جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 27.07.2022, 7:24

گزارش تصویری از بازگشت ساکنان یک روستای آذربایجان


با بازگشت ۴۱ خانوار به روستای «آغالی» از توابع زنگیلان که در جنگ دوم قره‌باغ توسط جمهوری آذربایجان از اشغال ارمنستان آزاد شد، زندگی در منطقه آغاز شده است. روستای آغالی که در دوران اشغال به کلی ویران‌شده بود، در کمتر از یک سال با همیاری شرکت‌های اسرايلی به یک شهرک مدرن تبدیل شده است.

در نخستین مرحله  از بازگشت که از ۱۹ ژوئیه آغاز شده، ۴۱ خانواده زندگی جدید را در سرزمین آبا و اجدادی خود شروع کردند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، آنها با یک کاروان از باکو به راه افتاده و پس از ۵ ساعت و نیم خود را به روستایشان رسیدند. در میان این کاروان ز زن سالمند ۸۵ ساله تا کودک نوزاد حضور داشتند.

روستای هوشمند آغالی که در دوران اشغال توسط ارمنستان به کلی ویران‌شده و هیچ خانه‌ای برای سکونت باقی نمانده بود، امروز با ۲۰۰ خانه به یک شهرک مدرن تبدیل شده است. بچه‌ها در کوچه‌ پس‌کوچه‌های شهرک بازی می‌کنند و از خانه‌ها صدای موسیقی می‌آید.

یکی از ساکنان روستا به نام جیران عباس‌اوا که با همسر و ۳ دخترش به سرزمین آبا و اجدادی خود بازگشته، به خبرنگار آناتولی می‌گوید که پزشک است و در مرکز بهداشت روستا کار خواهد کرد.

دکتر عباس‌اوا تعریف می‌کند: ۸ ساله بودم که از اینجا رفتم و اکنون بسیار هیجان زده هستم. خیلی خوشحالم که فرزندانم را در سرزمین مادری‌ام بزرگ خواهم کرد.

خالق قلی‌اف نیز که در سال ۱۹۹۳ در سن ۷ سالگی، از خانه‌اش رانده شده می‌گوید: امروز با همسر و ۲ فرزندم زندگی جدیدی را در خانه پدری آغاز می‌کنم و آن را مدیون شهدا هستیم.

۱۳۰۰ نفر به آغالی باز می‌گردند

زنگیلان حاجی‌اف، نماینده ویژه رئیس جمهور آذربایجان در منطقه با بیان اینکه شاهد بازگشت اولین گروه به قره‌باغ هستند، به آناتولی می‌گوید: این یک رویداد تاریخی است و در مجموع حدود ۱۳۰۰ نفر از ساکنان آغالی به روستا باز خواهند گشت.

او می‌افزاید: نوسازی روستا و تاسیس تمام زیرساخت‌ها به طور کامل توسط دولت آذربایجان انجام شده است.

گفتنی است در روستای آغالی پس از آزادسازی، ۲۰۰ باب خانه با استفاده از منابع انرژی جایگزین، گرمایش اکولوژیکی و سیستم‌های روشنایی هوشمند ساخته شده و دارای مدرسه، مهد کودک، مرکز بهداشت، اداره پست، بانک، کافه و بازارچه است.

اراضی کشاورزی نیز برای خانواده‌هایی که در آغالی ساکن شده‌اند، اختصاص داده می‌شود.

بازدید سفیر اسرائیل از روستای هوشمند آغالی

چند هفته پیش از اسکان محجدد نخستین گروه از ساکنان دهکده «آغالی» در استان زنگیلان، جورج دیک، سفیر اسرائیل در جمهوری آذربایجان از این روستا بازدید کرد.

شرکت‌های اسرائیلی دربازسازی این روستای هوشمند به دولت آذربایجان کمک کرده‌اند.

سفیر اسرائیل از روستای هوشمند آغالی گفت: «ما اخیراً یک بازدید فوق‌العاده از دهکده هوشمند زنگیلان داشتیم. جایی که شرکت‌های اسرائیلی با فناوری خود در آن فعالیت می‌کنند. کار بزرگی در کمتر از یک سال انجام شده است. امنیت غذایی، بخش مهمی از مشارکت رو به رشد ما در زنگیلان و همه جا است!»

وی افزود: «ما احساس غرور می‌کنیم که در ساخت پروژه‌های مربوط به دهکده‌های هوشمند در زنگیلان حضور فعال داریم.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024