جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 29.09.2022, 22:16

تحریم‌های جدید آمریکا علیه صادرات نفت ایران


وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید تحریم‌های جدیدی علیه چند شرکت در خارج از ایران وضع کرده که به صادرات نفت ایران و نقل و انتقالات مالی مرتبط به محصولات نفتی این کشور کمک کرده‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی، دفتر دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) روز پنجشنبه - ۲۹ سپتامبر - طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد چندین شرکت مستقر در امارات متحده عربی، هنگ کنگ و هند را به آن علت که به ایران در «تبادلات مالی و ارزی» فروش محصولات نفتی تحت تحریم این کشور کمک کرده‌اند، تحریم کرده است.

در این اطلاعیه آمده: «این شرکت‌ها نقش بسیار مهمی در پنهان کردن منبع صادرکننده از داخل ایران بازی کرده‌اند».

شرکت ترایلاینس پتروکیمیکال (Triliance) و پرشین گلف پتروشیمیکال اینداستری - PGPICC دو شرکتی هستند که اوفک می‌گوید در صادرات نفت از ایران به خریدارانی در آسیا و همچنین مبادلات ارزی مرتبط با این صادرات نقش داشته‌اند.

وزارت خزانه‌داری همچنین دو شرکت مستقر در چین به نام‌های ژانگو استوریج و دبلیو.اس شیپینگ را هم به علت نقش داشتن در حمل و نقل این محصولات نفتی تحریم کرده است.

تحریم های جدید آمریکا علیه این شرکت‌ها می‌تواند واکنشی به افزایش درآمدهای نفتی ایران طی سالجاری باشد که مقام های این کشور هم به آن اذعان کرده اند.

دو ماه پیش - ۵ مرداد - چند مقام ایرانی گفتند وصول مطالبات و درآمدهای نفتی‌ و گازی‌اش این کشور در مقایسه با چهار ماه اول سال ۱۴۰۱ «یک روند بسیار بالا و صعودی» داشته است.

درآن زمان جواد اوجی، وزیر نفت ایران پس از جلسه هیات دولت گفته بود در چهار ماهه اول امسال (۱۴۰۱) هم وصول مطالبات و هم فروش نفت، گاز فراورده‌های نفتی «بیش از ۵۴۰ تا ۵۵۰ درصد رشد داشته‌ایم.»

احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران پیش از این گفته بود که در چهار ماه اول سال جاری (فروردین تا پایان تیرماه ۱۴۰۱) وصول درآمد حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی «۵۸۰ درصد افزایش داشته است.»

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت ایران در نقل قولی که از وزیر نفت این کشور منتشر کرده بود، رشد وصول درآمد و فروش نفت و گاز ایران در چهار ماه اول سال جاری را «۵۵درصد» عنوان کرده بود.

صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران از سوی ایالات متحده تحریم شده و آمریکا با اعمال تحریم های بانکی و مالی اجازه دسترسی ایران به شبکه بین‌المللی بانکی را نمی دهد.

با این حال در آمریکا برخی از سیاست‌مداران از دولت جو بایدن انتقاد می‌کنند که در اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران از خود سختگیری نشان نمی دهد.

دولت آمریکا این موضوع را رد می‌کند اما منتقدان دولت آقای بایدن می‌گویند او این اقدام را با هدف راضی نگه داشتن ایران و ترغیب این کشور به مذاکرات احیای توافق هسته‌ای برجام انجام می‌دهد.

برخی از سیاستمداران در داخل ایران می‌گویند با افزایش فروش نفت و دسترسی به منابع مالی آن، نیازی به احیای برجام نیست یا دست کم برای بازگشت مجدد به آن نباید شتاب کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024