جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 10.09.2022, 7:54

قطع انگشتان دست زندانی متهم به سرقت در اوین


حدود دو ماه پس از هشدار سازمان‌های حقوق بشری درباره احتمال قطع انگشتان هشت زندانی، شبکه حقوق بشر کردستان از قطع چهار انگشت یکی از آنان خبر داد.

شبکه حقوق بشر کردستان اعلام کرد در روزهای گذشته حکم قطع چهار انگشت یک زندانی ۲۸ ساله متهم به «سرقت» به نام‌ مرتضی جلیلی، با استفاده از دستگاه گیوتین در زندان اوین اجرا شده است.

این سازمان به نقل از «یک منبع مطلع» خبر داد که این زندانی مدتی پیش همراه یک زندانی دیگر محکوم به قطع عضو به نام یعقوب فاضلی کوشکی، برای اجرای حکم از زندان تهران بزرگ به زندان رجایی شهر کرج منتقل شدند.

بر اساس این گزارش، روز دوشنبه ۱۴ شهریور، مرتضی جلیلی از زندان رجایی شهر کرج به زندان اوین تهران منتقل و حکم قطع چهار انگشت دست راست او با استفاده از دستگاه گیوتین در بهداری زندان اجرا شده است.

شبکه حقوق بشر کردستان ماه گذشته از اجرای حکم قطع عضو یک زندانی دیگر به نام بهروز مرادی در زندان اوین تهران خبر داده بود.

مرتضی جلیلی و یعقوب فاضلی کوشکی، دو نفر از هشت نفری هستند که سازمان عفو بین‌الملل و دیگر سازمان‌های حقوق بشری در خرداد ماه نسبت به قطع انگشتان دست آنان هشدار داده بودند.

عفو بین‌الملل ضمن هشدار دادن درباره احتمال قطع انگشتان دست هشت زندانی در ایران (زندان تهران بزرگ)، اعلام کرده بود ماموران بینی یکی از این زندانیان به نام هادی رستمی را در درگیری شکسته‌اند و اطلاعی از وضعیت او در دست نیست.

این سازمان هویت هفت نفر از این افراد را هادی رستمی، مهدی شاهیوند، مهدی شرفیان، امیر شیرمرد، مرتضی جلیلی، یعقوب فاضلی کوشکی و ابراهیم رفیعی ذکر کرده و نوشته بود هویت یک نفر ناشناس است.

با آن که سازمان ملل متحد، سازمان عفو بین‌الملل و دیگر نهادهای حقوق بشری بارها خواهان توقف صدور احکام قطع عضو و اجرای این احکام در ایران شده‌اند اما صدور و اجرای حکم‌هایی چون شلاق، قطع دست، سنگسار و قطع دست و پا در جمهوری اسلامی ادامه دارد.

راوینا شمداسانی، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد، در تیر ماه اعلام کرده بود بر اساس گزارش سازمان‌های حقوق بشری، حداقل ۲۳۷ نفر، عمدتا از اقشار فقیرتر جامعه، در حدود ۲۰ سال گذشته در ایران به قطع عضو محکوم شده‌اند و حداقل ۱۲۹ مورد از این احکام اجرا شده است.

دادستانی مشهد در ۲۷ دی سال ۹۶ از اجرای حکم قطع دست یک زندانی با گیوتین در زندان مرکزی شهر مشهد خبر داد و اعلام کرد دست این مرد ۳۴ ساله‌ پس از اعتراف او به ۲۱ فقره سرقت احشام، با گیوتین قطع شده است.

دادگستری استان مازندران نیز اول آبان سال ۹۸ از اجرای حکم قطع دست یک زندانی به اتهام ۲۸ فقره سرقت از منازل شهرهای محمودآباد و نور خبر داد و اعلام کرد حکم قطع دست این زندانی با حضور مقام‌های قضایی در زندان ساری اجرا شد.

ادامه اجرای حکم قطع دست در حالی است که ایران به عنوان عضو سازمان ملل، پیمان‌نامه جهانی حقوق مدنی و سیاسی را امضا کرده است که بر اساس ماده هفتم آن، هیچ‌کس نباید در معرض شکنجه یا رفتار تحقیرآمیز و مجازات‌های غیرانسانی و وحشیانه قرار گیرد.


ایران اینترنشنال



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024