جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 16.09.2022, 13:16

انزجار عمومی از جنایت ماموران حکومت

مهسا امینی جان خود را از دست داد


مهسا امینی دختر سنندجی که در پی بازداشت از سوی گشت ارشاد و انتقال به بازدااشتگاه وزرا هدف ضرب و شتم ماموران حکومت قرار گرفته بود حوالی ظهر جمعه جان خود را از دست داد. خانواده مهسا امینی جان باختن او را تایید کرده‌اند.

ماموران گشت ارشاد «مهسا امینی» را عصر روز سه‌شنبه در بزرگراه شهید حقانی تهران دستگیر می‌کنند. ماموران به برادرش «کیارش» که در محل حاضر بوده گفتند که مهسا را برای یک ساعت کلاس توجیهی و آموزشی به پلیس امنیت اخلاقی در خیابان وزرا می‌برند. دو ساعت بعد، کیارش از پشت درهای بسته پلیس امنیت اخلاقی متوجه می‌شود که خواهرش به کما رفته و با ماشین آمبولانس از ساختمان وزرا خارج شده است.

کیارش امینی گفته: «پشت در ساختمان پلیس امنیت اخلاقی ایستاده بودم. ناگهان صدای جیغ و داد بلند شد. همه در ساختمان را می‌کوبیدیم. از در بالا رفتیم. اما در را باز نکردند. پنج دقیقه بعد یک آمبولانس از ساختمان خارج شد. هر دختری که بیرون می‌آمد می‌گفت که یک نفر را کشتند. عکس مهسا را به دخترها نشان می‌دادم. از میان آن‌ها یک نفر گفت که مهسا در بغل خودش این‌ مساله برایش پیش آمد».

دایی مهسا امینی ظهر روز جمعه در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین جان باختن مهسا را تایید کرده‌اند. مهسا امینی ۲۲ ساله‌ که همراه با خانواده از سنندج برای دیدار با خویشاوندان به تهران آمده بود.

پلیس تهران ادعا کرده که مهسا دچار عارضه قلبی شده: «خانمی برای توجیه و آموزش به یکی از بخش‌های پلیس تهران بزرگ هدایت شده بود که ناگهان در جمع سایر افراد هدایت شده به طور ناگهانی دچارعارضه قلبی شد.»

اما مژگان امینی، مادر مهسا امینی در گفت‌وگو با رادیو فردا گفت که دخترش پس از پیاده شدن از مترو از طرف مأموران گشت ارشاد بازداشت شده و در هنگام بازداشت در صحت و سلامت کامل بوده است.

دایی مهسا (ژینا) امینی درمصاحبه با روزنامه اعتماد، چاپ تهران، شایعات درباره بیماری قلبی او را دروغ محض خوانده و گفته او کاملا سالم بوده است. او گفته هنگام بازداشت خانم امینی «برادر مهسا آنجا بوده و وقتی خواسته مقاومت کند و اجازه ندهد گاز اشک‌آور زده و پراکنده کرده‌اند.»

هم‌چنین مادر مهسا امینی، به بی‌بی‌سی فارسی گفت که او روز جمعه جان باخته است. او گفت:‌ «فرشته من را کشتند.»

در پی انتشار خبر جان باختن خانم امینی، عده‌ای برای تجمع به بیمارستان کسری تهران - محلی که او در آنجا بستری بود - رفتند، اما تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی است که جوی امنیتی در این منطقه برقرار است. بر اساس این تصاویر، نیروی انتظامی برخی را روبه‌روی بیمارستان کسری بازداشت کرده است.

