جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 12.09.2022, 8:30

جنگ ضداطلاعاتی موفق اوکراین علیه روسیه


روزنامه گاردین در گزارشی اختصاصی نوشته است که کارزار تبلیغاتی گسترده‌ای که پیرامون تصمیم ارتش اوکراین برای انجام یک ضدحمله بزرگ در جنوب این کشور بخشی از یک کارزار ضداطلاعاتی بوده تا توجه نیروهای روسیه را از شرق به سوی جنوب معطوف کند.

به گزارش روزنامه اعتماد، تاراس برزووتس، تحلیلگر مسائل امنیت ملی اوکراین به این روزنامه می‌گوید: «این کارزار موفق شد روسیه را قانع کند که ضدحمله بزرگ در جنوب اتفاق خواهد افتاد. آنها نیرو و تجهیزات زیادی را از شرق به جنوب منتقل کردند و ناگهان با یک ضدحمله بزرگ در شرق رو‌به‌رو شدند. همین امر ترس و عقب‌نشینی آنها را باعث شد.»

یک منبع نظامی به گاردین گفته است که یک بخش اصلی این کارزار جلوگیری از درز اطلاعات در خصوص آماده‌سازی نیروها برای ضدحمله در شرق است که نتایج نشان از موفق بودن این تلاش دارد.

جنگ پل‌ها در اطراف خرسون
در جبهه جنوب، هر چند پیشروی اوکراینی‌ها بسیار محدود (آزادسازی چند روستای کوچک) و کند بوده اما شیوه جنگ در این منطقه برای بسیاری از تحلیلگران جالب توجه است.

اندرو کرامر، خبرنگار امریکایی مستقر در این منطقه در توصیف آن نوشته است که روس‌ها برای جلوگیری از پیشروی نیروهای اوکراینی پل‌های مواصلاتی را خراب می‌کنند، اوکراینی‌ها برای ادامه پیشروی در کمتر از یک روز پل‌های موقت می‌سازند و بعد اوکراینی‌ها برای جلوگیری از عقب‌نشینی، ممانعت از رسیدن تدارکات و همچنین محاصره روس‌ها، پل‌های پشت سر آنان را هدف قرار می‌دهند و روس‌ها تلاش می‌کند که پل بسازند. به نوشته او، این مساله در منطقه خرسون و طی ضدحمله اخیر اوکراین‌ بارها و بارها تکرار شده است.

مردم اوکراین نمی‌خواهند با تروریست‌ها مذاکره کنند
ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین طی نشست سالانه «استراتژی اروپایی یالتا» (YES) عنوان داشت: «ما می‌خواهیم به جنگ خاتمه دهیم، اما توانایی و شرایط ما تغییر کرده است. مردم ما نمی‌خواهند با تروریست‌ها مذاکره کنند. گرچه برخی می‌توانند با تروریست‌ها ارتباط برقرار کنند، زیرا دست‌کم آنها می‌دانند که این تروریست‌ها چه می‌خواهند.» وی گفت که هیچ اطمینانی وجود ندارد که طرف روسی به وعده‌هایی که می‌دهد، عمل خواهد کرد.

زلنسکی افزود: «من فکر می‌کنم آنها به وعده‌های‌شان عمل نخواهند کرد. هیچ‌کس باور ندارد که آنها به وعده‌های‌شان عمل خواهند کرد.»

رییس‌جمهوری اوکراین در ادامه توضیح داد: «جهت راه‌اندازی ارتباط دیپلماتیک با روسیه، رهبران این کشور باید عزم سیاسی خودشان را نشان دهند. آنها باید رفتار کردن مانند تروریست‌ها را متوقف کنند. آنها باید نشان دهند که آماده برگرداندن سرزمینی هستند که متعلق به آنها نیست. سپس ما می‌توانیم در خصوص مسائلی گفت‌وگو کنیم که ممکن است منجر به اقدامات دیپلماتیک مشخصی شود.»

همزمان ایالات متحده و کشورهای غربی نیز به حمایت از اوکراین برای ادامه جنگ ادامه می‌دهند. معاون وزیر دفاع اوکراین روز یکشنبه اعلام کرد که کشورش منتظر یک محموله دیگر چند میلیون دلاری از مهمات سامانه‌ راکتی «هایمارس» امریکاست.

به گزارش اسپوتنیک، در بسته کمک‌های نظامی جدید امریکا برای اوکراین که روز پنجشنبه با ارزش ۶۷۵ میلیون دلار اعلام شد، مهمات سامانه هایمارس هم به چشم می‌خورد. پنتاگون اعلام کرد که این بیستمین باری است که امریکا از ماه آگوست ۲۰۲۱، ذخیره انبارهای خود را برای کمک به این کشور اروپای شرقی کاهش می‌دهد.
اولکسی رزنیکوف، معاون وزیر دفاع اوکراین پس از یک نشست در پایگاه رامشتاین امریکا در آلمان گفت: در پایان دیدارمان یک بسته کمکی جدید با قیمت ۶۷۵ میلیون دلار اعلام شد. این بسته شامل مهمات حیاتی سامانه هایمارس می‌شود.

هایمارس می‌تواند سامانه‌های راکتی چندگانه هدایت‌شونده (GMLRS) را شلیک کند که برد آن تا ۸۰ کیلومتر می‌رسد. یک موشک تاکتیکی آرمی (ATACMS) با برد ۳۰۰ کیلومتر هم از هایمارس شلیک می‌شود.

امریکا به اوکراین موشک‌های GMLRS را داده، اما کی‌یف اصرار دارد که به ATACMS مجهز شود. از آغاز حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، امریکا حدود ۱۵.۲ میلیارد دلار بودجه نظامی در اختیار اوکراین قرار داده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024