جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 23.07.2022, 8:43

آمریکا: اگر برجام احیا نشود، فشارها تشدید می‌شود


رادیو فردا: ویکتوریا نولاند، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی، روز جمعه با اشاره به این که رهبر جمهوری اسلامی تصمیم گیرنده نهایی در ایران است، گفت، اگر او توافق احیای برجام را نپذیرد، فشار بر تهران تشدید می‌شود.

ویکتوریا نولند در کنفرانس امنیتی اسپن در پاسخ به پرسشی در خصوص ابراز تردید رئیس سازمان اطلاعات بریتانیا درباره قصد علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام گفت، توافق روی میز قرار دارد، اگر ایرانی‌ها بخواهند می‌توانند آن را بپذیرند.

او اضافه کرد، تنها یک تصمیم گیرنده در ایران وجود دارد، او با پذیرش این (توافق)٬ آنها می‌توانند نفت خود را به بازار برگردانند و برخی از تحریم‌ها رفع می‌شود.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه اظهار داشت، اما تاکنون آنها این مسیر را در پیش نگرفته‌اند و این مردم هستند که هزینه آن را می‌پردازند و وقتی بهای (کالاها) و تورم افزایش می‌یابد.

ویکتوریا نولند همچنین تصریح کرد: اگر او (علی خامنه‌ای) توافق را نپذیرد ما هم فشارها را افزایش می‌دهیم.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به این پرسشی که آیا آمریکا نیز مانند بریتانیا بدبین است که علی خامنه‌ای خواهان احیای برجام نیست، گفت، این جالب است که آنها توافق را کنار نینداخته‌اند و میز مذاکره را ترک نکرده‌اند و درحالی که می‌توانستند در طول این ماه‌ها که یک توافق آماده بوده، مذاکرات را ترک کنند، اما آنها این کار را نکرده‌اند.

در همین زمینه، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز گذشته گفت، تا به امروز، ما هیچ نشانه‌ای از آمادگی یا تمایل ایران در این مرحله برای بازگشت به برجام ندیده‌ایم.

او اضافه کرد، یک توافق (برای احیای برجام) از ماه‌ها قبل روی میز بوده است. اگر ایران می‌خواست از این توافق استفاده کند، فرصت‌های بسیاری برایش در وین، دوحه، از طریق شرکای ما در خاورمیانه، و اتحادیه اروپا فراهم بود . ایران باز هم تا به امروز ترجیح داده این کار را انجام ندهد.

ریچارد مور، رئیس سازمان اطلاعات بریتانیا، هم روز گذشته در کنفرانس امنیتی اسپن گفت که نسبت به قصد رهبر جمهوری اسلامی برای بازگشت به برجام تردید دارد.

ریچارد مور اظهار داشت: «فکر نمی‌کنم رهبر ایران دنبال توافق باشد. در عین حال ایرانی‌ها نمی‌خواهند به مذاکرات خاتمه بدهند تا بتوانند کمی بیشتر آن را کش بدهند.»

این مقام اطلاعاتی بریتانیا دستیابی به توافق درباره احیای برجام را «بهترین ابزار برای محدود کردن برنامه هسته‌ای» جمهوری اسلامی خواند، اما تأکید کرد: «متقاعد نشده‌ام که به این نقطه خواهیم رسید.»

پس از توقف مذاکرات احیای برجام در وین در اسفند سال گذشته، ایران و آمریکا یکدیگر را مقصر توقف این مذاکرات معرفی می‌کنند. با این حال دو کشور در هشتم تیر امسال مذاکرات غیرمستقیمی را در دوحه قطر برگزار کردند که این دور از مذاکرات هم «بی‌نتیجه» به پایان رسید.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024