جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 01.08.2022, 18:45

آمریکا چند شرکت‌ آسیایی مرتبط با ایران را تحریم کرد


دولت آمریکا چند شرکت فعال در حوزه نفت و یک نفتکش را به دلیل همکاری با ایران به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (اوفک) روز دوشنبه ۱۰ مرداد با اعلام این خبر در وب‌سایت وزارت خزانه‌داری آمریکا نوشت که شرکت‌های مورد اشاره به دلیل همکاری با گروه تجاری صنایع پتروشیمی خلیج فارس در زمینه تجارت مخفیانه میلیونها دلار مشتقات پتروشیمی از ایران به شرق آسیا در فهرست تحریم جای گرفته‌اند.

به گزارش صدای آمیرکا، این شرکت تابعه یکی از شرکت‌های مجموعه صنایع پتروشیمی خلیج فارس متشکل از شرکتهای تولیدی، مهندسی، بازرگانی، سرمایه‌گذاری، آموزشی و خدماتی یکی از بزرگترین گروه‌های صنعتی و تخصصی پتروشیمی است که در سال ۱۳۸۹ فعالیت خود را آغاز کرده است. بنا بر بیانیه اوفک صادرات نیمی از محصولات پتروشیمی ایران بر عهده این شرکت است.

برایان ای نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری در امور مبارزه با تروریسم و اطلاعات مالی با اشاره به تداوم تلاش‌ها برای بازگشت به دیپلماسی و متقاعد کردن ایران به بازگشت به تعهداتش گفت که «ما به اجرای تحریم‌ها و مبارزه با فروش غیرقانونی نفت و مشتقات پتروشیمی ایران تا زمانی که ایران آماده باشد تا به اجرای کامل تعهداتش گردن بنهد، ادامه خواهیم داد.»

تحریم‌های صورت گرفته براساس دستور اجرائی ۱۳۸۴۶ و مطابق با مصوبه ششم ژوئیه ۲۰۲۲ اوفک است که شبکه فروش نفت و پتروشیمی ایران به شرق آسیا را شامل می‌شود.

در همین راستا و در اقدامی جداگانه وزارت امورخارجه آمریکا نیز دو موسسه را به دلیل تهیه، بازاریابی، فروش و حمل و نقل نفت و مشتقات نفتی ایران را مطابق با دستور اجرائی ۱۳۸۴۶ شامل تحریم قرار داده است.

به نوشته اوفک دو شرکت فیرول کنیون و شرکت تجارت بین‌المللی شکوفایی(شکوفه‌ای) در زمینه تسهیل فروش میلیون‌ها دلار از محصولات نفتی و مشتقات پتروشیمی ایران به شرق آسیا از طریق موسسه مالی پی.زی.ان.اف.آر مستقر در مالزی و هنگ‌کنگ فعالیت داشته‌اند.

بنابر این بیانیه، شرکت‌های کاکتوس آبی ثبت شده در امارات متحده عربی و فعال در زمینه تامین قطعات و ماشین‌آلات سنگین، شرکت فیرول کنیون مستقر در هنگ‌کنگ، شرکت کشتیرانی و حمل‌ونقل گلدن واریر مستقر در هنگ‌کنگ به همراه شرکت مدیریت دریایی پایونیر ثبت شده در سنگاپور، موسسه تجاری مالی پی.زی.ان.اف.آر مستقر در مالزی و شرکت تجارت بین‌الملل شکوفایی (شکوفه‌ای) ثبت شده در هنگ‌کنگ به همراه کشتی تانکر حمل گاز مایع «گلوری هاروست» در مالکیت شرکت دریایی گلدن واریر که زیر پرچم کشور پاناما تردد می‌کرده، مشمول تحریم قرار می‌گیرند.

به دنبال صدور این بیانیه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، با انتشار توئیتی با تاکید بر تداوم اجرای تحریم‌ها تا زمان بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام، گفته است که «آمریکا همچنان از اختیارات تحریمی خود برای هدف قرار دادن فرآورده‌های نفتی، و محصولات پتروشیمی ایران استفاده خواهد کرد.»

اعمال این تحریم‌ها در شرایطی است که مذاکرات غیرمسقیم احیای برجام میان ایران و آمریکا تاکنون بی‌نتیجه مانده است و تلاش‌های اخیر مثمر ثمر واقع نشده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024