جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 08.10.2022, 20:25

اختلاف در وزارت خارجه آلمان بر سر مماشات با ایران


گزارشی از روزنامه پرتیراژ “بیلد” آلمان با عنوان «خیزش در ایران موجب انشقاق در وزارت خارجه آلمان شد»

هفته‌هاست که ده‌ها هزار نفر علیه حاکمیت رژیم اسلام‌گرا در ایران دست به تظاهرات می‌زنند، اما دولت آلمان هنوز به خط ‌مشی روشنی درباره اعتراضات دست پیدا نکرده است.

به ویژه در وزارت خارجه آلمان به نظر می‌رسد میان مدیریت این وزارتخانه و مسئولان بخش خاورمیانه آن، اختلاف‌هایی وجود دارد. این در حالی است که آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه از حزب سبزها، با زنان ایرانی ابراز همبستگی کرده است.

اگرچه بربوک خصلت مذهبی و اسلام‌گرایانه باندهای قاتل در ایران را انکار کرد، اما به وضوح “خشونت بی‌رحمانه رژیم” را محکوم کرد و تحریم‌هایی را علیه افراد مسئول در ایران اعلام کرد. اما از سوی دیگر، طبق اطلاعاتی که روزنامه بیلد به آن دست یافته است، برخی از مقامات ارشد وزارت خارجه آلمان همچنان به آخوندها چسبیده‌اند!

زیرا: در دپارتمان شماره ۳ این وزارتخانه که سالیان دراز ریاست آن در اختیار فیلیپ آکرمن (Philipp Ackermann) بوده است، تغییر قدرت در ایران یک «فاجعه» ارزیابی می‌شود که در صورت برتری پیدا کردن نیروی معترضان، می‌تواند «بی‌ثباتی در کل منطقه» را به دنبال داشته باشد.


فیلیپ آکرمن

خود آکرمن، مانند جانشین‌اش کریستین بوک (Christian Buck)، در این وزارتخانه به عنوان حامی توافق هسته‌ای با ایران و مدافع رویه نرم و مماشات با آخوندها شناخته می‌شوند. این در حالی است که این شبه‌نظامیان تحت کنترل ایران هستند که در لبنان، یمن، عراق و سوریه شبکه ترور خود را گسترده‌اند و عامل بی‌ثباتی در منطقه هستند.

اما این وزارتخانه به جای مواجهه با این واقعیت، همچنان به سخنان عدنان طباطبایی آلمانی-ایرانی که خود را «مشاور» وزارت خارجه معرفی می‌کند، گوش سپرده است. اندیشکده او “کارپو” (Carpo) در شهر بن، توسط وزارت خارجه فدرال آلمان تامین مالی می‌شود.

مینا احدی، فعال حقوق بشر می‌گوید: «طباطبایی از خانواده‌ای است که ارتباط بسیار نزدیکی با رژیم اسلامی دارد؛ او سعی می‌کند در خارج از کشور  چهره مقبولی از رژیم ایران ترسیم کند.»

در واقع: صادق طباطبایی، پدر عدنان (که در ۲۱ فوریه ۲۰۱۵ در دوسلدورف درگذشت) از افراد مورد اعتماد رهبر انقلاب ایران روح‌الله خمینی بود که در سال ۱۹۷۹ علیه شاه ایران برخاست و به دنبال آن حکومت دینی را بنیان گذارد. صادق طباطبایی در آن زمان اغلب به عنوان سفیر ویژه ایران در آلمان بود و حتی برای آخوندها اسلحه و مواد مخدر قاچاق می‌کرد. فقط به دلیل موقعیت دیپلماتیک او بود که تحت پیگرد قانونی در آلمان قرار نگرفت.

پسرش عدنان طباطبایی در ایران منصب رسمی ندارد، اما او بارها در آلمان در تبلیغات خود خواستار درک و همراهی با حکومت جمهوری اسلامی شده است که با “دموکراسی مدیریت شده” خواندن نظام سیاسی ایران، می‌کوشد بی‌رحمی این رژیم را بی‌اهمیت جلوه دهد. طباطبایی بارها نسبت به مداخله «از بیرون» در مورد ایران هشدار داده و حتی در سال ۲۰۱۶ در توییتر از مراسم یهودی‌ستیزانه روز قدس در برلین دفاع کرده است.

