جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 18.07.2022, 11:42

اسرائیل برای گزینه نظامی علیه ایران آماده می‌شود


آویو کوخاوی رییس ستاد کل ارتش اسرائیل گفت آماده کردن گزینه نظامی علیه برنامه اتمی ایران یک «تعهد اخلاقی» است.

کوخاوی یکشنبه شب ۲۶ تیر‌ماه در جریان مراسم تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید فرماندهی پشت جبهه اسرائیل در سخنانی تاکید کرد: «آماده‌سازی پشت جبهه برای جنگ وظیفه‌ای است که باید در سال‌های آتی به سرعت انجام شود، به‌ویژه با توجه به این احتمال که ممکن است ما ملزم به اقدام علیه تهدید هسته‌ای [از سوی جمهوری اسلامی] شویم.»

او افزود ارتش اسرائیل با جدیت خود را برای اقدام نظامی علیه برنامه اتمی ایران آماده می‌کند و باید برای هر سناریویی آماده باشد.

به گفته کوخاوی، «آمادگی برای اقدام نظامی علیه برنامه هسته‌ای در مرکز آمادگی ارتش اسرائیل قرار دارد و شامل انواع طرح‌های عملیاتی، تخصیص منابع فراوان، دستیابی به سلاح‌های مناسب، اطلاعات و آموزش است.»

کوخاوی گفت که جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی از طریق دیپلماتیک ارجحیت دارد اما تاریخ نشان داده که دیپلماسی ممکن است شکست بخورد و یا اینکه موفقیتی کوتاه‌مدت داشته باشد.

او تاکید کرد که ارتش اسرائیل برنامه حمله به تاسیسات اتمی ایران را برای دو سناریوی مختلف آماده می‌کند: «نخست اینکه مذاکرات دیپلماتیک شکست بخورد و دوم اینکه قراردادی مانند برجام امضا شود که به گفته او قرارداد بدی است و به ایران اجازه می‌دهد کوتاه‌مدتی پس از پایان دوره قرارداد، به قدرتی اتمی مبدل شود.»

به گفته کوخاوی، ارتش خود را برای روزی که سیاستمداران اسرائیل دستور حمله به برنامه اتمی ایران را بدهند آماده می‌کند.

این اظهارات کوخاوی تنها ساعاتی پس از پخش مصاحبه کمال خرازی با تلویزیون الجزیره بیان شد که در آن، مشاور رهبر جمهوری اسلامی گفت که ایران توانایی فنی ساخت سلاح اتمی را دارد اما هنوز تصمیم به ساخت بمب اتمی نگرفته است. سخنانی نسبتاً مشابه نیز دیروز از سوی ولایتی بیان شد.

بیان این سخنان همچنین در پی دیدار کوخاوی با فرمانده سنتکام بیان شد. رییس ستاد کل ارتش اسرائیل دیروز با فرمانده سنتکام که به اسرائیل آمده بود دیدار کرد.

همچنین، سخنگوی ارتش اسرائیل روز یکشنبه به شبکه خبری آی-24 اسرائیل گفت که کوخاوی در روزهای اخیر دیداری از یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس داشته و برای رفتن به آن کشور، هواپیمای او با مجوز عربستان سعودی، از آسمان آن کشور نیز عبور کرده است.

رییس ستاد کل ارتش اسرائیل همچنین قرار است امروز در دیداری رسمی به مراکش برود.

نخست‌وزیر اسرائیل، یائیر لاپید با اشاره به سفر هفته گذشته بایدن به این کشور گفت که به مقام‌های آمریکایی خاطرنشان کرده که اسرائیل مخالف قرارداد اتمی است و حق آزادی عمل در برابر ایران را چه سیاسی و چه عملیاتی، برای خود محفوظ می‌داند.

به گفته کانال ۱۳تلویزیون اسرائیل، لاپید در جریان دیدار بایدن از او خواسته که یک تهدید نظامی معتبر علیه برنامه اتمی روی میز بگذارد و این تهدید مبنای مذاکرات با تهران باشد؛ ولی آمریکا در این زمینه با اسرائیل هم‌عقیده نیست.


ایران اینترنشنال



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024