جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 11.10.2022, 9:18

حمله با سلاح نیمه‌سنگین به منازل مردم در سنندج


* راهپیمایی پسران دانش‌آموزان در خیابان «بریانک» تهران
گروهی از پسران دانش‌آموزان امروز در خیابان «بریانک» تهران راهپیمایی اعتراضی برگزار کردند و شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «می‌کشم می‌کشم، هر آنکه خواهرم کشت» سر دادند.


* هر ساعت قطعی اینترنت ۱.۵ میلیون دلار به اقتصاد ایران آسیب می‌زند
حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: بر اساس سهم حوزه آی.تی در جی.دی.پی کشورمان، هر ساعت قطعی اینترنت یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار به اقتصاد ضرر وارد می‌کند.
به گزارش سایت «انتخاب»، وی امروز در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی ایران همچنین گفت: معیشت حدود ۹ میلیون نفر از جمعیت کشور که محصولات خود را به صورت آنلاین عرضه می‌کردند، دچار خطر شده است.
نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: کسب‌وکارهای بزرگ نیز به دلیل قطعی اینترنت دچار آسیب شده‌اند. ادامه این شرایط مهاجرت نخبگان و استارتاپ‌ها را افزایش و سرمایه گذاری را کاهش می‌دهد.
در همین راستا، انجمن تجارت الکترونیک ایران نیز دوازده روز پیش هشدار داد که قطع دسترسی به اینستاگرام در این کشور بیش از ۴۰۰ هزار کسب‌وکار را با خطر نابودی مواجه ساخته است.
همچنین به گفته کیوان نقره‌کار، کارشناس برنامه‌های فناورانه صداوسیمای ایران، بر اساس آمارهای «نت‌بلاکس»، قطعی اینترنت در ایران ساعتی ۱.۵ میلیون دلار معادل ۴۵ میلیارد تومان زیان اقتصادی به این کشور وارد می‌کند.
استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی واتساب و اینستاگرام به علت تبادل اخبار اعتراضات اخیر در این کشور قطع یا با محدودیت‌‌های شدیدی مواجه شده است. به گفته عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران ایجاد محدودیت در برخی پلتفرم‌ها، براساس تشخیص مراجع ذی‌صلاح بوده است.


* هه‌نگاو: با سلاح نیمه سنگین به منازل مردم سنندج حمله شده
سازمان حقوق بشری هه‌نگاو می گوید به اسنادی دست یافته که نشان می‌دهد نیروهای حکومت جمهوری اسلامی ایران در شهر سنندج با اسلحه‌های کالیبر ۵۰ منازل شخصی مردم را هدف قرار دادەاند.
سنندج دومین شهر ایران بود که اعتراضات به سیاست های جاری جمهوری اسلامی ایران از جمله حجاب اجباری در آن آغاز شد.
گزارش های متعددی می گوید که ماموران مسلح حکومت در روزهای اخیر در حال سرکوب شدید معترضان در این شهر هستند.


* نگرانی عفو بین‌الملل از ابعاد گسترده سرکوب در سنندج
سازمان عفو بین‌الملل نسبت به ابعاد گسترده سرکوب جاری معترضان در #سنندج در استان کردستان، هشدار می‌دهد.
گزارش‌های دریافت شده حاکی از استفاده نیروهای امنیتی از سلاح گرم و شلیک مکرر گاز اشک‌آور، از جمله به خانه‌های مردم، است.
مقامات جمهوری اسلامی برای پنهان کردن جنایات خود به قطع شبکه‌های اینترنت و تلفن همراه ادامه می‌دهند.
کشورهای جهان باید فورا مراتب اعتراض خود را با سفرای ایران مطرح کنند و از آن‌ها بخواهند که فورا به سرکوب اعتراضات پایان دهند و به حق آزادی تجمعات مسالمت آمیز احترام بگذارند.


* لباس شخصى‌ها شعارهای زشت سر‌می‌دهند، تخریب می‌کنند
شکوری راد، دبیرکل سابق حزب اتحاد ملت: لباس شخصى‌ها وارد جمعیت معترض می‌شوند شعارهای زشت سر‌می‌دهند، می‌شکنند، تخریب می‌کنند، چادر از سر زنان می‌کشند، قرآن و مسجد آتش‌می‌زنند و گاهی بطوراتفاقی درزمره معترضان کشته می‌شوند اما شهید تلقی شده، مراسم تشییع آنها در رسانه ملی نمایش داده می‌شود و از آنها تجليل به عمل مى‌آید.


