران را جدای از وضعیت فعلی نگاه کنیم. بی‌شک تلاش‌ها برای منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای مهم هستند اما آنچه از این توافق خاص حاصل می‌شود، آزادسازی قابل‌توجه دارایی‌های مسدود شده و درآمدهای نفتی است که تنها به افزایش ظرفیت سرکوبگری رژیم جمهوری اسلامی کمک می‌کند.»

به گفته‌هادی قائمی «توانمندسازی جمهوری اسلامی از طریق تقویت توان اقتصادی در شرایطی که حاکمیت با خشونت تمام سعی در سرکوب اعتراض و مخالفت مسالمت آمیز مردم از جمله با دستگیری کودکان را دارد، مشخصا به حاکمیت کمک می‌کند».



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024