****

واکنش‌ها به کشته شدن مهسا امینی به دست پلیس


نسرین ستوده: مرگ مهسا در قالب قتل عمد قابل بررسی است

مهسا امینی، دختری که توسط گشت ارشاد دستگیر شده بود، خیلی زود پس از بازداشت‌اش، در حالیکه به کما رفته بود، به بیمارستان منتقل شد و امروز در اثر سکته مغزی جان باخت. از آنجا که مسئولیت حفظ جان کسی که بازداشت می‌شود، با مرجع بازداشت کننده است، بنا براین بحث در خصوص وجود عارضه‌ی قلبی برای مهسا بحث بیهوده‌ای است. مرگ مهسا مطابق ماده ۲۹۰ قانون مجازات اسلامی و بویژه بند« ب» و «پ» این ماده و در قالب قتل عمد قابل بررسی است و ماموران و مسئولان گشت ارشاد که در این بازداشت دخالت داشته‌اند باید در این خصوص محاکمه شوند.
یاد و خاطره‌ی زنانی که بابت حجاب اجباری مورد خشونت رسمی قرار گرفته‌اند از یادهایمان نمی‌رود. از هما دارابی که بابت حجاب اجباری از دانشگاه اخراج شد و در اوایل دهه‌ی هفتاد دست به خودسوزی زد تا دختران خیابان انقلاب که مورد ضرب و شتم و پرتاب‌های بیرحمانه قرار گرفتند، تا نسترن دارابی که گیسوی زیبا و جوانش زیر پوتین مردی از گشت ارشاد لگدمال نفرت و خشونت شد تا سپیده رشنو که راهی محل کارش بود، تا هزاران دختر و زن جوانی که روزانه مورد توهین و بازداشت و ضرب و شتم قرار می‌گیرند بر حافظه‌ی دیروز و امروز مان سنگینی می‌کند.
دست از سر موی زنان بردارید، موی ما خطرناک‌تر از خشونت شما نیست. فرزندان ما و فرزندان شما شاهد این خشونت‌اند. در آینده‌ای نه چندان دور، امواج این خشونت به سوی شما باز می‌گردد.
مرگ مهسا را به ویژه به مادر گرامی‌اش که فرشته‌اش را از دست داده است، و به وجدان جمعی مان که مجروح است تسلیت می‌گویم. ما عزاداریم.....


اصغر فرهادی: ما شریک این جنایتیم
اصغر فرهادی کارگردان سینمای ایران در یادداشتی اینستاگرامی درباره فاجعه رخ داده برای مهسا امینی نوشت:

«مهسا، دختر عزیزم، مسافر شهر خفتگان. گمان دارم پیش از سفرت، گوشه دل پاک و پر رؤیایت یا گوشه‌ای در دفترچه یادداشتت نوشته بودی که به تهران خواهی رفت و شاید لابه لای کارهای روزمره‌ات به جاهای دیدنی هم سری خواهی زد. این بود دیدنی‌های این شهر، همین و نه بیش.
از دیروز که خبرتو را خوانده‌ام بیقرارم. بیزارم، این بار از خودم. تو روی تختی در بیمارستان خوابیده‌ای اما از همه بیدارتری و ما همه در اغماء. ما خودمان را به خواب زده‌ایم در برابر این ظلم بی پایان. ما شریک این جنایتیم.»


عفو بین‌الملل در مورد مرگ در حین بازداشت مهسا امینی تحقیق می‌کند
عفو بین‌الملل:
عفو بین‌الملل با خانواده و همه کسانی که از مرگ هولناک مهسا امینی غمگین و خشمگین هستند، ابراز همدلی و همدردی می‌کند. 
شرایط منجر به مرگ در حین بازداشت مهسا امینی ۲۲ ساله، که شامل گزارش‌هایی مبنی بر شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها بوده است، باید مورد تحقیقات کیفری قرار گیرد.
واحد پلیس موسوم به «پلیس امنیت اخلاقی» در تهران، که مجری قوانین تحقیرآمیز و تبعیض‌آمیز حجاب اجباری در ایران است، او را سه روز قبل از مرگش به‌ صورت خودسرانه بازداشت کرده بود. 
تمام ماموران و مقامات مسئول باید به دست عدالت سپرده شوند.
تحقیقات عفو بین‌الملل در مورد مرگ در حین بازداشت مهسا امینی ادامه دارد.


آرش صادقی: یاد ‎مهسا امینی تا روز دادخواهی با ماست
چنان دربالا رفتن از نردبان ظلم شتاب دارید که از یاد برده‌اید عاقبت این نردبان افتادنی ست. آفتاب استبداد که غروب کرد، همه ما داستانهایی داریم از زخم‌هایمان، از جان‌های عزیزی که به خاک سپردیم، از بدرقه‌هایی که در آغوش‌کشیدنی دوباره‌ را تجربه نکردند. یاد ‎#مهسا_امینی تا روز دادخواهی با ماست.


