جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 24.08.2022, 12:32

زلنسکی: تا به آخر خواهیم جنگید!


ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهور اوکراین، روز چهارشنبه، دوم شهریور، در آیین استقلال کشورش در حالی که درگیر جنگی خونین با روسیه است، گفت که از نو زنده شده‌ و تا به آخر خواهیم جنگید.

به گزارش رادیو فردا، همزمان روسیه مدعی شد که شتاب آهنگ عملیات نظامی در اوکراین را خود «عامدانه» کاهش داده است.

اوکراین در حالی آیین سی و یکمین سالروز استقلال خود در پی فروپاشی اتحاد جماهیری شوروی را روز چهارشنبه برگزار کرد که این روز با پایان ششمین ماه یورش روسیه به اوکراین مصادف است و نشانی از پایان قریب‌الوقوع جنگ در فصل پاییز یا زمستان پیش ‌رو نیز دیده نمی‌شود.

ولودمیر زلنسکی در سخنرانی روز استقلال گفت: «ملت ما روز ۲۴ فوریه (روز آغاز تهاجم روسیه به اوکراین) از نو زاده شد؛ ما نگریستیم، نگریختیم، چشم‌پوشی نکردیم و فراموش نمی‌کنیم.»

او افزود که کشورش عزم کرده بر سر استقلال و حفظ تمامی خاکش «تا به آخر» بجنگد.

ولودمیر زلنسکی، ۴۴ ساله، با لباس خاکی ساده خود که در شش ماه گذشته با آن به عنوان فرمانده عملیات جنگی در برابر روسیه آوازه یافته، در کنار تندیس یادبود مرکزی کی‌یف تاکید کرد که پایان جنگ و بازگشت صلح تنها زمانی خواهد بود که اوکراین پیروز واقعی نبردها باشد. او گفت صلح یعنی پیروزی ما.

او قول داد که کشورش تمامی زمین‌های از دست رفته را دوباره به دست آورد. این سخنان به عزم اوکراین برای تسلط دوباره بر کریمه نیز تعبیر شد. این در حالی است که هشت سال از تسلط روسیه بر این شبه جزیره سپری شده است.

ولودیمیر زلنسکی خطاب به روسیه گفت: «برای ما مهم نیست که چه ارتشی دارید، ما تنها به خاک خود توجه داریم، ما بر سر آن مبارزه می‌کنیم.»

رئیس جمهور اوکراین در روزهای گذشته بارها ابراز نگرانی کرده بود که روسیه در سالروز استقلال اوکراین به یک «اقدام وحشتناک» و «به‎‌ویژه ظالمانه» دست بزند.

اما سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، که به ازبکستان سفر کرده، روز چهارشنبه ادعا کرد که کشورش «عامدانه» و بر اساس دستور کرملین، از روند حملات کاسته تا به ادعای او، «از آسیب زدن به غیرنظامیان جلوگیری کند».

در همین حال، در حالی که این هفته جسد داریا دوگینا، یک روزنامه‌نگار بانفوذ ملی‌گرا، در مسکو تشییع شد، ندای انتقام در سراسر روسیه بلند شده است.

روسیه رسما اوکراین را عامل بمب‌گذاری در خودروی الکساندر دوگین، یک متفکر ناسیونالیست و پدر داریا دوگینا، معرفی کرده و گفته است که هدف این ترور، کشتن آقای دوگین بود اما در شب انفجار، دخترش با آن رانندگی می‌کرد.

اوکراین اتهام دخالت در انفجار بمب در خودروی خانواده دوگین را رد کرده است.

از جانب دیگر، گزارش‌های داخلی از روسیه حاکی است که سرکوب مخالفان ادامه دارد و یِوگینی رویزمن، از نیروهای اپوزیسیون، نیز بازداشت شد.

آقای رویزمن، ۵۹ ساله، که در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۱۸ شهردار یکاترینبورگ بود، به حمایت از الکسی ناوالنی، رهبر زندانی اپوزیسیون آوازه دارد. او از آغاز یورش ارتش روسیه به اوکراین از عملکرد کشورش به سختی انتقاد کرده و به جای عبارت «عملیات نظامی ویژه» که کرملین مردم و رسانه‌های کشور را مجبور به استفاده از آن کرده، بارها وضعیت جاری را «تهاجم» نامیده است.

در این میان، رهبران کشورهای زیادی در غرب حمایت خود را از اوکراین در سالروز استقلال این کشور اعلام کردند.

آمریکا در سالروز استقلال اوکراین اعطای یک بسته کمک نظامی سه میلیارد دلاری دیگر به اوکراین را همراه با آموزش جدید نظامیان اوکراینی اعلام می‌کند. آمریکا در شش ماه گذشته کمک نظامی به ارزش ده میلیارد دلار به اوکراین ارائه کرده است.

بوریس جانسون، نخست‌ وزیر موقت بریتانیا، نیز روز چهارشنبه گفت که کشورش به همراهی سوئد پهپادهای کوچکی از نوع بلاک هورنت را برای کمک به عملیات نظامی ارتش اوکراین، به ارزش ده میلیون دلار، تحویل خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، کشورهای دیگر عضو ناتو، نیز در سالروز استقلال اوکراین بسته‌های کمک نظامی خود به این کشور متحد را اعلام خواهند کرد. از جمله آلمان یک بسته کمک ۵۰۰ میلیون یورویی به ارتش اوکراین خواهد داد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، که در روزهای گذشته همراه با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، با سفر به شهر «لِویو» در اوکراین، با ولودیمیر زلنسکی دیدار کرد، روز اول شهریور گفت که آنکارا از تمامیت ارضی اوکراین حمایت می‌کند و الحاق کریمه به روسیه را غیرقانونی می‌داند.

او تاکید کرد که ترکیه از آغاز تسلط روسیه بر کریمه، آن را امری غیر اخلاقی دانسته و در برابر آن موضع گرفته است.

به گفته رجب طیب اردوغان، «تاتارهای کریمه در طول تاریخ متحمل رنج‌های زیاد شده و برای زندگی آرام در سرزمین خود می‌جنگند و ترکیه در این روند در کنار دولت اوکراین و تاتارهای کریمه ایستاده» و تامین امنیت و راه «هم‌وطنان تاتار کریمه از اولویت‌های ترکیه است».

آقای اردوغان در پیامی به یک اجلاس در ارتباط با کریمه افزود: «بازگشت کریمه به اوکراین، که بخش جدایی‌ناپذیری از این کشور است، به قوانین بین‌المللی الزام‌آور نیاز دارد.»

با این حال، رئیس جمهور ترکیه اظهار داشت که نقش میانجی‌گری کشورش میان روسیه و اوکراین، در راه تضمین صلح در منطقه، با رویکرد مسالمت‌جویانه دنبال خواهد شد.

یورش روسیه به اوکراین که عملا از زمستان هشت سال پیش با تسلط بر کریمه آغاز شد، در شش ماه گذشته، تلفات و جراحات سنگینی میان نظامیان و غیرنظامیان دو طرف داشته و دست‌کم ۱۵ میلیون آواره و خساراتی سنگین بر جای نهاده است. شمار نزدیک به حقیقی کشته‌ها و زخمی‌های دو طرف به دلیل تفاوت عمیق گزارش‌ها، امکان‌پذیر نیست.

اما تصور عمومی درغرب بر این است که روسیه کشته‌های نظامی بیشتری داشته که آن را از مردم روسیه که در کشورشان زندگی نسبتا عادی خود را دنبال می‌کنند، پنهان می‌کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024