جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 25.09.2022, 10:36

بازداشت صدها نفر از معترضان در روسیه


در حالیکه اعتراضات به بسیج «محدود» نیروهای ذخیره در روسیه برای جنگ در اوکراین ادامه دارد، یک گروه مستقل حقوق بشری می‌گوید صدها نفر از معترضان در این کشور بازداشت شده‌اند. «او‌ وی دی-اینفو» گفته است دیروز (شنبه ۲۴ سپتامبر) ۷۲۴ نفر در ۳۲ شهر روسیه بازداشت شده‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی، اعلام اخیر ولادمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برای اعزام ۳۰۰ هزار نیروی دیگر برای جنگ در اوکراین به تظاهرات گسترده در این کشور دامن زده است؛ بر اساس قوانین روسیه تظاهرات بی‌مجوز در این کشور ممنوع است.

اقدام آقای پوتین برای اعزام شهروندان عادی در قالب نیروهای نظامی که مخالفت‌های گسترده‌ای را در مناطق شهری دربر داشته که اوایل هفته پیش ۱۰۰۰ نفر از این معترضان را روانه بازداشتگاه‌های این کشور کرد.

در شهر سنت پترزبورگ، دومین شهر بزرگ روسیه مردی به خبرنگاران گفته بود: «نمی‌خواهم برای پوتین به جنگ بروم.»

بعضی از دستگیرشدگان دیروز می‌گویند در زمان بازداشت به آنها اوراقی داده شده تا خود را به مراکز جذب نیرو معرفی کنند.

دولت روسیه پیشتر از اقدام اخیر دفاع کرده و آن را «خلاف قانون» ندانسته است و برای کسانی که از وظیفه شانه خالی کنند، تنبیهاتی در نظر گرفته شده است.

این فرمان را دیروز ولایمیر پوتین امضا کرد و برای مواردی نظیر ترک خدمت یا خودداری از جنگ تا ۱۰ سال زندان را شامل می‌شود.

بر اساس فرمان جدید هر تبعه خارجی که یک سال در ارتش روسیه بجنگد، می‌تواند شهروندی این کشور را کسب کند.

بعضی از ناظران دلیل فرمان اخیر به کاهش نیروهای نظامی روسیه نسبت داده‌اند؛ در شرایط معمولی کسب شهروندی روسیه نیازمند ۵ سال اقامت در این کشور است.

اتفاقات اخیر در حالیست که براساس گزارش‌ها بسیاری از جوانان روس برای خودداری از اعزام به جنگ به ترک کشورشان ادامه داده‌اند.

براساس گزارش‌ها در مرز این کشور با گرجستان، صف‌های طولانی تا ۳۰ کیلومتر از خودروهای روس تشکیل شده و وزارت کشور از شهروندان روسیه خواسته از سفر خودداری کنند. مقام‌های محلی در روسیه این روند خروج را تائید کرده‌اند؛ بر اساس گزارش‌ها فقط در یک ایستگاه بازرسی ۲۵۰۰ خودروی حامل شهروندان روس در انتظار خروج بوده‌اند.

البته کرملین گزارش‌ها درباره فرار شهروندان روس از خدمت سربازی را «جعلی» خوانده است.

این در حالیست که فنلاند شاهد افزایش قابل توجه شهروندان روسیه متقاضی ورود به این کشور بوده است؛ یک سخنگوی مرزبانی فنلاند گفته از هفته پیش تعداد موارد ورود شهروندان روسیه به این کشور دو برابر شده است.

هفته پیش دولت روسیه بعضی مشاغل را که از خدمت سربازی معافند را اعلام کرد؛ مشاغلی نظیر فن‌آوری اطلاعات و خبرنگاری در رسانه‌های دولتی مشمول این بسیج محدود نمی‌شود.

هر چند بعضی درباره ادعاهای دولت روسیه اظهار تردید کرده‌اند.

اخراج معاون وزیر دفاع روسیه

اتفاقات اخیر در حالیست که ولادیمیر پوتین، ژنرال دمیتری بولگاکوف، معاون وزیر دفاع روسیه را از سمت خود برکنار کرده است.

آقای بولگاکوف مدیریت عملیات لجستیک روسیه در اوکراین را بر عهده داشت؛ وزارت دفاع این کشور گفته این ژنرال ۶۷ ساله در سمت دیگری به کار گرفته خواهد شد.

میخائیل میزینتسف که مدیریت حصر شهر بندری متروپل را بر عهده داشت، حالا جایگزین این ژنرال شده است.

ژنرال برکنار شده روسی از سال ۲۰۰۸ میلادی مسئولیت عملیات لجستک روسیه را بر عهده داشت؛ از جمله تغدیه لجستیکی نیروهای روسیه پس از استقرار در سوریه در سال ۲۰۱۵ میلادی.

بعضی از ناظران می‌گویند طی ماههای اخیر آقای بولگاکوف به حاشیه رفته بود؛ که دلیل آن را هرج و مرج در عملیات لجستیک می‌دانند که مانع پیشروی نیروهای روسیه شده بود.

عده‌ای او را به تغدیه «ناکافی» لجستیکی نیروهای روسیه متهم کرده‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024