جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 11.09.2022, 20:33

مهدی محمودیان کنشگری آزاده


مهدی محمودیان متولد ۲۰ شهریور سال ۱۳۵۷ در تهران است. حالا دیگر بسیاری مهدی محمودیان را به عنوان یک کنشگر اجتماعی و فعال حقوق بشر می‌شناسند اما این زندانی سیاسی که سابقه چندین دوره بازداشت و زندان را در کارنامه دارد، پیش‌تر از این روزنامه‌نگار و عضو کمیته اطلاع‌رسانی جبهه مشارکت و انجمن دفاع از حقوق زندانیان این حزب اصلاح‌طلب و بعدتر عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت نیز بوده است.

مهدی محمودیان بارها با گزارش ها و رویکرد حقوق بشری خود توانسته توجه افکار عمومی را به وقایع مهمی جلب کند. اما شاید یکی از نخستین موارد از تلاش های مهدی محمودیان را باید در حدود دو دهه پیش از این جست.

در سال‌های ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ و زمانی که در طرح موسوم به مقابله با اراذل و اوباش، به طور آشکار حقوق متهمان در حال نقض بود، این کنشگر حقوق بشر با گزارش‌های خود موفق شد توجه بسیاری را به این مساله جلب کند.

پس از کودتای انتخاباتی در سال ۱۳۸۸ مهدی محمودیان در ۲۵ شهریور ۱۳۸۸ در منزل شخصی خود توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شد و حدود سه ماه از بازداشت خود را در انفرادی سپری کرد.

محمودیان پس از این بازداشت به اتهام گفتگو با رسانه‌های مختلف در مورد اعلام نام و شمار کشته‌شدگان و افشای دفن غیرقانونی آنها در بخش‌های مختلف بهشت زهرا به ۵ سال زندان محکوم شد و همین افشاگری‌های وی درباره آن چه در بازداشتگاه‌های غیرقانونی در جریان بود باعث شد تا از وی به عنوان  یکی از افشاگران جنایات کهریزک در سال ۸۸ یاد شود.

مهدی محمودیان هر چند پس از گذراندن ۵ سال زندان، در سال ۱۳۹۳ آزاد شد اما این زندان و فشارها منجر به سکوت وی نشد.

پس از وقایع تلخ آبان سال ۱۳۹۸ که به وقایع پس از اعتراضات بنزینی در کشور معروف شد، مهدی محمودیان که از امضاکنندگان بیانیه ۷۷ نفر علیه خشونت‌های رخ داده پس از اعتراضات بنزین است، مورد پیگرد قضایی قرار گرفت. در ۱۹ آذر ۱۳۹۸ در دادسرای فرهنگ و رسانه بازداشت و سپس به سلول‌های انفرادی ۲۰۹ منتقل گشت.

تنها به فاصله یک ماه پس از آزادی همراه با سند وی بود که محمودیان بار دیگر و این بار به خاطر پرونده همدردی با کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی که سرنشینان آن با شلیک دو موشک توسط سپاه کشته شده بودند، با تشکیل پرونده تازه‌ای تحت پیگرد قرار گرفت.

محمودیان در تاریخ ۱ شهریور ۱۳۹۹ به مجموع ۵ سال حبس محکوم شد که یک سال آن بابت امضا بیانیه ۷۷ نفر و به اتهام اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور و چهار سال آن حبس تعزیری با اتهام دعوت مردم به روشن کردن شمع به خاطر قربانیان هواپیمای اکراینی بوده است.

در حالی که این پرونده‌ها در مرحله تجدید نظر بودند ، مهدی محمودیان بار دیگر در تاریخ ۲۳ مردادماه سال ۱۴۰۰ و این بار به همراه جمعی از وکلا بازداشت شد. دلیل این بازداشت تلاش برای شکایت از  آیت‌الله خامنه‌ای و دیگر مسوولان در خصوص تعلل در  خرید واکسن کرونا بود که منجر به مرگ روزانه صدها نفر از هم‌وطنان ما شد. این بازداشت در حالی صورت گرفت که اساسا هنوز شکایتی مطرح نشده بود و تنها جلسه‌ای برای هم فکری درباره شکایت از مسببان این تعلل در جریان بود.

مهدی محمودیان از ۲۳ مرداد سال ۱۴۰۰ تاکنون در زندان اوین است و اخیرا نیز به خاطر پرونده مربوط به واکسن نیز به ۴ سال زندان دیگر محکوم شده است.

تولد این انسان شریف و آزاده که در تمام طول زندگی خود دغدغه‌ای جز ایران، آزادی، حقوق بشر، برابری و اجرای عدالت نداشته مبارک باد.


منبع: تلگرام ملی‌مذهبی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024