جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 27.08.2022, 9:29

اختلاف جدی ایران و آمریکا بر سر جزئیات برجام


شبکه خبری بلومبرگ به نقل از مقام‌های مطلع می‌گوید آمریکا و ایران همچنان بر سر جزئیات کلیدی برای احیای برجام اختلاف نظر دارند و ممکن است حل و فصل این موارد هفته‌ها زمان ببرد.

طی روزهای اخیر، خوش‌بینی‌ها برای به سرانجام رسیدن مذاکرات هسته‌ای برای احیای توافق برجام افزایش یافته است.

به گزارش بی‌بی‌سی، ایران و آمریکا به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای خروج از بن‌بست مذاکرات پاسخ داده‌اند. طبق این متن تحریم‌ها علیه اقتصاد ایران از جمله صادرات نفت کاهش می‌یابند.

دو مقام مطلع که به دلیل حساسیت موضوع نخواستند نامشان فاش شود و در جریان این مذاکرات هستند، به بلومبرگ گفتند مذاکرات بر سر تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت هسته‌ای سابق و دریافت غرامت اقتصادی از سوی ایران در صورت خروج دولت آینده آمریکا از توافق ادامه دارد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا پس از به قدرت رسیدن از توافق برجام خارج شد.

گفت‌وگوها برای احیای برجام از نزدیک توسط شرکت‌ها و تجار نفت و گاز دنبال می‌شود. جنگ اوکراین و کاهش صادرات انرژی روسیه به اروپا باعث افزایش قیمت انرژی در جهان و افزایش چشمگیر هزینه‌های زندگی و تورم شده است.

احیای توافق برجام و برداشته شدن تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران می‌تواند باعث ورود میلیون‌ها بشکه نفت تولیدی ایران به بازار شود.

روزنامه فایننشال تایمز روز گذشته نوشت، توافق هسته‌ای جدید می‌تواند صادرات ۱.۳ میلیون بشکه در روز نفت ایران یعنی معادل حدود ۵ درصد کل عرضه اوپک را احیا کند و نگرانی معامله‌گران از کمبود را، در حالی که اروپا تحریم‌ها علیه نفت خام روسیه را تشدید می‌کند، کاهش دهد. به نوشته این روزنامه، ایران حجم زیادی از نفت خام را در تانکرها روی دریا ذخیره کرده است.

«فشار» بر ایران

به نوشته بلومبرگ، طرف‌های مذاکره به طور علنی درباره جزئیات تحولات اخیر اظهار نظر نکرده‌اند، اما این احساس وجود دارد که ایران با فشارهای زیادی برای کوتاه آمدن از برخی خواسته‌های خود مواجه است.

امانوئل مکرون،‌ رئیس جمهوری فرانسه روز گذشته درباره شانس موفقیت احیای برجام گفت توپ در زمین ایران است.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید اذعان کرده هنوز شکاف‌هایی میان طرف‌ها بر سر احیای برجام وجود دارد ولی گفته است ایالات متحده به مذاکره ادامه می‌دهد.

مقام‌های اسرائیلی در روزهای اخیر رایزنی‌های فشرده‌ای با آمریکایی‌ها داشته‌اند تا در فرصت باقی‌مانده از امضای توافق جلوگیری کنند.

اسرائیل گفته است مخالف متن فعلی برای توافق با ایران است و هشدار داده که خود را مقید به آن نخواهد دانست.

به جز اسرائیل، دولت جو بایدن همچنین با فشار سیاسی از طرف جمهوری خواهان آمریکا روبرو است تا از امضای این توافق خودداری کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024