جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 29.08.2022, 20:00

دستکم ۱۰ کشته و ۲۰۰ زخمی در درگیری‌های بغداد

درگیری بین هواداران صدر و گروه‌های طرفدار ایران


در پی اعلام کناره‌گیری مقتدی صدر، روحانی بانفوذ شیعه عراق و رهبر جریان صدر  از سیاست، طرفداران وی به کاخ دولتی در پایتخت یورش بردند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته در پی درگیری بین طرفداران مقتدی صدر و طرفداران گروههای مورد حمایت ایران، دست کم پنج نفر کشته شده‌اند؛ پرسنل پزشکی در عراق می‌گویند ۱۹ نفر با شلیک گلوله زخمی شده‌اند.

اما منابع غیر رسمی گفته‌اند که در درگیری‌ها بین هواداران مقتدی صدر  و گروه‌های طرفدار جمهوری اسلامی دست کم ۱۰ تن کشته و ۲۰۰ تن زخمی شده‌اند.

بنابر گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی، ابتدا درگیری‌های لفظی بین این گروه‌ها شروع شد و به دنبال آن طرفین با چوب و سنگ به یکدیگر حمله کردند.

افراد وابسته به یگان نظامی حشدالشعبی نیز با سلاح به حامیان صدر در منطقه سبز حمله کردند و نیروهای نظامی عراق نیز برای متفرق کردن فعالان صدر در منطقه سبز، شروع به تیراندازی هوایی کردند.

ظهر امروز، مقتدی صدر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که از دنیای سیاست خداحافظی کرده است و همه دفاتر وابسته به خود جز مرقد و موزه و مؤسسه میراث خاندان صدر را مسدود می‌کند.

دفتر مقتدی صدر نیز با انتشار بیانیه‌ای از هواداران خود خواست به هیچ وجه در امور سیاسی دخالت نکرده و هیچ شعار یا سخنی را به نام جریان صدر به زبان نیاورند.

در پی صدور این بیانیه، منطقه سبز عراق شاهد افزایش تنش و تحرکات هواداران مقتدی صدر و تشدید تدابیر امنیتی شده است.

منع‌ آمد و شد در سراسر عراق و دستور الکاظمی برای شناسایی عاملان تیراندازی

با تشدید تنش‌ها فرماندهی عملیات مشترک ارتش عراق اعلام کرد که در همه استان‌ها و مناطق این کشور از ساعت ۱۹ عصر امروز (دوشنبه)، (به وقت محلی) تا اطلاع ثانوی، قانون منع تردد برقرار می‌شود.

پیشتر فرمانده عملیات مشترک ارتش عراق اعلام کرد که از ساعت ۱۵ و ۳۰ به وقت محلی هر گونه تردد در بغداد ممنوع است.

نخست وزیر عراق ضمن تأکید بر ممنوعیت شلیک گلوله به سمت تظاهرات کنندگان، دستور تحقیق درباره حوادث منطقه خضراء و شناسایی عاملان تیراندازی به سمت معترضان را صادر کرد.

در بیانیه رسمی دفتر نخست وزیر عراق تأکید شد که «مصطفی الکاظمی» فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، شلیک گلوله و تیراندازی از جانب هر مقام امنیتی یا نظامی یا مسلح را اکیدا ممنوع کرده و به وزارتخانه ها و دستگاه های امنیتی و نظامی دستور داده که بر اساس دستورالعمل ها و اختیارات و ضوابط عمل کنند.

این بیانیه افزوده که مقامات امنیتی کشور مسئول حفاظت از تظاهرات کنندگان هستند و هرگونه تخلف از دستورالعمل‌های امنیتی آنان را با برخورد قضائی مواجه می کند.

بر اساس این بیانیه، نخست وزیر عراق دستور تحقیق فوری درباره حوادث منطقه خضرا و شناسایی عاملان تیراندازی به تظاهرات کنندگان و تعیین افراد مقصر و برخورد قانونی با آنان را صادر کرده است.