زهرا رهنورد: پیشوای مبارزه با سرکوب‌ها زنان خواهند بود!
حاکمیت در نهایت خشونت و بی‌رحمی بدعتی را نسبت به زنان اعمال می‌کند که حتی در دیکتاتوری‌های قرون وسطی نیز سابقه ندارد؛ بدعتی که نه دین است و نه عرف، نه اخلاق است و نه شرف و نه حتی مندرج در قوانین خودنوشته‌شان.
یک روز سپیده رشنو، دختر فکور و آزاده به بهانه اجبار در حجاب با چهره‌ای کبود از ضرب و شتم در پرده تلویزیون وادار به اعتراف علیه خود می‌شود.
روزی مادری دردمند، خودش را جلوی ماشین گشت ارشاد پرتاب می‌کند و ضجه می‌زند، دخترم مریض است او را نبرید؛ و البته حاکمان گوش شنوایی برای شنیدن اعتراضات ندارند.
و امروز، مهسا امینی، دختر کُرد سقزی از کنار برادرش دستگیر می‌شود و به بهانه‌ی من‌درآوردیِ “توجیه و آموزش” درباره حجاب، با خشونتی که ماهیت وشکل آن برای ملت واضح است از شاخه نوبهار زندگیش به خاک و خون می‌غلطد.
آیا حاکمان نمی‌دانند که فردا روزی پیشوای مبارزه با سرکوب‌ها زنان خواهند بود؟ و جای هزار افسوس است که مصلحان ذی‌نفوذ، بر سر حاکمان فریاد نمی‌زنند بس کنید این ستم را؛ وگرنه...
زهرا رهنورد، زندان اختر


اتحاد جمهوری خواهان ایران:
مهسا امینی زیر ضربات سهمگین گشت ارشاد جان باخت

در روز چهارشنبه ۲۲ شهریور ، مهسا در نزدیکی  یکی از ایستگاه  های مترو تهران به ظن پوشش نا مناسب! به وسیله ماموران گشت ارشاد  بازداشت گردید. مهسا  بلافاصله  به مرکز پلیس امنیت اخلاقی منتقل و دو ساعت بعد، پیکر نیمه‌جان او را در حالی که به کما رفته بود، با نشانه‌های ایراد ضربات سنگین به سر او را با آمبولانس به بیمارستان انتقال دادند.
اتحاد حمهوریخواهان ایران با اعلام انزجار از رفتار خشونت بار نهاد گشت ارشاد جمهوری اسلامی ایران مستقیما حکومت جمهوری اسلامی، قانون گذاران حجاب اجباری و مجازات های اسلامی و وزارت کشور وعاملان آنرا مسول این فاجعه که منجر کشته شدن او شد می‌داند.
* انحلال نهاد گشت ارشاد
* نه به حجاب اجباری
* برابری حقوق زنان
هیات سیاسی اجرایی اتحاد جمهوری خواهان ایران


رضا پهلوی: در مقابل این توحش باید ایستاد
«این‌بار زن جوانی به‌نام مهسا امینی، که او را چون دخترم می‌بینم، قربانی رژیم زن‌ستیز جمهوری اسلامی شده است. دشمنی این رژیم با زنان بر کسی پوشیده نیست. از تمامی هم‌وطنانم، زن و مرد، می‌خواهم به هر شکلی که می‌توانند در مقابل این توحش بایستند و پشتیبان زنان آزادیخواه ایران باشند.»


