پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 17.09.2022, 9:35

خاکسپاری مهسا؛ بلند شو ژینا! مردم برای تو آمده‌اند


گزارش الهه محمدی، خبرنگار هم‌میهن از مراسم خاکسپاری مهسا امینی:

بلند شو ژینا! مردم برای تو آمده‌اند

مردم گروه گروه راهی قبرستان آیچی شده بودند. زن و مرد، کودک و پیر. و با چشم‌های گریان منتظر پیکر مهسا امینی بودند.

اول گفته شد باید پیکر مهسا امینی زودتر از موعد اعلام شده از سوی خانواده او به خاک سپرده شود. اما خانواده او این اجازه را ندادند و نگذاشتند که او را از آمبولانس پیاده کنند و گفتند ما ساعت ۱۰ با مردم وعده داریم و همان موقع دخترمان را به خاک می‌سپاریم.

پدر مهسا با حال بدی به مراسم خاکسپاری دخترش آمده بود و در دقایقی حالت نیمه‌هشیار داشت.

مردم از همان دقایق اولیه سرودهای کردی می‌خواندند.

بعد از خاکسپاری لیلا عنایت‌زاده، فعال زنان سقزی بیانیه‌ای خواند که در آن آمده بود: گشت ارشاد باید جمع شود. برابری حقوق زن و مرد بدون همکاری مردان امکانپذیر نیست.

پدربزرگ مهسا امینی در ادامه مراسم، با گریه شعری از شیرکو بیکس، شاعر کرد خواند.

پدر مهسا امینی از مردم می‌خواست که نگذارند برای او و خانواده‌اش مشکلی پیش بیاورند. مردم هم پاسخ می‌دادند: نترس، نترس!

دایی مهسا امینی هم در سخنرانی کوتاهی اعلام کرد ما کوتاه نمی‌آییم و سر تعظیم فرود نمی‌آوریم و مادر او می‌گفت: بلند شو ژینا، مردم برای تو آمده‌اند.

مردم سقز بعد از خاکسپاری مهسا امینی، در بیانیه‌ای مرگ او را محکوم کردند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: آنچه در تهران برای مهسا امینی و در مریوان برای شلیر رسولی اتفاق افتاد نتیجه‌ یک فرهنگ مردسالار  است که راه را برای اتفاقات نفرت انگیری مثل این هموار می‌کند.

خاکسپاری تحت تدابیر شدید امنیتی

به گزارش رادیو فردا، مراسم تدفین مهسا امینی، قربانی سیاست جمهوری اسلامی برای اجرای حجاب اجباری در ایران، روز شنبه، ۲۶ شهریور، با حضور گسترده مردم در سقز و تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد.

وب‌سایت خبری کوردپا ساعتی پیش نوشت که پیکر مهسا امینی که در بازداشت گشت ارشاد دچار مرگ مغزی شده بود پس از ساعت‌ها در آرامستان شهر سقز به خاک سپرده شده است.

این در حالی است که، به گزارش سایت حقوق بشری هه‌نگاو، از ساعت‌های آغازین روز شنبه همزمان با انتقال جسد مهسا امینی به زادگاهش، تمام راه‌های منتهی به شهر سقز (راه‌های بانه، مریوان، دیواندره و بوکان) برای جلوگیری از ورود مردم شهرهای دیگر توسط نیروهای امنیتی مسدود شده بود.

در همین حال در ساعات گذشته ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که نشان از حضور گسترده مردم در آرامستان آیچی سقز دارد.

در این تجمع شعارهایی به زبان فارسی و کُردی شنیده‌ می‌شود، از جمله «مرگ بر دیکتاتور»، «شهید نمی‌میرد»، «قتل به خاطر روسری/ تاکی چنین خاک بر سر باشیم؟» و «شهید تلقین نمی‌خواهد».

«مرگ بر خامنه‌ای» از جمله دیگر شعارهایی است که در این مراسم شنیده شده است.

در همین حال شاهد علوی، روزنامه‌نگار و کنشگر سیاسی و مدنی، در پستی در توئیتر نوشته است که «آئین شستشوی پیکر» خانم امینی را خانواده‌ او انجام داده و مانع از خواندن دعای موسوم به «تلقین» برای شهید نامیدن او شده‌اند.

اعتراضات جمعی از شهروندان سقزی در پی مرگ مهسا امینی


در پی تجمع اعتراضی مردم سقز پس از برگزاری مراسم خاکسپاری مهسا امینی در روز جمعه، ۲۶ شهریور، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی برای متفرق کردن آنها دست به تیراندازی و شلیک گاز اشک‌آور زدند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024