وی همچنین از شهروندان خواسته که به توصیه‌های امنیتی و قانون منع تردد پایبند باشند.

تمامی مرزهای زمینی ایران و عراق بسته شد

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور از بسته شدن تمامی مرزهای زمینی ایران و عراق به دلیل نا آرام بودن جو این کشور خبر داد.

مجید میراحمدی معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین درگفت‌وگو با مهر از بسته شدن تمامی مرزهای زمینی ایران و عراق خبر داد و گفت: باتوجه به نا آرامی‌های عراق و مقررات منع آمد و شد سفارت کشورمان در عراق اطلاعیه‌ای برای منع آمد و شد در شهرهای زیارتی صادر کرد.

وی افزود: به جهت اینکه حفظ امنیت زائران ایرانی عتبات عالیات برایمان در اولویت است، لازم است هموطنان موقتاً و تا اطلاع ثانوی از سفر به عراق خودداری کنند.

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور تاکید کرد: مجدد اعلام می‌کنم به دلیل نا آرام بودن جو کشور عراق تمامی مرزهای زمینی ایران با عراق بسته است و به هیچ عنوان هیچ فردی اجازه خروج از مرزها به قصد عراق و ندارد.

لغو تمام پروازها به عراق عمچنین فرودگاه امام خمینی در اطلاعیه‌ای از لغو پروازهای خروجی برخی شرکت‌های هواپیمایی به مقصد بغداد پایتخت عراق از عصر امروز (دوشنبه) خبر داد.

بر اساس اعلام نماینده شرکت هواپیمایی آتا در این فرودگاه، پرواز عصر این شرکت به مقصد بغداد کنسل شد.

هواپیمایی ماهان نیز به مسافران اعلام کرده به علت شرایط خاص فرودگاه بغداد، تا اطلاع ثانوی پرواز این شرکت در مسیر تهران - بغداد وضعیت نامشخصی دارد.

مقتدی صدر و سیاست

مقتدی صدر و گروه مسلح او موسوم به «ارتش مهدی» (جیش المهدی) پس از حمله نظامیان خارجی تحت رهبری آمریکا به عراق در سال ٢٠٠٣ در آن کشور شهرت یافتند.

نیروهای او به کرات با نظامیان آمریکایی در عراق درگیر شدند.

آقای صدر در سال‌های اخیر وارد رقابت‌های سیاسی بر سر نهادهای قدرت در عراق شده بود.

او با این هدف ائتلاف سائرون را تشکیل داد و طرفدار سیاست خارجی مستقل و مخصوصا فاصله گرفتن با ایران است.

بسیاری از طرفداران او جوانان و اقشار کم‌درآمد هستند.

ائتلاف آقای صدر در تبلیغات انتخاباتی وعده مبارزه با فساد و سرمایه‌گذاری در خدمات عمومی را داد.

آقای صدر بخشی بزرگی از محبوبيت خود را مديون پدرش آيت‌الله صدر بود که گفته می‌شود به دست ماموران صدام حسين به قتل رسيد. اغلب طرفداران او را اقشار جوان و فقير شيعه در يکی از شهرک های شيعه نشين در حاشیه بغداد تشکيل می‌دهند.

در سال ۲۰۱۴ نیز مقتدی صدر، روحانی تندرو شیعه در عراق، در یادداشتی در سایت اینترنتی خود گفته بود که از این پس، از سیاست دوری خواهد گزید.

در آن زمان، او گفته بود که نه مقام دولتی خواهد داشت و نه برای نمایندگی در مجلس عراق نامزد تعیین خواهد کرد.

مقتدی صدر فرزند پنجم سید محمد صدر از شخصیت‌های معروف خاندان صدر است. محمد باقر صدر و امام موسی صدر هر دو از همین خاندان بودند.


منابع: میدل‌ایست‌نیوز، آناتولی، ایسنا، مهر، بی‌بی‌سی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024