جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 24.07.2022, 14:04

صدها کنشگر: مادران دادخواه آبان ۹۸ را آراد کنید


چند صد کنشگر رسانه‌ای، مدنی و سیاسی با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط اعضای بازداشت‌شده خانواده‌های دادخواه آبان ۹۸ شدند.

به گزارش رادیو فردا، نزدیک به ۵۰۰ امضاکننده این بیانیه که روز یک‌شنبه، دوم مرداد منتشر شده است، با بیان این که به «بند کشیدن مادران فرزند ازدست‌داده، زیبنده هیچ جامعه آزادیخواهی نیست» از «همه آزادیخواهان و عدالت‌طلبان» خواستند که «نسبت به این ظلم بزرگ ساکت نباشند» و از مادران دادخواه حمایت کنند.

روز ۲۰ تیر شمار زیادی از اعضای خانواده‌های جان‌باختگان آبان ۹۸ با یورش نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

ناهید شیربیشه مادر و مهرداد بختیاری عموی پویا بختیاری، سکینه احمدی مادر ابراهیم کتابدار، رحیمه یوسف‌‍زاده مادر نوید بهبودی، محبوبه رمضانی مادر پژمان قلی‌پور، ایران الهیاری مادر مهرداد معین‌فر و زینب محمدی مادر محمد طاهری، طلعت مشکی و سمیه جعفرپناه، خواهر محسن جعفرپناه و سعید دامور برادر وحید دامور از جمله اعضای خانواده‌‌های جان‌باختگان آبان ۹۸ بودند که در یک روز و در نقاط مختلف بازداشت شدند.

بر اساس گزارش‌ها شماری از این افراد طی حدود دو هفته گذشته آزاد شده‌اند، اما ناهید شیربیشه، مهرداد بختیاری، محبوبه رمضانی و رحیمه یوسف‌زاده هم‌چنان در وضعیت نامعلومی در بازداشت به‌سر می‌برند.

اعتراضات آبان ۹۸ که در ابتدا واکنشی به گران شدن ناگهانی قیمت بنزین بود، به‌سرعت گسترش یافت و با تغییر جهت، حکومت جمهوری اسلامی را نشانه گرفت. این اعتراض‌ها در نهایت با ورود نیروهای امنیتی و نظامی به خشونت کشیده شد.

سازمان حقوق بشر ایران تاکنون کشته شدن ۳۲۴ شهروند از جمله ۱۴ کودک را در این اعتراض‌ها تایید کرده است، اما خبرگزاری رویترز شمار واقعی جان‌باختگان این اعتراض‌ها را حدود ۱۵۰۰ نفر اعلام کرده بود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024