* گذرنامه هومن سیدی، پیمان قاسم خانی ضبط شد
از میان آنها گذرنامه هومن سیدی، بازیگر و کارگردان ایرانی، در بدو ورود به کشور ضبط و ممنوع الخروج شد.
همچنین شرق نیز با انتشار گزارشی اعلام کرد: «میترا ابراهیمی همسر پیمان قاسمخانی گزارش داد که ماموران گذرنامه این نویسنده و کارگردان سینمای ایران را توقیف کرده‌اند.»
لازم به ذکر است، به دنبال اعتراضات سراسری اخیر در کشور و حمایت شماری از هنرمندان و چهره های ورزشی از مطالبات مردم معترض، علاوه بر تهدید و تبلیغات منفی در خبرگزاری ها و رسانه های دولتی، این افراد از سوی مقامات قضایی تهدید به برخورد قاطع شده‌اند.


* فائزه هاشمی فعالیت تبلیغی علیه نظام متهم شد
مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه ایران امروز ۱۱ اکتبر در نشست خبری درباره آخرین وضعیت پرونده فائزه هاشمی فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس جمهوری اسبق ایران گفت: اتهامات جدید وی در شعبه دادسرای امنیت مطرح است و اتهامات او اجتماع و تبانی و اخلال در نظم عمومی و فعالیت تبلیغی علیه نظام است و با قرار بازداشت موقت در تهران است.
به گزارش خبرگزاری میزان، وی با بیان اینکه سریعا پرونده وی رسیدگی می شود، ادامه داد: پرونده به دادگاه ارسال خواهد شد و محکومیت او در شرف اجرا است.
ستایشی در خصوص سوابق و پیشینه فائزه هاشمی توضیح داد: «وی به موجب دادنامه ۶ بهمن ۱۳۹۹ به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به تحمل ۱۵ ماه حبس و ۲ سال مجازات تکمیلی محکوم شد. دادنامه دیگری هم دارد و در ۲۱ آذر سال ۱۴۰۰ از سوی دادگاه تجدیدنظر به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال حبس و ۲ سال مجازات تکمیلی و منع خروج از کشور محکوم شد. در اجرا و تحقق مقرراتی که داریم در ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ پرونده وی به شعبه ۳۶ تجدیدنظر تهران رفت و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به تحمل ۱۵ ماه حبس تعزیری و ۲ سال مجازات تکمیلی مانند ممنوعیت فعالیت در فضای مجازی و … محکوم شد».


* آصفری: ناآرامی‌های روز شنبه با ۵ میلیون پیامک ایجاد شد
محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک و عضو کمیسیون امور داخلی و شورا‌ها به خبرگزاری ایلنا گفت: «باید زیرساخت‌های لازم را برای اینکه از سوءاستفاده افراد آشوبگر جلوگیری شود و نتوانند از این فضا سوءاستفاده کنند را فراهم کرد. برای مثال ناآرامی‌های روز شنبه (۱۶ مهر) اینطور که من شنیدم به واسطه ۵ میلیون پیامکی بود که برای بعضی از افراد فرستاده شده بود.»
آصفری در خصوص ادامه فیلترینگ برخی شبکه‌های اجتماعی و عوارض آن، گفت: «با فیلتر کردن و بستن کار حل نمی‌شود، ما باید اگر می‌خواهیم یک بستری را فیلتر کنیم اول اینترنت داخلی را راه‌اندازی کرده و شبکه‌های داخلی را تقویت کنیم. خب شبکه‌های اجتماعی مانند سروش و ... که در گذشته میلیارد‌ها تومان در اختیارشان گذاشتند، چه گزارشی به مجلس ارائه کردند و چه اقداماتی انجام دادند برای اینکه بتوانند این شبکه‌ها را در کشور گسترش دهند.»


* فرماندار عسلویه: در تجمع روز گذشته کارگران تعدادی دستگیر شدند
علی هاشمی، فرماندار عسلویه در نشست با خبرنگاران اظهار داشت: صبح دیروز تعدادی از کارگران فعال در پتروشیمی مستقر در عسلویه یک «تجمع صنفی» داشتند که متأسفانه تعدادی از افراد فرصت طلب با نفوذ و سوءاستفاده از جمع کارگری، شعار‌های هنجارشکنانه را سر دادند.
او افزود: این افراد در ادامه اقدام به آتش زدن تعدادی از کیوسک‌های مستقر در این محدوده و همچنین برخی از سطل‌های آشغال کردند که با حضور و وساطت نیرو‌های امنیتی افراد پراکنده شده و تعدادی هم دستگیر شدند.
فرماندار عسلویه ادعا کرد اکنون رفت و آمد در این منطقه به شرایط عادی برگشته است.