آیت‌الله بیات زنجانی: گشت ارشاد، هم غیرقانونی است، هم غیرعُقلائی است و هم نامشروع
بسم الله الرّحمن الرّحیم
انّا لله و انّا الیه راجعون
در ارتباط با اتفاقی که پس از مواجهه‌ی گشت ارشاد، برای دختر جوان‌مان مرحومه مهسا امینی رخ داده است عرض می‌کنم که مجموعه‌ی رفتارها و وقایعی که موجب این اتفاق ناگوار و تأسف برانگیز شده، هم غیرقانونی است، هم غیرعُقلائی است و هم نامشروع.
غیرقانونی است از آن حیث که هیچ یک از قوانین کشور، مأموریت ارشاد و تربیت شهروندان را به پلیس نسپرده است؛  غیرعُقلائی است از آن حیث که تا جایی که می‌دانیم و در تاریخ دیده‌ایم این قبیل تلاش و تقلّاهای قهری هیچ وقت در هیچ جامعه‌ای موجب گسترش و استقرار پایدار و ماندگار هیچ ارزشی از ارزش‌های الهی و انسانی نشده است و نیز غیرمشروع است چون همان‌طور که بارها گفته‌ام آیۀ کریمه «لا إکراه فی الدین» با اطلاقی که دارد به صراحت و شفافیت تمام، مؤمنان را از توسعه قهری و ترویج ستم‌گرانه و ظالمانۀ ارزش‌هایی که آنها را دینی و اخلاقی می‌پندارند بازداشته است چون این عین تناقض است و تناقض در هیچ کجای عالم بقاء ندارد.
خداوند إن شاء‌الله این دختر عزیزمان را مشمول رحمت واسعه خودش قرار بدهد، به خانواده محترم ایشان صبر و اجر عنایت بفرماید و به لطف یا به قهرش حقیقت کلام امیرالمؤمنین سلام‌الله‌علیه را به آمران و مأموران این قبیل حوادث القاء بفرماید که مقام و قدرت اگر ماندنی بود به شما نمی‌رسید.


واکنش فاطمه هاشمی رفسنجانی به قتل «مهسا امینی»:
خبر کوتاه، ولی تا عمق جان هر انسان آزاده ای را می‌سوزاند.
مهسا امینی، دختر جوان ۲۲ ساله که به جرم بدحجابی دستگیر و برای ارشاد و توجیه!!! به مقر پلیس انتقال داده شده بود، پشت دربهای بسته و در میان بهت خانواده، دچار عارضه شد و به کما رفت.!!!
حقیقتاً، جا دارد در نظامی که ادعای حاکمیت اسلام را دارد، انسان از این غصّه، دق کند.
فقط چند سئوال مهم که اگر برای اولین و آخرین بار به آن پاسخ درستی داده شود، شاید دیگر شاهد تکرار چنین فجایعی، آنهم در نظام مدعی جمهوری اسلامی نباشیم.
۱- چرا بعداز گذشت بیش از ۴۰ سال  از انقلاب، رفتار نیروهای نظامی و امنیتی، با زنان ما اینگونه است؟
۲- چرا جامعه نسبت به این رفتارهای زشت، بی تفاوت شده ؟ مهم تر اینکه، چرا مراجع و علما، همچنان ساکتند؟
۳- چه شخص، سازمان یا ارگانی (بدون توجیه) پاسخگوست؟
و نهایت اینکه: در روز محشر و در درگاه عدل الهی، چه پاسخ و توجیهی برای اینگونه رفتارهای خود خواهید داشت؟

حسن خمینی: نیروی انتظامی باید پاسخگو باشد
حسن خمینی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: در آستانه اربعین سید مظلومان اباعبدالله الحسین(ع) خبر به کما رفتن خانم مهسا(ژینا) امینی پس از حضور در مجموعه نیروی انتظامی، احساسات جامعه ما را جریحه دار و اذهان را مشوش کرده است.
بدون شک مسئولان نیروی انتظامی باید به صورت شفاف و دقیق نسبت به آنچه که به نام «توجیه و آموزش» بر این دختر ۲۲ ساله رفته است، پاسخگو باشند.
قوه قضاییه نیز با توجه به مسئولیت ذاتی خود، و نیز رویکرد دوره جدید که مبتنی بر پیگیری حقوق عامه و پاسخگویی به افکار عمومی عنوان شده است، با مقصران این حادثه تلخ برخورد فوری و قاطع کند.
عدم برخورد به هنگام و قانونی، و عدم توقف روندهای معیوبی که هر از چندی موجب بروز حادثه می‌شود، بیم تکرار این قبیل فجایع را بالا می‌برد.
هم چنین لازم است عاجزانه دعا کنیم تا خدای متعال به این خواهر گرامی سلامت عطا کند.


