جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 08.10.2022, 15:33

راهنمای حفظ امنیت در تظاهرات و اجتماعات


در این روزها که اعتراضات در ایران در جریان است. اگر به خیابان می‌روید، باید تلاش کنید تا جایی که می‌توانید حفظ امنیت خود را در الویت قرار دهید. شما با رعایت برخی از دستورالعمل‌ها می‌توانید تا حد امکان از بازداشت شدن جلوگیری کنید و یا اگر دستگیر شدید، مدارک جرم کمتری را در اختیار بازجویان قرار دهید.

۱. خانواده و یا دوستانتان را در جریان بگذارید
اگر به تظاهرات می‌روید، بسیار مهم است که افراد دیگری از این قضیه مطلع باشند تا بتوانند شرایط شما را پیگیری کنند. اگر امکان گفتن به خانواده‌ها را ندارید، حداقل چند نفر از دوستانتان را مطلع کنید. از آنها بخواهید که با شما در تماس بمانند و در صورتی که به خانه برنگشتید، بتوانند وضعیت شما را پیگیری کنند یا به خانواده اطلاع بدهند.

۲. صورتتان را بپوشانید
ابزارهای شناسایی چهره در سال‌های اخیر پیشرفت زیادی کرده‌اند. حتما صورت خود را بپوشانید. نه فقط ماسک در واقع توصیه می‌شود که تمام صورتتان را در تظاهرات بپوشانید به‌طوری که تنها چشم‌ها بیرون باشد. این مساله امکان شناسایی شدن شما از روی فیلم‌ها و تصاویر را به حداقل می‌رساند. می‌توانید یک تیشرت باخودتان به محل تجمع ببرید و در آنجا با آن صورت خود را بپوشانید. با ابزارهای پیشرفته کنونی، زدن ماسک به تنهایی برای شناسایی نشدن کافی نیست.

۳. گوشی‎های تلفن‌تان را پاکسازی کنید
بسیاری از افرادی که دستگیر می‎شوند، به دلیل ویدیوها، تصاویر و یا محتوایی که در گوشی موبایل‌شان پیدا می‌شود با اتهام‌های سنگینی مواجه می‎شوند. در وهله اول توصیه می‌شود که بدون موبایل به محل تجمع بروید، اما اگر برای حفظ ارتباط با اعضای خانواده و یا دوستانتان لازم است که گوشی تلفن همراهتان باشد، حتما مطمئن شوید که هیچ‌گونه اطلاعات و یا محتوایی که بتواند به عنوان جرم علیه شما استفاده شود، در آن وجود ندارد. گوشی تلفن خود را حتما پاکسازی کنید و دست ماموران و بازجویان را برای پرونده‌سازی علیه خود ببندید.

۴. شماره تلفن‌های لازم را همراهتان داشته باشید
شماره تلفن چندتن از نزدیکان را روی یک کاغذ یادداشت کنید و در جیبتان بگذارید. اگر برای شما اتفاقی بیفتد و خودتان قادر به اطلاع به خانواده‌تان نباشید، مردم می‌توانند با این شماره تلفن‌ها خیلی سریع بستگان و یا نزدیکان شما را در جریان وضعیت‌تان قرار دهند و دست به دست کردن یک تکه کاغد در آن میان کار چندان مشکلی نیست.

۵. در گروه‌های دو سه نفره به اعتراضات بروید
وقتی به تنهایی به اعتراضات می‌روید، آسیب‌پذیرترید. در چنین شرایطی احتمال دستگیری و یا ضرب‌و‌شتم‌ شما بیشتر است و اگر اتفاقی بیفتد، کسی از آن مطلع نمی‌شود. در طی تجمع مراقب باشید که از جمع جدا نشوید. داخل هسته اصلی معترضان حرکت کنید. یادتان باشد که ما در کنار یکدیگر قوی‎تریم. 

۶. به افرادی که دستگیر می‎شوند کمک کنید
در صورتی که شاهد دستگیری فردی بودید و جمعیت قابل توجهی از معترضین در اطرافتان حضور داشتند، برای آزادی او و رهایی‎اش از دست ماموران تلاش کنید. اگر تعداد شما بیشتر بود، می‌توانید با محاصره ماموران، فرد دستگیرشده را آزاد کنید. در روزهای گذشته نیز ویدیوهای پرشماری از تلاش‌های موفق مردم برای آزاد کردن معترضان دستگیرشده منتشر شده است. یادتان باشد که در آن لحظه شما ممکن است با دخالت‎تان و ممانعت از دستگیری فرد دیگری، جان او را نجات دهید.

۷. اگر دستگیر شدید، سعی کنید با داد و فریاد دیگران را مطلع کنید
در صورتی که بازداشت شدید، تا جایی که به شما صدمه‌ای وارد نشود مقاومت کنید. با داد و فریاد، توجه دیگران را جلب کنید. نگذارید در سکوت و بدون جلب توجه، شما را ببرند. نیروهای امنیتی معمولا تلاش می‌کنند تا دستگیری را به سرعت انجام دهند تا توجه کمتری جلب شود. اجازه ندهید چنین اتفاقی بیفتد. تا جایی که می‌توانید از مردم طلب کمک کنید. فریاد بزنید و کمک بخواهید.

۸. سیگار و فندک به همراه داشته باشید
گاز اشک‌آور به وفور در تجمعات توسط نیروهای امنیتی استفاده می‌شود. برای مقابله با آن یک بسته سیگار و یک فندک به همراه داشته باشید. حتی اگر سیگاری نیستند، به همراه داشتن آنها هم به خودتان کمک می‌کند و هم به دیگران.

۹. کفش و لباس راحتی بپوشید
لباسی که بر تن می‌کنید تا حد امکان ساده و راحت باشد. لباس‌هایی که جلب توجه نکند و  منجر به شناسایی شما در میان جمع نشود. لباس مشکی ساده، بهترین انتخابی است که می‌توانید برای حضور در تجمعات اعتراضی داشته باشید. همراه داشتن یک کیف کوله کوچک و کمی آب، به همراه یک شکلات و یا چیزی شیرین کمک می‌کند که بتوانید انرژی‌تان را حفظ کنید. کیف کوله روی دوشتان می‌تواند شما را از ضربات باتومی که روی کمرتان زده می‌شود، محافظت کند. در مورد کفش هم کتونی گزینه مناسبی است.


کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان اعتراضات شهریور ۱۴۰۱



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024