جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 08.09.2022, 8:25

نیروهای اوکراینی مناطقی را از روس‌ها پس ‌گرفته‌اند


ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین می‌گوید نیروهای نظامی این کشور موفق به بازپس‌گیری چندین سکونتگاه اشغال‌شده از سوی نیروهای روس در منطقه خارکیف شده‌اند.

وی چهارشنبه شب، ۱۶ شهریور گفت که «این هفته خبرهای خوبی از خارکیف می‌رسد.»

به گزارش رادیو فردا، زلنسکی اضافه کرد که «اکنون زمان مناسبی» برای نام بردن شهرک‌هایی که بازپس‌گرفته‌ شده‌اند، نیست، اما از یگان‌های نظامی «به خاطر شجاعت و دلاوری‌هایشان در طول مأموریت‌های رزمی» در بازگرداندن پرچم اوکراین به این مناطق تشکر کرد.

در روزهای اخیر گزارش‌های غیررسمی حاکی بر پیشروی اوکراین در منطقه خارکیف واقع در شمال شرق اوکراین مطرح شده بود و حتی مقام‌های آمریکایی نیز از پیشرفت «آهسته و موثر» نیروهای اوکراینی در مقابل روس‌ها خبر داده بودند.

در روزهای اخیر فیلم‌ها و عکس‌هایی از سربازان اوکراینی در روستاهای بازپس‌گرفته شده در اطراف شهر بالاکلیا در منطقه خارکیف در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود اما مقام‌های اوکراینی تا امروز این پیشروی‌ها را تایید نکرده بودند.

اوکراین در عین حال مدعی بازپس‌گیری چند روستا در مناطق جنوبی این کشور از نیروهای روس نیز شده است.

زلنسکی همچنین در سخنرانی شبانه خود اعلام کرد که شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین ۶۰۶ عضو شورای امنیت روسیه، شورای فدراسیون روسیه و دومای دولتی را تحریم کرده است.

او گفته: «همه آنها مسئول جنگ و ترور علیه مردم ما هستند و هیچ یک از آنها نمی‌توانند از مسئولیتی که در این زمینه دارند، بگریزند.»

در همین حال آندریا تورچاک، رهبر حزب حاکم روسیه گفته که مردم در مناطق اشغالی اوکراین قرار است روز چهارم نوامبر در مورد اینکه «آیا می‌خواهند بخشی از روسیه شوند یا خیر»، در یک انتخابات شرکت کنند.

وی مدعی شده که ۸۰ درصد ساکنان این مناطق، خواهان برگزاری یک همه‌پرسی هستند.

همزمان با انتشار گزارش‌ها درباره پیشروی نیروهای اوکراینی در مناطق اشغالی، ارتش اوکراین برای نخستین بار مسئولیت حملات موشکی به پایگاه‌های نظامی روسیه در کریمه را پذیرفت.

این حملات، نهم ماه اوت و به پایگاه هوایی ساکی در کریمه صورت گرفته بود. حمله به ساکی دست‌کم ۹ هواپیمای نظامی و بمب افکن را منهدم کرد.

رئیس منصوب شده توسط روسیه در کریمه در آن زمان گفت که یک نفر کشته شده است. چندین ساختمان در پایگاه که احتمالاً مهمات ذخیره کرده بودند نیز ویران شدند.

با این حال وزارت دفاع روسیه در آن زمان مدعی شده بود که خسارات واردشده به این پایگاه هوایی، بر اثر وقوع انفجار ناشی از «خرابکاری» بوده است.

اوکراین به طور رسمی در این زمینه موضع‌گیری نکرده بود، اما چند مقام اوکراینی ناشناس به رسانه‌های آمریکایی گفته بودند که نیروهای این کشور مسئول این انفجارها بودند.

کارشناسان نیز بر اساس تصاویر ماهواره‌ای، اظهارات این مقام‌های اوکراینی را تائید می‌کنند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024