محمد خاتمی: باز هم فاجعه‌ای ناگوار که درد آن تا مغز استخوان را می‌سوزاند!
«طبق اخبار، دختر خانمی با ادعای پوشش نامناسب بازداشت و در جریان بازداشت و انتقال دچار جراحات و عارضه قلبی و مغزی می‌شود!
آیا این فاجعه و رویدادهای پرتکرار مشابه آن کافی نیست که برای خدا، برای آبروی اسلام و رعایت انتظارات به‌حق مردم و حال بدی که در تنگناهای معیشتی و مواجهه با انواع فساد های ویرانگر و ناکارآمدی ها دارند از این شیوه و رفتارهای خلاف قانون، منطق و شرع دست برداشته شود و بیش از این زمینه مشوه شدن چهره اسلام و نظام را فراهم نیاورند و با پدیدآورندگان این حوادث برخورد مناسب صورت گیرد؟!


علی مطهری: نیروی انتظامی به مردم توضیح بدهد
علی مطهری در گفت وگو با جماران، نیز نسبت به این اتفاق واکنش نشان داد و گفت: باید در درجه اول نیروی انتظامی به مردم توضیح بدهد؛ یعنی کاملا موضوع را روشن کند که چه اتفاقی افتاده تا از سوء استفاده ها هم جلوگیری شود. متأسفانه نیروی انتظامی توضیح کاملی نمی دهد و فقط یک مطلب سربسته و مجملی را بیان می کند که انسان نمی فهمد واقعیت قضیه چه چیزی بوده است.
در اینجا قطعا فرمانده نیروی انتظامی و وزیر کشور مسئولیت دارند، باید موضوع را پیگیری کنند و توضیح بدهند. نمایندگان مجلس وظیفه دارند موضوع را پیگیری کنند. قوه قضائیه هم اینجا وظیفه دارد؛ قوه قضائیه می تواند به عنوان مدعی العموم وارد این پرونده شود. یعنی به عنوان مدعی العموم می تواند علیه نیروی انتظامی کیفرخواست صادر و موضوع را پیگیری کند.


نماینده مجلس: اینگونه اتفاقات قابل هضم نیست
رشیدی کوچی، نماینده مردم فارس در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با ایسنا، بیان کرد: «من منتظر گزارشات تکمیلی از دستگاه‌های مرتبط هستم تا سناریوهای مطرح شده در این ماجرا را ارزیابی کنم. نباید قبل از تکمیل گزارش‌ها قضاوت کرد ولی این اتفاق از دو حالت خارج نیست؛ برخی در فضای مجازی می‌گویند شبهاتی وجود دارد که یا برخورد فیزیکی اتفاق افتاده است. اگر این ادعا اثبات شود هیچ جای قانون ما این اجازه نداده که یک فرد را برای تذکر حجاب یا تنبیه مورد ضرب و شتم قرار دهند. برخی هم می‌گویند در حین تذکر حجاب به قدری به او استرس وارد شده که قلبش کشش این همه استرس را نداشته است. اگر هم این ادعا صحت داشته باشد چرا باید چنین اتفاقی بیفتد و چه نسبتی بین این حوادث و رفتار بزرگان انقلاب وجود دارد؟»

آقای کوچی تأکید کرد: «اینکه ما به این راحتی یک دختر جوانی که می‌توانسته سال‌ها زندگی داشته باشد و خانواده‌اش را با این نوع رفتار آزار دهیم، قابل قبول نیست، حداقل برای من این موضوعات قابل هضم نیست. حتماً این موضوع را به صورت ویژه پیگیری خواهیم کرد و نتیجه‌اش را شفاف به مردم خواهم گفت.»


عضو کمیسیون امنیت ملی: هر گونه تخلف قصور یا جنایت احتمالی را با قطعیت پیگیری می‌کنیم
جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی نوشت: موضوع مهسا امینی و حادثه رخ داده را باید مجلس به دقت مورد بررسی و هر گونه تخلف قصور مورد بررسی و هر گونه تخلف قصور یا جنایت احتمالی را با قطیت پیگیری نماید.
اگر حقوق مردم از سوی نمایندگان ملت مورد حمایت قرار نگیرد چه کسی باید پیگیر این حادثه تلخ باشد؟ امنیت جانی مردم مقدم بر هر ارشادی است.


