جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 30.07.2022, 10:07

اعتراض شدید عفو بین‌الملل به قطع انگشتان دو زندانی


عفو بین‌الملل روز جمعه هفتم مرداد در بیانیه‌ای ضمن تایید قطع انگشت یک زندانی در زندان اوین، خواستار حسابرسی از مقامات ایرانی که در این «مجازات به غایت بی‌رحمانه» نقش داشته‌اند، شده است.

عفو بین‌الملل‌ در این بیانیه تایید کرده است که مقامات قضایی ایران روز چهارشنبه پنجم مرداد با استفاده از دستگاه گیوتین انگشتان پویا ترابی را به دلیل محکومیت به جرم سرقت قطع کرده‌اند.

به گزارش رادیو فردا، این نهاد مدافع حقوق بشر همچنین گفته است که مراسم قطع انگشتان پویا ترابی در حضور تعدادی از مقامات و یک پزشک در زندان اوین صورت گرفته و وی پس‌ از قطع انگشتانش به صورت اورژانسی به بیمارستانی خارج از زندان اوین منتقل شده است.

عفو بین الملل در ادامه به قطع چهار انگشت سیدبرات حسینی٬ اهل کرمانشاه، بدون دادن داروی بی حسی در روز ۱۰ خرداد، اشاره کرده است.

طبق این گزارش، سیدبرات حسینی از زمان قطع انگشتان در انزوا در زندان اوین نگهداری شده و پس از قطع انگشتانش دچار عفونت و ناراحتی روحی شده است. او همچنین از دسترسی به مراقبت‌های درمانی فیزیکی وروانی محروم مانده است.

دیانا الطحاوی، معاون مدیر دفتر خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل،‌ در این زمینه گفته است: «این قطع عضوها به ویژه نمایش وحشت انگیزی از هجمه مقامات ایرانی نسبت به حقوق بشر و کرامت انسانی است.مجازات قطع عضو شکنجه با مهر قضایی و بنابر این یک جرم بین‌المللی است و همه کسانی که در دستور یا اجرای این نوع مجازات‌های بدنی‌نقش داشته‌اند باید به صورت منصفانه محاکمه شوند.»

طبق این گزارش هم اکنون حداقل هشت زندانی دیگر در ایران در خطر قطع انگشتان خود هستند.

این مقام عفو بین الملل تاکید کرده است: «با توجه به مصونیت گسترده ناقضان حقوق بشر از مجازات در ایران، افراد بیشتر و بیشتری قربانی این مجازات به غایت بی‌رحمانه خواهند شد، مگر اینکه جامعه بین المللی اقدامات موثر انجام دهد.»

عفو بین الملل از جامعه بین‌المللی خواسته است که «به شدت این مجازات» را محکوم کرده و هر کاری که در توان دارند برای تحت فشار قرار دادن مقامات ایرانی برای لغو فوری مجازات‌های بدنی انجام دهند.

دیانا الطحاوی همچنین گفته است: «ما همچنین از همه کشورها می‌خواهیم که با اعمال اصل صلاحیت قضایی جهانی، مقامات ایرانی را که بر اساس قوانین بین المللی مسئول چنین جنایاتی هستند، مورد تحقیقات کیفری و پیگرد قضایی قرار دهند. »

سازمان عفو بین‌الملل قطع انگشتان زندانیان در ایران را «شکلی از شکنجه» و یادآور «قساوت بی‌شرمانه» دستگاه قضایی جمهوری اسلامی خوانده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024