جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 14.09.2022, 22:04

پیروزی بلوک راست در انتخابات پارلمانی سوئد


مطابق آخرین نتایج شمارش آرا، حزب سوسیال دموکرات سوئد و متحدانش باید قدرت را به احزاب راستگرا و محافظه‌کاران میانه‌رو واگذار کنند؛ دست‌کم نخست‌وزیر سوسیال دموکرات سوئد اعلام کرده کناره‌گیری می‌کند.

تا ساعت حدود ۸ بعداز ظهر و با شمارش نزدیک به ۹۹ درصد صندوق‌های آرا، بلوک راست با اختلاف ۳ کرسی بر ائتلاف چپ به رهبری ماگدالنا اندرسون پیروز شد. بنابر اعلام رسانه‌های اروپایی، بلوک راست ۱۷۶ کرسی و بلوک چپ ۱۷۳ کرسی تصاحب کرده‌اند.

ماگدالنا اندرسون، نخست‌وزیر کنونی سوئد و رهبر حزب سوسیال دموکرات که رهبری بلوک چپ را نیز در انتخابات روز یکشنبه ۱۱ سپتامبر بر عهده داشت شامگاه چهارشنبه در کنفرانس خبری در استکهلم گفت که بلوک رقیب او به رهبری اولف کریسترسون، اکثریت محدودی را به دست آورد، بنابراین او روز پنجشنبه استعفای خود را از نخست‌وزیری ارائه خواهد کرد.

خانم اندرسون گفت نتیجه مقدماتی انتخابات به اندازه کافی روشن است که بتوان نتیجه‌گیری کرد. او اضافه کرد: «این یک اکثریت ناچیز است، اما اکثریت است.»

پس از استعفای وی، مسئولیت روند بعدی را آندریاس نورلن، رئیس پارلمان بر عهده خواهد گرفت. با این‌حال تا زمانی که دولت جدید شروع به کار کند، ماگدالنا اندرسون یک دولت موقت را رهبری خواهد کرد.

خانم آندرسون حدود یک سال پیش و در حالی نخست‌وزیر شد که سوئد با بحران‌های فراوانی روبرو بود و پیامد پاندمی کرونا و جنگ در اوکراین هم اوضاع اقتصادی را بدتر کرد.

گرچه حزب سوسیال دموکرات با کسب اندکی بیش از ۳۰ درصد آراء بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمانی را خواهد داشت و نسبت به انتخابات دوره قبل دو درصد هم بیشتر رای آورده، بلوکی متشکل از راست‌گرایان افراطی، راستگرایان و محافظه‌کاران میانه‌رو اکثریت کرسی‌های پارلمان را از آن خود خواهند کرد.

کریسترشون رهبر حزب میانه‌رو اعلام کرده: «من از حالا کار بر روی تشکیل دولت جدید را آغاز می‌کنم.»

در انتخابات روز یک‌شنبه حزب راستگرای “دموکرات‌های سوئد” که با شعارهای پوپولیستی و ضد خارجی و مهاجران، وارد کارزار انتخاباتی شده بود توانست بیش از ۲۰ درصد آراء را به دست آورد. این حزب هرگز چنین قدرتمند نبوده است.

جیمی اکسون، رهبر حزب دموکرات‌های سوئد می‌گوید این حزب نقشی سازنده و پیشتاز در “برقراری دوباره امنیت” در سوئد بر عهده خواهد داشت.

اگر با شمارش تمام آراء نتایج انتخابات تغییر چشمگیری نکند، راستگرایان پوپولیست دومین فراکسیون بزرگ پارلمانی خواهند بود و همراه با حزب‌های میانه‌رو، دمکرات مسیحی و لیبرال با اختلاف اندکی اکثریت کرسی‌های پارلمان را در اختیار خواهند داشت.


منابع: اشپیگل آنلاین، دویچه وله



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024