* دولت ایران وعده تاسیس «خانه ملی گفتگوی آزاد» داد
در حالیکه سرکوب معترضان در ایران ادامه دارد، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران گفته است «سازوکارهای لازم برای راه‌اندازی “خانه ملی گفتگوی آزاد” در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است.»
بهادری جهرمی گفته «در خانه گفتگوی آزاد فضایی آزاد برای مردم خصوصا جوانان به دور از هرگونه محذوریت علمی و گفتگویی فراهم می‌شود.»
مقام های جمهوری اسلامی ایران می گویند در این کشور آزادی بیان وجود دارد و از شنیدن انتقادات شهروندان استقبال می شود اما همزمان اعتراضات مسالمت آمیز از سوی نیروهای مسلح با خشونت مورد سرکوب قرار می گیرد.
آمریکا، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان و بریتانیا از مقام های جمهوری اسلامی ایران خواسته‌اند به حق اعتراض شهروندان احترام بگذارند.


* انتقاد روزنامه‌های تهران از اظهارات دبیر ستاد امر به معروف درباره حجاب اجباری
دو روزنامه امروز تهران از اظهارات محمدصالح هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر که در گرماگرم اعتراضات بی سابقه به حجاب اجباری خواستار سختگیری بیشتر از سوی حکومت در این باره شده، انتقاد کرده‌اند.
روزنامه سازندگی آقای هاشمی گلپایگانی را «آتش بیار معرکه» خوانده و روزنامه فرهیختگان با عنوان «کارخانه تولید نفرت» از آن یاد کرده است.
روزنامه هم مهین تیتر اول خود را با ارزیابی اثر چنین اظهارنظرهایی بر جامعه معترض ایران اختصاص داده و روزنامه همدلی درخواست سختگیری های بیشتر درباره حجاب اجباری را «بازی با آتش» توصیف کرده است.


* رئیسی می‌گوید حکومت از «طراحان توطئه اخیر» علیه کشور «خونخواهی می‌کند»
ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران در گزارشی نوشته ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران در تماس تلفنی با خانواده یکی از نیروهای اعزامی برای سرکوب اعتراضات که کشته شده گفته «دستگاه‌های مسئول برای خونخواهی از عاملان اصلی این جنایت و طراحان توطئه اخیر علیه کشور اهتمام دارند».
او این اظهارات را در گفتگوی تلفنی با خانواده سلمان امیر احمدی، عضو بسیج مطرح کرده که حکومت می‌گوید در منطقه ۱۷ تهران و در جریان اعتراضات کشته شده است.


«ربات های آشوب‌ساز»
روزنامه همشهری در شماری امروز خود تیتر اول را به موضوع اعتراضات در ایران اختصاص داده و گفته است که اساس اعتراضات در شبکه های اجتماعی کار «ربات های آشوب ساز» است.
همشهری اعتراضات در شبکه های اجتماعی را «بزرگنمایی» شده خوانده و در گزارش اول خود گفته که شبکه های تلویزیونی ماهواره‌ای فارسی زبان از زمان آغاز اعتراضات تاکنون «۱۷ هزار دروغ» پخش کرده‌اند.
عبدالله گنجی سردبیر این روزنامه هم که پیش از این مدیر روزنامه متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده در سرمقاله امروز همشهری شبکه های ماهواره ای فارسی زبان را «امپراتوری دروغ» خوانده و گفته این رسانه ها در جریان اعترضات اخیر «بی اعتبار شده‌اند.»


* دانشگاه علامه طباطبایی درباره ادامه اعتصاب دانشجویان هشدار داد
روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی درباره ادامه اعتصاب دانشجویان هشدار داد واعلام کرد ۱۵ نفر از دانشجویان این دانشگاه آزاد شدند.
بنابر اعلام این دانشگاه همچنان دو نفر دیگر از دانشجویان در بازداشت‌اند.
این دانشگاه بدون اشاره به اعتصاب گسترده دانشجویان هشدار داد «طبق قوانین و مقررات آموزشی دانشگاه یک دانشجو تنها می تواند سه جلسه غیبت غیرموجه در هر درس در یک ترم آموزشی داشته باشد و اگر غیبت ها از این بیشتر شود آن درس حذف می­شود. بنابراین از دانشجویان خواسته شد که همه در کلاس ها حاضر شوند».
از آغاز اعتراضات، دانشگاه‌های ایران یکی از کانون‌های اصلی اعتراضات و اعتصاب‌ها بود و شمار زیادی از دانشجویان بازداشت شدند.
با شدت گرفتن اعتراضات، برخی دانشگاه‌ها برای مدتی اعلام کردند کلاس‌های خود را به صورت مجازی برگزار می‌کنند.
اکنون دانشگاه علامه از دانشجویانش خواسته «در بیرون از دانشگاه و سطح شهر دنبال مطالبات خود» نروند.


* تهران
بزرگمهر جسین‌پور: «همین الان یه کادر زیبا دیدم و انداختم و زودم گذاشتمش فقط به خاطر این‌که خستگی‌تون رو در کنه»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024