جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 24.08.2022, 8:05

گمانه‌زنی‌های «تایمز آسیا» درباره ترور داریا دوگینا


وبگاه «تایمز آسیا» در مقاله‌ای به تحلیل این موضوع پرداخته که بر خلاف آنچه رسانه‌های غربی مدام ادعا می‌کنند، قضیه ترور داریا دوگینا شاید ریشه در ساختار قدرت در خود روسیه داشته باشد.

به گزارش العربیه، به گفته این وبگاه، رسانه‌های غربی بمب‌گذاری ۲۰ اوت در خودروی داریا دوگینا، دختر الکساندر دوگین، ایدئولوگ روس و مبلغ طرح امپریالیستی «اوراسیا» را به عنوان حمله‌ علیه «راهنمای معنوی» (سی‌ان‌ان) و «مغز متفکر» (امور خارجه) ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه توصیف کردند، که «ضربه‌ای سخت» به دولت پوتین زد.

با این حال، آنچه ما می‌دانیم این است که دوگین «متحد» پوتین نیست، بلکه منتقد سرسخت مواضع وی در قبال غرب است. او در سال ۲۰۱۴ از مقام استادی دانشگاه مسکو اخراج شد، که اقدامی است که به امضای پوتین نیاز داشته است. اگرچه دوگین از تهاجم روسیه به اوکراین حمایت می‌کند، اما در برابر مشاوران نزدیک پوتین رویکردی به شدت نقادانه دارد.

دوگین در آخرین پست‌های تلگرام و وبلاگ خود به تاریخ ۲۰ اوت، درست پیش از مرگ دخترش، اعلام کرد که «رژیم محافظه‌کار مسکو» – یعنی کابینه فعلی پوتین – شش ماه بیشتر دوام نخواهد آورد، و روسیه به زودی دستخوش «تحولات آخرالزمانی» خواهد شد، که این اظهارات را می‌توان به درخواست «تغییر رژیم» علیه پوتین تعبیر کرد.

به گفته «تایمز آسیا»، بنابر موضع‌گیری دوگین، این احتمال وجود دارد که پوتین یا عناصر نزدیک به وی قصد خاموش کردن این ایدئولوگ ناراضی را داشته باشند. از سوی دیگر، این احتمال نیز وجود دارد که عناصر امنیتی مخالف پوتین قصد داشته باشند با ترور این منتقد پر سر و صدا، به پوتین ضربه بزنند.

به علاوه، این احتمال هم هست که حلقه قدرت در روسیه خواسته باشد با قربانی کردن یکی از عناصر خودی غیرمهم، فاز جدیدی در جنگ اوکراین آغاز کند. یک روز پس از قتل داریا دوگینا، مسکو سازمان امنیت اوکراین را متهم به انجام این ترور کرد. سرگئی لاوروف، وزیرخارجه روسیه نیز اخیرا گفت روسیه با قاتلان دوگینا به سختی برخورد خواهد کرد.

گفتنی است کی‌یف اتهام مسکو را رد کرده است. جان کربی، مدیر ارتباطات شورای امنیت ملی آمریکا روز دوشنبه به خبرگزاری «سی‌ان‌ان» گفت: «ما واقعا نمی‌دانیم چه کسی پشت این ترور است و انگیزه‌اش چه بوده است.» به گفته وی، هیچ ارتباط مستقیمی میان این قتل با دولت اوکراین وجود ندارد، و کی‌یف با صراحت هرگونه دخالت در این توطئه را رد کرده است.

سخنرانی دوگین در مراسم خاکسپاری دخترش:
اگر مرگ تراژیک داریا شما را متاثر کرده است، بدانید او فقط یک آرزو داشت- “برایم مراسم یادبود نگیرید و درباره‌ام‌ سخن نرانید: برای کشور بزرگ‌مان بجنگید، از ایمان بزرگ‌مان دفاع کنید، از ایمان مقدس ارتودکسی‌مان.”
‏مردم روس‌ را عزیز بدارید چون داریا برای مردم روسیه جان باخت. او برای روسیه در خط مقدم پرپر شد: خط مقدمِ اینجا. نه آن‌جا، بلکه اینجا. بالاترین ایثار و هزینه فقط با دستاوردهای بزرگ‌تر قابل توجیه است- با پیروزی. او به نام پیروزی زندگی کرد و به نام پیروزی جان باخت، پیروزی روسیه‌ی ما.


خودروی داریا دوگین در اثر انفجار کاملا سوخته، اما صورت داریا در تابوت کاملا سالم است!



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024