جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 16.09.2022, 9:21

کشف گور دسته‌جمعی در ایزیوم اوکراین


مقامات اوکراین می‌گویند یک گور دسته‌جمعی را که ۴۴۰ جسد در آن دفن شده است در شهر ایزیوم در استان خارکیف کشف کرده‌اند.

بنا به اعلام رئیس پلیس منطقه برخی از قربانیان در جریان گلوله‌باران و حملات هوایی کشته شده‌اند. نیروهای اوکراینی طی روزهای گذشته موفق شدند بخش‌هایی از استان خارکیف از جمله ایزیوم را بازپس بگیرند. این مناطق پس از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین به اشغال نیروهای روس درآمده بود.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در سخنرانی خود در اواخر روز پنجشنبه اعلام کرد: یک گور دسته‌جمعی در نزدیکی منطقه ایزیوم در نزدیکی شهر بازپس گرفته شده خارکیف کشف شده است.

زلنسکی با بیان اینکه خبرنگاران بین‌المللی و اوکراینی امروز به ایزیوم خواهند رفت، گفت: ما می‌خواهیم جهان ببیند چه اتفاقی افتاده‌ و اشغال‌گری روسیه باعث چه فجایعی شده است. اول بوچا، سپس ماریوپول، اکنون ایزیوم. روسیه در همه جا مرگ به جا می‌گذارد.

وزارت دفاع اوکراین نیز در توئیتر اعلام کرد که یک گور دسته جمعی با ۴۴۰ جسد در نزدیکی شهر بازپس گرفته شده ایزیوم کشف شده است.

مقامات اوکراین در هفته‌های اولیه تهاجم روسیه به این کشور پس از عقب‌نشینی نیروهای روس از بوچا اعلام کرده بودند که نیروهای تحت فرمان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در این شهر مرتکب «جنایت جنگی» شده‌اند. اجساد صدها نفر پس از عقب‌نشینی نیروهای روسیه در بوچا کشف شده بود.

اوکراین و متحدان غربی آن، نیروهای روسیه را به جنایات جنگی متهم می‌کنند،‌ چیزی که مسکو آن را رد می‌کند.

هنوز مشخص نیست که چه اتفاقی برای قربانیان این گور افتاده است، اما برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که بسیاری از آنها ممکن است در اثر بمباران و عدم دسترسی به مراقبت های بهداشتی جان باخته باشند.

همچنین نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد برخی از قبرها ممکن است متعلق به سربازان اوکراینی باشد.

ولودیمیر تیموشکو، رئیس پلیس منطقه‌ای به بی بی سی گفت که تصور می شود بیش از ۴۰۰ جسد در این گور دسته‌جمعی دفن شده باشند.

آقای تیموشکو گفت که نبش قبرها از روز جمعه آغاز می‌شود تا تصویر واضح‌تری از تعداد قربانیان در این شهر که بیش از پنج ماه در اشغال روسیه بود به دست آید.

آقای زلنسکی هم در سخنرانی خود در اواخر روز پنجشنبه گفت «اطلاعات واضح و تایید شده» بیشتری روز جمعه به خبرنگاران اوکراینی و خارجی ارائه خواهد شد.

آندری یرماک، رئیس دفتر آقای زلنسکی، عکسی از گور دسته جمعی ادعایی را در توییتر منتشر کرده و گفته انتظار می‌رود اطلاعات بیشتری در روز جمعه منتشر شود.

بخش اعظم شهر ایزیوم تبدیل به ویرانه‌ شده و یکی از سیاستمداران محلی به خبرنگاران گفت که تا ۸۰ درصد از زیرساخت‌های شهر ویران شده است و اجساد هنوز در زیر آوار کشف می‌شوند.


منابع: یورونیوز، آناتولی، بی‌بی‌سی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024