جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 09.10.2022, 15:28

در تظاهرات روز جمعه زاهدان ۹۵ نفر کشته شده‌اند


کمپین فعالین بلوچ با انتشار اطلاعیه‌ای در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که شمار کشته‌شدگان اعتراضات روز جمعه ۳۰ سپتامبر (۸ مهر) در زاهدان به ۹۵ نفر افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، این نهاد با انتشار فهرستی از ۹۵ تن از جمله چندین کودک ۱۲ تا ۱۷ ساله که در پی تیراندازی نهادهای امنیتی ایران به معترضین بلوچ در روز ۳۰ سپتامبر جان باختند، از افزایش شمار مجروحان به ۳۰۰ نفر خبر داده است.

گفتنی است پس از کشته شدن شمار زیادی از معترضین در ۳۰ سپتامبر که از آن با عنوان «جمعه سیاه زاهدان» نام برده می‌شود، جو شدید امنیتی در استان سیستان و بلوچستان برقرار است.

گفتنی است روز جمعه هشتم مهر شمار زیادی از مردم زاهدان پس از ادای نماز به منظور اعتراض به ادعاهای مرتبط با تجاوز یک سرهنگ پلیس چابهار به یک دختربچه‌ تظاهرات کردند. آمارها و بررسی‌های مختلف حاکی از این است که در این حادثه ده‌ها نفر بر اثر شلیک مستقیم نیروهای امنیتی ایران کشته شده‌اند.

حسین مدرس خیابانی، استاندار سیستان و بلوچستان پیشتر از کشته شدن ۱۹ نفر و مجروحیت ۲۰ تن در اعتراضات و درگیری‌های زاهدان خبر داده بود.

از سوی دیگر حمیدرضا هاشمی، از مقامات بلندپایه سازمان اطلاعات سپاه سیستان و بلوچستان و پنج نظامی دیگر نیز همان روز طی درگیری‌های رخ داده کشته شدند.

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان چند روز بعد از این حادثه طی سخنرانی، با رد اظهارات مقامات دولتی، گفت: در این حادثه، نه «جیش‌العدل» و نه هیچ گروهک دیگری نقش نداشته‌اند.

وی همچنین تصریح کرد: حادثۀ خونین زاهدان و کشتار بی‌رحمانه مردم از دیدگاه ما واضح و کاملا محکوم است، اما به‌هرحال از علما و ائمه جمعه و معتمدین می‌خواهیم به مردم توصیه کنند که موضوع را پیگیری کنند و امنیت نیز حفظ شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024