عضو کمیسیون اجتماعی مجلس: آن‌چه در مورد مهسا امینی رخ داد، قابل اغماض نیست
ایسنا نوشت: فاطمه قاسمپور عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از پیگیری‌ها در خصوص حادثه رخ داده برای مهسا امینی از پزشکی قانونی و نیروی انتظامی خبر داد.
قاسمپور در خصوص حادثه رخ داده شده درباره مهسا امینی گفت: درباره آن‌چه بر خانم مهسا امینی گذشته، بلافاصله با پزشکی قانونی و نیروی انتظامی صحبت کردم۔ مسئولان نیروی انتظامی توضیحاتی دادند. پزشکی قانونی و بازرسی هم در این زمینه ورود کرده‌اند. منتظر گزارش مراجع قضایی هستیم. مسئله آن است که آن‌چه رقم خورده، به هر علت، قابل اغماض نیست۔
وی با بیان این‌که «در ماه‌های اخیر مواردی از برخورد گشت ارشاد رسانه‌ای شده و هر بار نیز نیروی انتظامی توضیحاتی داده است»، افزود: این اتفاقات حتی اگر به خاطر اشتباه موردی رخ داده باشد، نشان‌دهنده ضرورت بازبینی فرآیندهاست. مساله حجاب و مصوبات ۴۲۷ و ۸۲۰ بر اهمیت فرهنگ‌سازی در این زمینه تأکید دارد که کمتر مورد توجه مجریان است.
خانم قاسمپور خاطرنشان کرد: ما هم از اخباری که به صورت غیر رسمی منتشر شده متاثر هستیم و پیگیر شفاف شدن دقیق مساله هستیم. وزارت کشور هم باید در این زمینه پاسخگو باشد.


آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات نوشت:
چگونه خود را پیرو هدایتگر معصومی می‌پنداریم که در خطبه ۲۷ نهج‌البلاغه آن گونه به خارج کردن خلخال از پای «زن یهودی» غیرتمندانه فریاد می‌زد؟ آسیب جدی به «دختری در حکومت شیعه» بر اثر عوارض اقدامات گشت ارشاد، تلنگری به ما نمی‌زند؟


عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت:
درباره خانم مهسا امینی چه باید گفت پیشتر و در موارد کما بیش مشابه گفته نشده باشد؟ یک کلام این طرز اداره کشور نیست. نه قانونش مربوز مطابق خواست عمومی است نه دراجرا می توانند متعادل رفتار کنند و نه قادرند که به شفافیت تن دهند. انتظار هم دارند که ادعاهایشان پذیرفته شود.


علی کریمی: کاوه آینده ایران زمین، زن است
علی کریمی، پیشکسوت فوتبال در اینستاگرام با انتشار عکسی از مهسا امینی در بستر بیمارستان نوشت: «کاوه آینده ایران زمین، زن است.»

علی کریمی با یک استوری دیگر با کنایه به «مهاجرت فرزندان برخی از مسئولان کشور» اشاره کرد و نوشت: «فرزندان آنها می روند، فرزندان ما می‌میرند»


نامه محمود صادقی به رییس قوه قضاییه
جناب حجت‌الاسلام آقای محسنی اژه‌ای
رییس محترم قوه قضاییه
پیرو انتشار اخباری پیرامون بازداشت خانمی به نام مهسا امینی توسط گشت ارشاد و ابتلای او به عارضه قلبی و به کما رفتن او در محل بازداشت، که موجب نگرانی و آزردگی خاطر عامه مردم شد، مرکز اطلاع رسانی پلیس تهران در اطلاعیه ای اعلام کرده: «خانمی برای توجیه و آموزش به یکی از بخش‌های پلیس تهران بزرگ هدایت شده بود که در جمع سایر افراد هدایت شده به طور ناگهانی دچارعارضه قلبی شد. بلافاصله این خانم با همکاری پلیس و اورژانس به بیمارستان منتقل شده و تحت درمان و مداوا قرار دارد.»
اولا نیروی انتظامی بر اساس کدام مجوز قانونی حق بازداشت شهروندان و به تعبیر خود هدایت آنها برای توجیه و آموزش به مراکز پلیس دارد؟
ثانیا باتوجه به اقرار پلیس مبنی براینکه نامبرده هنگام بروز عارضه قلبی در اختیار یکی از بخش‌های پلیس تهران بوده، قطعا مسئولیت حفظ جان و سلامتی او با نیروی انتظامی است.
از جنابعالی به عنوان رییس قوه قضاییه، که طبق قانون اساسی موظف به پشتیبانی از حقوق فردی و اجتماعی است، انتظار می‌رود نسبت به چنین رفتارهایی توسط ضابطان دادگستری حساسیت داشته باشید و با صدور دستور ویژه موضوع را مورد رسیدگی قرار داده و با مسئولان ذی‌ربط برخورد قانونی نموده و جهت التیام خانواده و افکار عمومی نتیجه اقدامات خود را به اطلاع عموم برسانید.


