جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 06.09.2022, 14:35

دیمیتری موراتوف: امروز روزنامه ما به قتل رسید


دادگاهی در مسکو در رسیدگی به درخواستی از سوی مقام‌های روسیه، مجوز روزنامه مطرح و مستقل این کشور را که مدت‌ها منتقد کرملین بود، باطل کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این جدیدترین اقدام از سوی دولت مسکو در سرکوب چندین ماهه علیه رسانه‌های مستقل و فعالان اپوزیسیون و گروه‌های حقوق بشری محسوب می‌شود.

این حکم علیه روزنامه مستقل “نوایا گازتا” در میانه کمپین نظامی روسیه در اوکراین و تلاش‌های کرملین برای خاموش کردن منتقدانی است که این اقدام را “عملیات ویژه نظامی” بر نمی‌شمرند.

دیمیتری موراتف، برنده امسال جایزه صلح نوبل و سردبیر این روزنامه این حکم را سیاسی خوانده و گفته که هیچ پایه و مبنای قانونی ندارد و وعده داده که علیه آن اقدام می‌کند و آن را به چالش می‌کشد.

اداره تنظیم مقررات اینترنت و رسانه‌های روسیه در دادخواست خود از دادگاه خواسته بود تا مجوز این روزنامه را لغو کند و آن را به عدم ارائه چارتر تحریریه در موعد مقرر به مقام‌های روس متهم کرد.

تیم این روزنامه یک پروژه جدید را با عنوان “نوایا گازتا اروپا” در خارج از روسیه آغاز کرده و به انتقاد از فعالیت‌های روسیه در اوکراین ادامه می‌دهد.

از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، بسیاری از رسانه‌های مستقل این کشور از فعالیت منع شده و دیگر رسانه‌ها نیز گزارش‌های مرتبط با اوکراین را تعلیق کرده‌اند.

در این میان، دفتر حقوق بشر سازمان ملل نیز حکم روز دوشنبه دادگاه مسکو را درباره این روزنامه محکوم کرد و سخنگوی این نهاد گفت: این حکم علیه روزنامه مذکور یک ضربه دیگر بر پیکر رسانه مستقل روسیه است که فعالیت‌هایش به واسطه محدودیت‌های حقوقی و افزایش کنترل دولتی ناشی از حمله روسیه به اوکراین بیش از پیش محدود شده است.

دیمیتری موراتف سردبیر این روزنامه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: امروز روزنامه ما به قتل رسید. ۳۰ سال زندگی از کارکنان آن دزدیده شد و خوانندگان از حق دسترسی به اطلاعات صحیح محروم شدند. اما فقط این نیست... امروز همکارانمان که قبلا به دلیل انجام وظیفه‌ی حرفه‌ای‌شان به وسیله این دولت به قتل رسیده بودند - ایگور دومینکُف، یوری شیکوچشین، آنا پولیت‌کوفسکایا، استانیسلاو مارکلُف، آناستازیا بابورووا، ناتالیا استی‌‌میرووا، آرخان ژِمال- دوباره به قتل رسیدند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024