جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 30.07.2022, 11:20

تحصن طرفداران مقتدی صدر در پارلمان عراق

تظاهرات طرفداران مقتدی صدر در منطقه سبز بغداد


طرفداران جنبش صدری‌ها، صبح شنبه ۸ مرداد، از مناطق مختلف عراق در اطراف منطقه سبز بغداد تجمع کرده و مخالفت خود را با نامزدی «محمد شیاع السودانی» که از سوی ائتلاف «هیئت هماهنگی» وابسته به ایران برای تصدی پست نخست‌ وزیری این کشور پیشنهاد شده است، اعلام کردند.

به گزارش العربیه، تظاهرکنندگان با عبور از موانع امنیتی در پل الجمهوریه، از ورودی وزارت برنامه‌ریزی در مرکز بغداد، وارد منطقه سبز شده و موانع بتنی را که نیروهای امنیتی در میدان تحریر کار گذاشته بودند را برچیدند.

سه روز پیش نیز (۲۷ ژوئیه) گروهی از طرفداران جنبش صدر با تجمع در مقابل ساختمان‌های دولتی در منطقه سبز بغداد و عبور از موانع بتنی وارد ساختمان پارلمان شده بودند.

معترضان خواستار «پایان دادن به دخالت‌های خارجی در عراق» و «محاکمه مفسدان» شدند.

«چارچوب هماهنگی» ۲۵ ژوئیه اعلام کرد که محمد شیاع السودانی وزیر سابق کار و امور اجتماعی را به عنوان نامزد مقام نخست‌وزیری عراق معرفی کرده‌اند. «چارچوب هماهنگی» گروه‌های شیعی زیر حمایت جمهوری اسلامی است و حامیان مقتدی صدر مخالف او نخست‌وزیری او هستند.

بر اساس ویدیوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، دقایقی پس از آغاز تظاهرات، شماری از طرفداران جنبش صدری‌ها به دفتر جنبش «الحکمه» رهبری عمار الحکیم در منطقه ابودشیر در بغداد یورش بردند.

وزارت بهداشت عراق اعلام کرده که در اعتراضات منطقه سبز بغداد  ۱۲۵ نفر از جمله ۲۵ نظامی در جریان تظاهرات هواداران مقتدا صدر زخمی شدند.

از سوی دیگر دفتر نماینده ویژه سازمان ملل در امور عراق با انتشار بیانیه‌ای ادامه تنش در این کشور را شدیدا نگران‌کننده دانست و خواستار حفظ آرامش شد.

در این بیانیه آمده که ادامه تنش شدیدا نگران کننده است و لازم است که برای جلوگیری از خشونت بیشتر عقل و منطق حاکم شود.

در این بیانیه از همه طرف‌های مؤثر در صحنه سیاسی عراق خواسته شده است که برای تأمین منافع ملت عراق آرامش را به صحنه سیاسی کشور بازگردانند.

تحصن طرفداران مقتدی صدر در پارلمان عراق

حامیان جریان صدر ظهر شنبه به وقت محلی با ورود به ساختمان مجلس این کشور، «تحصن نامحدود» آغاز کردند. هواداران مقتدی صدر، رهبر جنبش صدر ساعاتی پیش با تخریب موانع بتنی موجود در ورودی منطقه سبز وارد ساختمان پارلمان این کشور شدند.

به گزارش آناتولی، در پی تخریب موانع بتنی و تلاش هواداران مقتدی صدر برای ورود به منطقه سبز بغداد، نیروهای امنیتی عراق با بمب‌های صوتی به معترضان واکنش نشان دادند.

وزارت بهداشت عراق با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که در تظاهرات حامیان مقتدی صدر در بغداد 60 نفر مجروح شده اند.

حامیان مقتدی صدر مخالف نامزدی محمد شیاع السودانی نامزد «چارچوب هماهنگی» متشکل از گروه‌های شیعی تحت حمایت ایران برای نخست وزیری عراق هستند.

لغو اجلاس پارلمان عراق

در همین حال، محمد عنوز، رئیس کمیسیون حقوقی پارلمان عراق از لغو جلسه امروز نمایندگان برای بررسی موضوع انتخاب رئیس جمهور و تشکیل دولت جدید این کشور خبر داد.

وی در این باره گفت: جلسه‌ای برگزار نخواهد شد و برگزاری این جلسه مستلزم حضور نامزدها (ریاست جمهوری و نخست‌وزیری) است و این درحالی است که برادران کُرد تا بدین لحظه درباره نامزد ریاست جمهوری توافق نکرده‌اند.

در روزهای اخیر بعد از انتخاب محمد شیاع السودانی، از سوی چارچوب هماهنگی شیعیان عراق (بجز صدر) برای نامزدی نخست وزیری عراق، طرفداران مقتدی صدر در مخالفت با این نامزدی به خیابان‌ها آمده‌اند.

سخنگوی صدر: مسئولیت تعرض به تظاهرات کنندگان با فراکسیون‌های سیاسی است

صالح محمد العراقی، منتشر کننده مواضع مقتدی صدر، رهبر جریان صدر، مسئولیت هرگونه تعرض به آشوبگران صدری را برعهده فراکسیون های سیاسی گذاشت.

وی در توئیتی نوشت: مسئولیت هرگونه تعرض به تظاهرات کنندگان مسالمت آمیز با فراکسیون های سیاسی است.

العراقی افزود: نیروهای امنیتی با اصلاحات هستند و اصلاحات با آنهاست، منابع عراق را به سرقت بردید برایتان بس است، از تعرض به خون های پاک خودداری کنید.

پیش از این آشوبگران طرفدار جریان صدر در بغداد، با عبور از موانع سیمانی وارد منطقه خضراء و با نیروهای امنیتی درگیر شدند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024