جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 02.09.2022, 11:13

علی احمدزاده، کارگردان سینما بازداشت شد


در ادامه فشار فزاینده بر هنرمندان و به‌ویژه سینماگران در ایران، رادیوفردا روز جمعه، ۱۱ شهریور، مطلع شد که یک فیلمساز دیگر در هفته جاری احضار و بازداشت شده است.

به گزارش رادیو فردا، علی احمدزاده، نویسنده و کارگردان سینمای ایران، روز سه‌شنبه، هشتم شهریور، پس از یک احضار دیگر در تهران بازداشت شده است. آقای احمدزاده در ماه‌های گذشته بارها به نهادهای امنیتی احضار شده بود.

دلیل بازداشت این کارگردان سینمای ایران مشخص نیست، با این همه او به تازگی ساخت فیلم تازه‌ای را بدون دریافت پروانه ساخت سازمان سینمایی وزارت ارشاد به پایان برده بود.

علی احمدزاده سابقه ساخت سه فیلم بلند سینمایی را دارد. نخستین فیلم او با نام «مهمونی کامی» سال ۱۳۹۱ ساخته شد، اما اجازه نمایش عمومی نگرفت و بعداً از سوی سازنده‌اش در اینترنت منتشر شد.

فیلم دوم او با نام «مادر قلب اتمی» سال ۱۳۹۳ در بخش فوروم شصت و پنجمین دوره جشنواره فیلم برلین به نمایش درآمد. این فیلم که در آن بازیگرانی چون ترانه علیدوستی، پگاه آهنگرانی و محمدرضا گلزار حضور داشتند، با انجام سانسورهای گسترده سال ۱۳۹۵ اجازه اکران عمومی محدودی در ایران گرفت. با این هه نمایش این فیلم پس از مدت کوتاهی متوقف شد.

فیلم دیگر این فیلمساز با نام «پدیده» هم با وجود گذشت چند سال از ساختش هنوز اجازه نمایش عمومی نگرفته است.

علی احمدزاده پیشتر در صفحه اینستاگرامش انتقادهایی از عملکرد برخی سینماگران نزدیک به حکومت جمهوری اسلامی ایران بیان کرده بود.

یکی از نوشته‌های او خطاب به ابراهیم حاتمی‌کیا با واکنش تند حامیان حکومت مواجه شد، و پس از چندی فعالیت او در اینستاگرام به دلیل فشارها متوقف شد.

او همچنین پس از اعتراض‌های دی ماه سال ۹۶ به سکوت برخی سینماگران حامی حسن روحانی، رئیس جمهوری وقت در برابر اعتراض ها و بازداشت و کشتار معترضان انتقاد کرده و نوشته بود: «آیا هنرمندان تبلیغاتچی نمایندگان اصلاح‌طلب هستند؟»

در هفته‌های اخیر فشارها بر سینماگران ایرانی شدت گرفته و علاوه بر بازداشت چهره‌های شناخته شده‌ای چون جعفر پناهی و محمد رسول‌اف، برای برخی فیلمسازان دیگر چون مجید برزگر، محسن امیریوسفی و مجتبی میرطهماسب پس از احضار به نهادهای امنیتی، پرونده‌های قضایی تشکیل و از آنها وثیقه گرفته شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024