جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 02.09.2022, 8:31

آمریکا: متاسفانه پاسخ ایران سازنده نبود


سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی بامداد جمعه ۱۱ شهریور گفت: «نظرات جمهوری اسلامی ایران در مورد پاسخ آمریکا «درباره متن پیش‌نویس توافق احتمالی احیای برجام» به جوزپ بورل «هماهنگ‌کننده مذاکرات و نماینده اتحادیه اروپا» تحویل داده شد.»

کنعانی با بیان اینکه پاسخ جمهوری اسلامی پس از ارزیابی تیم کارشناسی و بررسی همه‌جانبه، تدوین و برای هماهنگ‌کننده مذاکرات ارسال شد، افزود: «متن ارسالی دارای رویکردی سازنده با هدف نهایی کردن مذاکرات است.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران از جزییات پاسخ کشورش چیزی نگفته اما احتمالا در ساعات آینده طرف اروپایی خبرهای بیشتری در این باره اعلام خواهد کرد.

به گزارش صدای آمریکا، ساعاتی بعد اما معاون سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده تایید کرد که آمریکا پاسخ ایران را از طریق اتحادیه اروپا دریافت کرده و در حال بررسی آن است. ودانت پاتل افزود: «پاسخ ایالات متحده از طریق اتحادیه اروپا ارسال خواهد شد اما متاسفانه پاسخ ایران سازنده نیست.»

علاوه بر آمریکایی‌ها، دیپلمات‌های اروپایی هم از پاسخ‌های ایران ابراز نارضایتی کرد‌ه‌اند.

اشتفنی لیختن‌اشتاین خبرنگار اتریشی که مذاکرات رفع تحریم‌ها را دنبال می‌کند در توئیتی نوشت: «یک دیپلمات اروپایی با ارزیابی منفی ایالات متحده موافق است و به من می‌گوید که پاسخ ایران به اظهارات آمریکا در مورد پیش نویس توافق “منفی و غیرمنطقی” به نظر می‌رسد.»

علی واعظ، تحلیلگر ارشد گروه (آمریکایی) بین‌المللی بحران در امور ایران نیز در توئیترش نوشته است: متاسفانه با اين پاسخ ايران، فرصت صادرات نفت ايران به اروپا در زمستان امسال هم از دست رفت.

دکتر سیامک قاسمی، مدیر موسسه اقتصادی «بامداد» نیز گفته است: به نظر می‌رسد همین برجام نصفه‌ونیمه هم پَر! ‏ما که بخیل نیستیم. نوش جان امارات و قطر و ترکیه و عربستان سعودی و عراق و همه ذی‌نفعان داخلی و خارجی!

مصطفی نجفی، روزنامه‌نگار اصولگرا و سردبیر سایت «تابناک» هم درباره آینده روند مذاکرات نوشته است: ‏خبرها حاکی از آن است که طرف آمریکایی پاسخ ایران را مثبت ندانسته و احتمالا بار دیگر از توافق دور و بن‌بستی دیگر بر مذاکرات هسته‌ای حاکم خواهد شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024