جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 20.07.2022, 13:15

در زندان چه می‌گذرد؟ / کیوان صمیمی


در زندان چه می‌گذرد؟ (شماره‌ ی ۳۷)

در اینجا فقط ۵ زندانی سیاسی هستیم ،دو طرفدار سازمان مجاهدین خلق و دو نفر هم در فضای مجازی فعالیت داشته اند که همگی حبس‌های سبکی دارند .یک هموطن بهایی هم زندانی عقیدتی است و البته در بند زنان هم یک سیاسی داریم که در ارتباط با مجاهدین خلق به ۱۵ سال محکوم شده و ۱۴ سال آن را کشیده است.

محل زندگی ما گرچه بند سیاسی نام دارد اما فقط یک اتاق ۳×۶ است. در کنار آن یک حیاط خلوت شامل سینک کهنه ظرفشویی و باجه تلفن کارتی قرار دارد و سقف این هواخوری هم با سیم خاردار و توری فلزی پوشانده شده است. در واقع تفاوتی اساسی دارد با بند سیاسی زندانهای دیگری که در آنها بوده‌ام و شامل چندین اتاق و حیاط بزرگ بود ولی اینجا عملا یک سلول بزرگ است و جنب آن، محل مشترک سرویس بهداشتی و دوش. سه تخت سه طبقه فلزی هم فضای زیادی را از اتاق اشغال کرده که طبقه وسط آن محل نگهداری اثاثیه‌مان است و طبقات یکم و سوم آن ها هم محل خواب. در اینجا یک تلویزیون، یک یخچال ویک کولر نیمه سالم هم داریم که اخیرا با خرید پنکه به کمک آن آمدیم و البته به همراه یک دوربین مدار بسته که از اتاق کنترل، اتاق رییس زندان و احتمالا یکی دو جای دیگر می‌توانند دائما ما را نگاه کنند.

غذا نسبتا خوب است و قول برقراری یک شعله گاز را هم داده‌اند. در ارتباط با خرید فروشگاهی و میوه نیز فعلا مشکلی نداریم.

دسترسی به کتاب تا هفته پیش بر اساس قانون بود ولی مشکلی پیش آمده که امیدوارم با مذاکره حل شود. بر خلاف اوین و بسیاری زندانهای دیگر اما اینجا روزنامه نداریم ولی اقدامات قانونی را شروع کرده ام و قابل حل است . خدمات پزشکی و بهیاری نسبتا مناسب است و مجموعا زندانبانان تلاششان ارائه رفتاری قانونی است.

در پایان اضافه کنم که این زندان کوچک در بیابان های اطراف و در ۱۰ کیلومتری سمنان قرار دارد و شامل کمی بیش از ۲۰۰ زندانی عادی است که تقریبا ۴۰ نفر را زنان تشکیل می‌دهند ،حدود ۲۰ نفر دارای پرونده قتل هستند و بندی مستقل دارند، حدود ۹۰ نفر سرقت کرده آند که در بندی دیگر هستند، بند مالی حدود ۲۰ نفر است،جوانان زیر ۲۵ سال هم بندی جداگانه دارند و حدود ۱۵ نفرند و بقیه هم هنوز در بند قرنطینه هستند تا پس از تعیین تکلیف به بند مربوطه منتقل شوند .

این زندانیان عادی همانند اکثر زندانیان عادی همه زندان هایی که در آنها بوده ام، به لطف ظلم گسترده جمهوری اسلامی و نیز دفاع زندانیان سیاسی از حقوق مردم، بر اساس اخباری که جسته و گریخته از درون بندهایشان میشنویم ، دورا دور دوستی خوبی با ما چند نفر ایجاد کرده اند.

کیوان صمیمی، زندان سمنان
۲۹ تیر ماه ۱۴۰۱



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024