جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 23.07.2022, 13:29

اوکراین ۱۰ میلیارد دلار غلات آماده صادرات دارد


رئیس جمهوری اوکراین: حدود ۲۰ میلیون تن از محصول سال گذشته پس از حصول توافق، به خارج صادر خواهد شد

پس از امضای توافق‌نامه بسیار مهم کی‌یف با مسکو در مورد غلات، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرد که کشورش محموله‌های آماده غلات به ارزش حدود ده میلیارد دلار و همچنین محصول کنونی را برای فروش در اختیار دارد.

به گزارش «رویترز»، زلنسکی، شامگاه جمعه، ۳۱ تیر، در سخنرانی خود گفت: «این دلیل دیگری است مبنی بر این که اوکراین از توان ایستادگی و پایداری در جنگ برخوردار است.»

وی همچنین افزود: «حدود ۲۰ میلیون تن از محصول سال گذشته پس از حصول توافق، به خارج صادر خواهد شد.»

امضای توافق در استانبول
در حضور آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد و تحت سرپرستی این نهاد بین‌المللی، هیئت‌های کشورهای روسیه و اوکراین، جمعه ۳۱ تیر در استانبول ترکیه بدون دست دادن با یکدیگر توافقی را درباره ازسرگیری صادرات غلات گیر کرده در بنادر دریای سیاه برای مقابله با خطر بروز قحطی که بسیاری از کشورهای جهان را تهدید می‌کند، امضا کردند.

ترکیه و سازمان ملل متحد نیز جمعه ۳۱ تیر به عنوان دو ضامن توافق ازسرگیری صادرات دانه‌ها و غلات از اوکراین را امضا کردند.

«جرقه امید»
گوترش هنگام امضای این توافق، گفت جرقه امیدی برای پایان دادن به بحران غذا در جهان حاصل شده است. او توافق برای صادر کردن دانه‌ها و غلات از بنادر اوکراین را دارای تاثیر بزرگ بر فقرا در جهان دانست.

در همین راستا، مقامات ارشد سازمان ملل جمعه در یک نشست خبری با خبرنگاران فاش کردند که انتظار می‌رود این توافق ظرف چند هفته به مرحله اجرا درآمده و محموله‌های غلات از سه بندر بازگشایی شده افزایش خواهد یافت تا به سطح پیش از تهاجم نظامی یعنی ۵ میلیون تن در ماه برسد.

آنها افزودند که تردد ایمن به مقصد و از مبدا بنادر، تضمین شده است که به گفته یکی از مسئولان، در حکم «آتش‌بس واقعی» برای کشتی‌ها و تاسیسات مشمول این توافقنامه به حساب می‌آید، اگرچه اصطلاح«آتش‌بس» در متن توافق‌نامه‌ وارد نشده است.

۱۲۰ روزه
آنها همچنین افزودند که اگرچه اوکراین، مناطق دریایی مجاور را به عنوان بخشی از اقدامات دفاعی خود در برابر تهاجم نظامی ۵ ماهه روسیه، مین گذاری کرده، عوامل اوکراینی، کشتی‌ها را از طریق کانال‌های امن در آب‌های سرزمینی خود هدایت خواهند کرد.

شایان ذکر است که این توافق برای یک دوره «۱۲۰ روزه» یعنی ۴ ماه اعتبار خواهد داشت که مدت زمان لازم برای صادرات حدود ۲۵ میلیون تن غلات انباشته شده در سیلوهای اوکراین است، آنهم در حالی که زمان فصل برداشت جدید نزدیک می‌شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024