درخواست محمدرضا عارف از قوه قضاییه​
رئیس بنیاد امید ایرانیان نوشت: بار دیگر حادثه ای تلخ و ناگوار برای یکی از بانوان کشورم رخ داد و افکار عمومی جامعه را به شدت تحت تاثیر قرار داده است .
این حجم از اخبار منفی و ناگوار، خشونت عریان و نفرت پراکنی، روح و روان ملی مردم ایران را آزرده کرده است.
از قوه قضائیه انتظار است که به سرعت اتفاق تاسف بار رخ داده برای یکی از بانوان محترم که در اختیار نیروی انتظامی بوده است را مورد رسیدگی قرار داده و ضمن برخورد شدید و قانونی با خاطیان احتمالی، درباره برکناری آنان از سمت خود تصمیمات لازم را اتخاذ نماید چرا که ظاهرا برای عده ای استعفاء و کناره گیری از مسئولیتی که لایق آن نیستند سخت و دشوار است.


زیدآبادی: این چه هدایتی است؟
به گزاش جماران، احمد زیدآبادی نوشت: مرگ مغزی مهسا امینی، دختر خانمِ جوان سنندجی، پس از بازداشت توسط گشت ارشاد در تهران، ادامۀ روندِی است که کارشناسان امور اجتماعی بارها نسبت به آن هشدار داده‌اند.
پلیس تهران گفته است که خانم امینی به قصد «هدایت» دستگیر شده، اما به طور ناگهانی دچار عارضۀ قلبی شده است. اگر این روایت را صد در صد هم معتبر بدانیم آیا پلیس نمی‌داند که صِرف دستگیری یک دختر مسافر شهرستانی در حضور خانواده‌اش چه شوک روانی به او وارد می‌کند؟ دستگیری دختران جوان مردم و انتقال آنها به مقر گشت ارشاد، چگونه به «هدایت» آنها کمک می‌کند که پلیس تهران مدعی آن شده است؟


دستور رپیسی به وزیر کشور
ابراهیم رئیسی به وزیر کشور دستور داد علت حادثه پدید آمده برای خانم مهسا امینی را با فوریت و دقت بررسی و نتیجه را گزارش کنند.
به گزارش شفقنا، وزیر کشور در پی دستور رئیس‌جمهور خطاب به معاون امنیتی وزارت کشور اعلام کرد: با توجه به دستور رئیس‌جمهور، در خصوص حادثه پدید آمده برای خانم مهسا امینی، علت حادثه را با فوریت و دقت به صورت ویژه بررسی و نتیجه را به اینجانب گزارش کنید.


دستور دادستان تهران: تشکیل کارگروه ویژه پزشکی قانونی
در پی انتشار خبری در مورد فاجعه‌ی تلخ مهسا امینی، علی صالحی دادستان تهران ضمن اعلام ورود دادستانی به این پرونده از دستور تشکیل کارگروه ویژه برای بررسی ابعاد پزشکی پرونده خبر داد.
بر اساس این گزارش، کارگروهی ویژه از پزشکی قانونی تشکیل شده تا شرایط جسمی مهسا امینی را از نظر پزشکی مورد معاینه و بررسی‌های دقیق تخصصی و کارشناسی قرار دهند.
این کارگروه با دعوت از کادر درمان مهسا امینی و با حضور کارشناسان و متخصصان مجرب پزشکی قانونی فعالیت خود را آغاز و آخرین وضعیت جسمی وی را نیز مورد بررسی قرار داده اند.
دادستان تهران تاکید نموده مشخص شود انتقال این خانم به مرکز پلیس از لحاظ پزشکی، چقدر در وقوع این حادثه موثر بوده است.
همچنین از طرف دادستان تهران بازپرس ویژه و تیم مجربی برای بررسی ابعاد این پرونده تعیین شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024