جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 05.09.2022, 16:47

اسرائیل: شیرین ابوعاقله را یک سرباز اسرائیلی کشت


رادیو فردا: چهار ماه پس از کشته شدن شیرین ابوعاقله، خبرنگار ارشد آمریکایی- فلسطینی شبکه الجزیره در کرانه باختری، ارتش اسرائیل روز دوشنبه ۱۴ شهریور اعلام کرد که به «احتمال زیاد» یک سرباز اسرائیلی او را کشت.

ارتش اسرائیل بیانیه‌ خود را در پایان تحقیقات پیرامون این خبرنگار منتشر کرد و می‌افزاید که سرباز اسرائیلی «به احتمال زیاد»، به شکل «تصادفی» وی را کشته است.

شیرین ابوعاقله ۵۱ ساله در جریان آتشباری سنگین نظامیان اسرائیلی در روز ۲۱ اردیبهشت امسال در اردوگاه فلسطینی جنین در کرانه باختری کشته شد.

سربازان اسرائیلی برای دستگیر کردن عوامل مرتبط با حملات مرگباری که چند هفته پیش از آن در چند شهر اسرائیلی رخ داد، در آن دوره، مرتبا به جنین حمله می‌کردند.

تشکیلات خودگردان فلسطینی، شاهدان متعدد این رویداد و خانواده این خبرنگار همواره ابوعاقله پافشاری می‌کردند که سربازان اسرائیل «عامدانه» او را کشتند و اصولا هیچ فرد مسلح فلسطینی در آن حوالی نبود.

ارتش اسرائیل در بیانیه جدید خود هنوز اصرار دارد که این خبرنگار در جریان تبادل آتش بین نظامیان اسرائیلی با «تروریست‌های مسلح فلسطینی» و به صورت «تصادفی» کشته شد.

این خبرنگار کارکشته فلسطینی از مسیحیان ساکن شرق اورشلیم بود که به مدت ۲۵ سال گزارش‌های میدانی در حمایت از فلسطینیان تهیه می‌کرد.

تهیه‌کننده او، علی السمودی، نیز در روز حادثه از ناحیه کمر تیر خورد. آقای السمودی یکی از شاهدان تحقیقات بین‌المللی در باره این رویداد بود اما اسرائیل اظهارات او را باطل می‌دانست.

سازمان‌های خبری متعدد بین‌المللی از جمله شماری از رسانه‌های جهانی و آمریکایی در تحقیقات گسترده تاکید کردند که اسرائیل این خبرنگار را از فاصله نزدیک کشت.

ارتش اسرائیل در ماجرای کشته شدن این خبرنگار بارها تغییر موضع داده و از جمله خواسته بود که فلسطینیان، گلوله شلیک شده به صورت و مغز خانم ابوعاقله را برای آزمایش به این کشور تحویل دهند.

شیرین ابوعاقله روز ۲۱ اردیبهشت هنگام پوشش حمله نظامیان اسرائیلی به اردوگاه جنین، بر اثر اصابت گلوله به سر در دم کشته شد
بیشتر در این باره:
آمریکا: شیرین ابوعاقله احتمالا با شلیک نظامیان اسرائیلی کشته شده ولی عامدانه نبوده است
کمی پیش از سفر دو ماه پیش جو بایدن به اسرائیل، تشکیلات خودگردان به طور موقت گلوله را تحویل آمریکا داد ولی اسرائیل پس از انجام آزمایش‌هایی اعلام کرد که نمی‌تواند پاسخ قاطعی ارائه کند چون گلوله کاملا مچاله شده است.

ارتش اسرائیل در بیانیه جدید خود نیز تاکید کرده که هنوز «نمی‌توان با قاطعیت کامل» نتیجه‌گیری کرد، اما «این احتمال هست که سرباز ما غیرعامدانه گلوله را شلیک کرد».

بیانیه ارتش اسرائیل این را نیز گفته که چون این رویداد غیرعمدی و «تصادفی» بوده است، بنابراین سرباز شلیک‌کننده تحت تعقیب قضایی قرار نخواهد گرفت و محاکمه نمی‌شود.

خانواده ابوعاقله با وجود دیدار دو ماه پیش با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، کماکان تاکید دارد که آمریکا این شهروند خود را نادیده گرفت تا به حمایت از اسرائیل ادامه دهد.

آقای بلینکن از جمله مقامات آمریکایی بود که اعلام کرد از خشونت اعمال شده از سوی اسرائیل در مراسم تشییع جنازه این خبرنگار در شرق اورشلیم «تکان خورد».

شیرین ابوعاقله یکی از حدود ۹۰ فلسطینی است که از آغاز سال جاری میلادی به دست ارتش اسرائیل در کرانه باختری کشته شده‌اند. اسرائیل تاکید دارد که بخش عمده‌ای از این افراد، «تروریست‌های مهاجم» بوده‌اند.

باربارا لیف، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاورمیانه، در روزهای گذشته به مقامات اسرائیلی گفت که واشینگتن از افزایش شمار کشته‌ها و تشدید خشونت «عمیقا نگران است».

اسرائیل هفته گذشته به خانم لیف پاسخ داده بود که اگر در تعقیب فلسطینیان «مظنون» وارد شهرهای فلسطینی نابلس و جنین نشود، آن‌ها ممکن است وارد شهرک‌های یهودی‌نشین کرانه باختری یا حتی تل‌آویو شوند.

تشکیلات خودگردان فلسطینی تاکید دارد که اسرائیل به صورت سیستماتیک خبرنگاران فلسطینی را «به قتل می‌رساند».

به گزارش این حکومت، اسرائیل در دو دهه اخیر و تا بهار امسال ۴۴ خبرنگار فلسطینی و یک خبرنگار اهل ترکیه را که در حال پوشش رویدادهای فلسطینیان بود، کشته است.

اسرائیل این اظهارات را «ادعاهای واهی» می‌داند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024