جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 26.09.2022, 9:02

در اعتراض به بازداشت‌ها و مجازی شدن کلاس‌ها

فراخوان برای اعتصاب دانشگاهیان ایران


دانشجویان دانشگاه‌های تهران، علامه طباطبایی، چمران اهواز، هنر تهران، علوم توانبخشی، سوره، علم و صنعت، نوشیروانی، پلی‌تکنیک، شهید بهشتی، شریف، بوعلی همدان، علم ‌و فرهنگ، خوارزمی کرج، مازندران، خواجه نصیر و الزهرا با انتشار بیانیه‌هایی جداگانه در اینترنت همکلاسی‌های خود را به عدم شرکت در کلاس‌ها فراخواندند.

تا کنون دانشجویان ۲۴ دانشگاه برای تحریم کلاس‌ها فراخوان داده‌اند.

همچنین شماری از استادان دانشگاه‌ها اعلام کرده‌اند کلاس‌های خود را تشکیل نمی‌دهند.

شورای صنفی دانشگاه صنعتی شریف در تهران طی نامه‌ای به ریاست این دانشگاه، عملکرد مسئولان دانشگاه در قبال اعتراضات اخیر را ناکافی و نادرست دانست و نوشت این شورا از تمامی دانشجویان این دانشگاه خواسته است تا آزادی همکلاسی‌های بازداشت شده خود از حضور در کلاس‌های درس خودداری کنند.

همچنین شورای صنفی دانشگاه صنعتی شریف برگزاری مجازی کلاس‌های درس را بدون هیچ توجیهی دانست و اضافه کرد: «حتی در صورت آزادی همکلاسی‌هایمان، از دانشجویان درخواست می‌کند در اعتراض به این تصمیم در هیچ صورتی در کلاس‌های مجازی دانشگاه شرکت نکنند.»

این شورا پیشتر اعلام کرده است که نیروهای امنیتی در جریان برگزاری تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه شریف در عصر روز شنبه اقدام به «️بازداشت فله‌ای دانشجویان» کردند.

بر اساس گزارش شورای صنفی، این تجمع در ادامه به ورودی دانشگاه کشیده شد، اما نیروهای بسیج و لباس‌شخصی با حضور پرتعداد تجمع را برهم زدند و تصویر دانشجویان معترض را ثبت کردند.

همچنین این تجمع در شرایطی برگزار شد که دانشگاه در محاصره نیروهای امنیتی قرار داشت و دانشجویان حق عبور و مرور به دانشگاه را نداشتند.

علاوه بر دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، جمعی از دانشجویان دانشگاه چمران اهواز نیز اعلام کردند صبح روز دوشنبه چهارم مهر در حیاط دانشکده مهندسی این دانشگاه برای حمایت از اعتراض‌های مردم ایران تجمع و تحصن مسالمت‌آمیز خواهند داشت و از شرکت در کلاس‌های درس، آزمایشگاه و کتابخانه خودداری می‌کنند.

این دانشجویان از استادان و کارکنان دانشگاه نیز خواستند به اعتصاب و اعتراض مسالمت‌آمیز دانشگاهیان بپیوندند و کلاس‌های درس را تعطیل و رسما اعلام موضع کنند.

شورای صنفی دانشگاه صنعتی سهند تبریز نیز ضمن تحریم کلاس‌های مجازی از اعتصاب غذای دانشجویان در خوابگاه خبر داد.

در همدان نیز، جمعی از دانشجویان دانشگاه بوعلی‌سینا همدان از تحریم کلاس‌ها خبر دادند و در بیانیه‌ای «سرکوب ناجوانمردانه اعتراضات مسالمت‌آمیز در داخل دانشگاه‌های کشور و همچنین دستگیری غیرقانونی و بدون تفهیم اتهام جمعی از دانشجویان و جایگزینی ناگهانی و توهین‌آمیز آموزش مجازی به جای آموزش حضوری در تمامی کلاس‌ها و مقاطع در شرایطی که شبکه اینترنت با اختلال گسترده مواجه است» را محکوم کردند و آن را «اهانت آشکار به دانشجویان» دانستند.

در روزهای اخیر و پس از مرگ مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد، دانشجویان دانشگاه‌های تهران و دیگر شهرهای ایران تجمع‌های اعتراضی بسیاری را به راه انداختند و تعداد زیادی از دانشجویان معترض نیز بازداشت شدند، اما هنوز شمار دقیق و هویت همه این دانشجویان بازداشتی در دست نیست.

دانشگاه‌های شیراز و نوشیروانی بابل، نیز جزو دانشگاه‌هایی بودند که تجمع دانشجویان در آنها به خشونت کشیده شد و نیروهای امنیتی تعدادی از دانشجویان معترض را بازداشت کردند.

همچنین با افزایش تجمع‌های اعتراضی در دانشگاه‌ها، مقام‌های دانشگاه تصمیم گرفتند که به بهانه «رعایت حال دانشجویان غیر بومی» کلاس‌های درس را از حضوری به مجازی تغییر دهند تا دانشگاه‌ها خلوت شود.

فراخوان و دعوت فعالین صنفی دانشگاه تهران به اعتصاب سراسری دانشگاه‌

همکلاسی، هم‌سرنوشت!
اساتید و کارکنان آزادی‌خواه!