اندیشکده «کارپو» در حال حاضر ۹۰۰ هزار یورو پول هزینه از وزارت خارجه آلمان برای پروژه‌ای دریافت می‌کند که هدف آن بهبود “دیالوگ” میان ایران و همسایگانش، به ویژه عراق و یمن، و همچنین کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند عربستان سعودی و امارات است. پروژه دیالوگ قبلی «کارپو» با ۲۹۰ هزار یورو تأمین مالی شده بود.

یک فرد مطلع از موضوع در این رابطه می‌گوید که پروژه‌های همکاری میان ایران و همسایگان عرب‌اش به‌دلیل منافع اساساً متضاد یکدیگر، مدام با شکست مواجه می‌شوند، بنابراین پروژه‌های دیالوگ بیشتر شبیه «اشتغال‌درمانی» هستند.

در واقع، رژیم ایران به طور مرتب کشورهای عربی خلیج فارس را به نابودی تهدید می‌کند و بارها و بارها با راکت، پهپادها یا حتی از طریق دزدی دریایی به آنها حمله می‌کند.

وزارت خارجه آلمان این موضوع را رد نمی‌کند. یک سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی در این رابطه می‌گوید: «هدف این پروژه ارتقای تبادل و همکاری بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و همچنین ایران، عراق و یمن و در نتیجه کمک به ثبات منطقه است».


آنالنا بربوک و عدنان طباطبایی

در ماه ژوئیه، آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان حتی با عدنان طباطبایی دیدار کرد؛ و این دیدار به توصیه مقامات وزارتخانه به بربوک صورت گرفته بود.

وقتی از وزارت خارجه آلمان در مورد این دیدار پرسش می‌شود، مسئولان وزارت خارجه می‌گویند که این یک جلسه عمومی با سازمان‌های غیردولتی مختلف بود و «کارپو» تنها یکی از “بیش از ۱۰۰ نهاد همکار” بوده است. محتوای این پروژه که تقریباً با یک میلیون یورو تأمین مالی شده است، به گفته مقامات وزارت خارجه آلمان “موضوع این دیدار نبوده است”.

«کارپو» اما روند این ملاقات را به گونه‌ای دیگر توضیح می‌دهد: در این اندیشکده آشکارا به دیدار با وزیر خارجه افتخار می‌کنند و به گفته کارپو، پروژه‌ای که توسط وزارت خارجه تامین مالی شده نیز به وزیر خارجه ارائه شده است.

وقتی در خصوص اظهارات طباطبایی در مورد روز قدس سؤال می‌شود، وزارت خارجه آلمان در پاسخ می‌گوید: «برای وزارت خارجه آلمان، اظهارات یهودی‌ستیزانه یا نفی حق موجودیت اسرائیل همیشه خط قرمز است.» و البته این خط قرمزی است که ایران تحت حاکمیت علی خامنه‌ای به طور منظم در حال عبور از آن است.

اولریکه بکر از اندیشکده “مید‌ایست فریدم فوروم” در برلین می‌گوید: «فعالیت‌های عدنان طباطبایی در این راستا قرار دارد که دولت آلمان را به همکاری با رژیم ایران بکشاند و در عین حال اپوزیسیون ایرانی را بی‌اعتبار سازد که خواهان تغییرات دموکراسی در ایران است.»

رمکو لیمهویس (Remko Leemhuis)، مدیر کمیته یهودیان آمریکا در برلین، از این وضعیت خشمگین است و می‌گوید: «این بسیار آزاردهنده است که سازمانی که آشکارا به رژیم ایران بسیار نزدیک است، با پول مالیات مردم آلمان حمایت می‌شود.»

صبا فرزان، کارشناس خاورمیانه نیز به نکته‌ای اساسی اشاره می‌کند: «آیا عزم وزیر خارجه بربوک، در مورد ترسیم جدید سیاست خارجی آلمان واقعاً جدی است؟»


ترجمه: ایران امروز



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024