امروز چگونه می‌توانیم در کلاس‌های دانشگاه شرکت کنیم؟ برای آموختن چه چیزی؟
امروز که «خیابان‌ها غرق خون» است. خواهرانمان، برادرانمان و هم‌کلاسی‌هایمان را ربوده‌اند و  می‌ربایند، کشته‌اند و می‌کشند؛
امروز که سراسیمه و با واهمه از یکی‌شدن دانشگاه و خیابان، درهای دانشگاه را که رو به خیابان بود به روی ما بسته‌اند تا این‌بار عریان و بی‌پرده جولانگاه نیروی حراست و امنیتی شود؛
امروز که ردِ تاریخ بر خیابان است، تاریخِ مبارزه با ستم، شوریدن علیه تباهی، جنگ با «فقر و فساد و بیداد» برای «نان، کار، آزادی و  پوشش اختیاری»
امروز که فریاد «نه روسری، نه توسری»  از تاریخ سر برآورد و با آمیختن با فریاد اکنونیِ «آزادی و برابری»، راه آینده را نوید می‌دهد؛
امروز که خیابان، نماد مبارزه را، «ژینا» را، زن را، زندگی را، آزادی را، چشم‌ در ‌چشم تباهی حاکم فریاد می‌زند.

ما از خود، از شما می‌پرسیم؛ تاریخ از ما، از شما می‌پرسد: شرکت در کلاس دانشگاه چه معنایی دارد؟  تاریخ نظاره‌گر ماست؛ کدام سمت ایستاده‌ایم؟

ما به خواست سرکوب برای شرکت در کلاس‌های مجازی امنیتی، می گوییم «نه!».

نه! ما در میان عزای عزیزانمان، در میان شکنجه‌ی مبارزان راه آزادی، در میان بازداشت همکلاسی‌هایمان و در میان رقم خوردن تاریخ،  نظاره‌گر نخواهیم بود. دانشگاه برای اعتراض به سالها ستم بر زنان بی‌درنگ بپاخاست و اکنون نیز تا شور و خروش در خیابان است و تا پایان دادن به سرکوب خیابان و دانشگاه،  از شرکت در کلاس‌های دانشگاهی که به تسخیر گزمگان سرکوب درآمده و از وحشت حضور «ما» مجازی شده، امتناع می‌کنیم. 

در میانه‌ی این شکوه مبارزه و همبستگی، ما جمعی از فعالین صنفی دانشگاه تهران، در کنار دیگر صنف‌ها به فراخوان اعتصاب سراسری پیوسته و از شرکت در کلاس‌های مجازی خودداری می‌کنیم.
همچنین از تمامی فعالین دانشجویی، شوراهای صنفی و دیگر نهادهای دانشجویی دعوت می‌کنیم که به این اعتصاب بپیوندند.

خطاب به اساتید و بدون لکنت می‌گوییم که دستان همبستگی مردم را رها نکنند. مهسا را، محسن را، عبدالله را، نوید را و هزار ستاره‌ی دیگر را که می‌توانستند بهترین شاگردان شما و نزدیکترین دوستان ما باشند. آنان اکنون ستاره‌ شدند. فراموش نکنیم.

تاریخ مبارزه، به کودکان ما که بسیاری‌شان پیش از آمدن به دانشگاه، سینه بر خاک می‌سایند، آموخته که «نباید ترسید»؛  امروز به خیابان نگاه کنیم، بار دیگر این درس را مشق می‌کند: «راه که بیفتیم ترسمان می‌ریزد.»

«مبارزه، اتحاد، پیروزی»
فعالین صنفی دانشگاه تهران، چهارم مهرماه ۱۴۰۱


آخرین وضعیت اعتصاب دانشگاهیان در ایران

تاکنون دست کم دانشجویان ۲۴ دانشگاه با انتشار بیانیه‌هایی هم‌کلاسی‌های خود را به عدم شرکت در کلاس‌ها فراخواندند که فهرست آن به شرح زیر است:

۱. دانشگاه تهران
۲. دانشگاه علامه طباطبایی
۳. دانشگاه گیلان
۴. دانشگاه کردستان
۵. دانشگاه صنعتی سهند تبریز
۶. دانشگاه چمران اهواز
۷. دانشگاه هنر تهران
۸. دانشگاه علوم توانبخشی تهران
۹. دانشگاه سوره
۱۰. دانشگاه علم و صنعت
۱۱. دانشگاه نوشیروانی بابل
۱۲. دانشگاه پلی‌تکنیک
۱۳. دانشگاه شهید بهشتی
۱۴. دانشگاه شریف
۱۵. دانشگاه بوعلی سینای همدان
۱۶. دانشگاه علم و فرهنگ
۱۷. دانشگاه خوارزمی کرج
۱۸. دانشگاه مازندران
۱۹. دانشگاه علم و فناوری مازندران
۲۰. دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
۲۱. دانشگاه الزهرا
۲۲. دانشگاه فردوسی مشهد
۲۳. دانشگاه هنر اسلامی تبریز
۲۴. دانشگاه بین‌المللی قزوین

برخی از اساتید نیز که تاکنون اعلام کرده‌اند کلاس‌های خود را برگزار نمی‌کنند:
(بنابر آخرین اطلاعات منتشرشده توسط شورای صنفی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران و روزنامه شریف)

۱. مریم کشکولی‌نیا (استاد دانشکده تجسمی پردیس هنرهای زیبا)
۲. پدرام محمدی (دانشکده هنرهای نمایشی)
۳. حمیدرضا پاسوار (استاد مدعو دانشکده‌ی هنرهای نمایشی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران)
۴. مژگان خالقی (استاد مدعو دانشکده‌ی هنرهای نمایشی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران)
۵. جمعی از اساتید گروه موسیقی دانشگاه تهران
۶. علی شریفی زارچی (استاد دانشکده کامپیوتر دانشگاه شریف)
۷. شهرام خزائی (استاد دانشکده علوم ریاضی دانشگاه شریف)
۸. سهراب راهوار (استاد دانشکده فیزیک شریف)
۹. سیروس عسگری (استاد دانشکده مهندسی مواد)

سایر اخبار مربوط به اعتصابات با هشتگ #اعتصاب_دانشگاهیان بروزرسانی می‌شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024